سلاحی قدرتمند در برابر چاقی و دیابت

به گزارش لحظه عکاسی، آنالیز های جدید نشان می دهد که آب آشامیدنی ممکن است درمانی موثر برای سندرم متابولیک باشد.

سلاحی قدرتمند در برابر چاقی و دیابت

به گزارش لحظه عکاسی از ایسنا، محققان در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز دانشگاه علوم پزشکی بهداشتی در آرورا کلرادو ایالات متحده دریافتند که فروکتوز (شیرین کننده طبیعی) منجر به ترشح وازوپرسین (هورمون مرتبط با چاقی و دیابت) می گردد.

محققان با انجام این آزمایش بر روی موش ها دریافتند که آب می تواند مانعی برای ترشح این هورمون باشد و این شرایط را در آن ها کاهش دهد.

میگوئل آ. لاناسپا، متخصص بیماری های کلیوی و فشارخون بالا و سرپرست این تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو اظهار کرد: اهمیت بالینی آنالیز این بود که ممکن است افزایش ساده در مصرف آب در کاهش چاقی و سندرم متابولیک موثر باشد.

همکاران وی، لاناسپا و ریچارد جانسون، استاد دانشکده پزشکی نیز کوشش کردند، دریابندکه چرا وازوپرسین که سطح آب بدن را حفظ می نماید، در افراد چاق و مبتلابه دیابت افزایش می یابد.

محققان در آزمایشی بر روی موش ها، به آن ها آب قند به ویژه فروکتوز دادند و دریافتند که این ماده، مغز را برای ساخت وازوپرسین تحریک می نماید.

وازوپرسین، آب را به عنوان چربی ذخیره می نماید و با این عمل، باعث کمبود آب بدن و عاملی برای چاقی می گردد. زمانی که محققان این آزمایش را با آب بدون قند انجام دادند، چاقی موش ها کاهش یافت.

لاناسپا گفت: این اولین بار است که دانشمندان نشان می دهند، وازوپرسین چگونه بر قند رژیم غذایی تاثیر می گذارد و باعث چاقی و دیابت می گردد.

وی اضافه کرد: دریافتیم این عمل با تاثیر بر روی گیرنده خاص وازوپرسین معروف به V1b انجام می گردد. این گیرنده مدتی است که شناخته شده است، اما عملکرد آن درک نشده بود. موش های فاقد V1b از اثرات قند به طور کامل محافظت می شوند. همچنین دریافتیم که تجویز آب می تواند عاملی برای سرکوب وازوپرسین، پیشگیری از چاقی و درمان باشد. علاوه بر این، محققان کشف کردند که کم آبی بدن می تواند باعث تشکیل چربی گردد.

دکتر ریچارد جانسون، از محققان این آنالیز گفت: این آنالیز نشان می دهد که وازوپرسین در پستانداران بیابانی به دلیل عدم دسترسی آسان به آب بسیار زیاد است؛ بنابراین وازوپرسین با ذخیره آب به عنوان چربی، آب را حفظ می نماید.

این داده ها همچنین نشان داد که چرا افراد چاق، اغلب علائم کم آبی دارند و چرا رژیم های غذایی حاوی نمک زیاد ممکن است منجر به چاقی و دیابت گردد.

محققان دریافتند که آب درمانی می تواند در برابر سندرم متابولیک (مجموعه ای از شرایط شامل فشارخون بالا، قند خون بالا و افزایش سطح تری گلیسیرید که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد) محافظت ایجاد کند.

لاناسپا گفت: بهترین راه برای مهار وازوپرسین، نوشیدن آب است.

این نتایج بسیار امیدوارکننده است، زیرا روشی آسان و ارزان برای بهبود زندگی و درمان سندرم متابولیک را ارائه می دهد.

منبع: جام جم آنلاین

به "سلاحی قدرتمند در برابر چاقی و دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلاحی قدرتمند در برابر چاقی و دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید