این موجودات عجیب معده ندارند!

به گزارش لحظه عکاسی، فرادید نوشت: این حیوانات نه تنها معده شان را در سطل آشغال تکاملی انداختند، بلکه دستورالعمل های ژنتیکی آن را هم سوزاندند.

این موجودات عجیب معده ندارند!

معده در حدود 450 میلیون سال پیش تکامل یافت، اما بعضی از اجداد حیواناتی که امروز روی زمین زندگی می نمایند، دوباره به حالت قبل خود بازگشتند و معده هایشان را در یک روند تکاملی از دست دادند! تیمی از دانشمندان دانشگاه پورتو اعتقاد دارند که پلاتیپوس، مورچه خورک خاردار و حدود 25 درصد گونه های ماهی جزو حیواناتی هستند که به حالت ماقبل -شکمی خود بازگشته اند.

معده غذا را تجزیه می نماید و همانطور که در اصل برای هضم تکه های بزرگ تر پروتئین تکامل یافته است، تکامل مجدد آن نیز به نظر محققان به واسطه رژیم غذایی اجرا شده است.

اد یانگ درباره تکامل مجدد این حیوانات می گوید: ما می دانیم مجموعه های کاملاً متفاوتی از ژن های پپسین زا برای مدیریت پروتئین ها در رژیم های غذایی خاص حیوانات تکامل یافته اند. شاید اجداد گونه های بدون شکم به رژیم غذایی متفاوتی روی آوردند که این آنزیم ها را بی ارزش کرد. جهش های ناتوان نماینده ای به مرور زمان در ژن آن ها ایجاد شد و پایان هم از بین رفت. برترین حالت برای پپسین زاها محیط های اسیدی است، بنابراین اگر پپسین ناپدید گردد، دیگر به معدۀ اسیدی احتیاج نیست. برای اسیدی نگهداشتن معده به مقدار زیادی انرژی احتیاج است، بنابراین اگر دیگر احتیاجی به آن نباشد، بالاخره از بین می رود.

زمانی که حیوانی معده اش را از دست می دهد، احتمال بازگشت آن بعید است. در تمام گونه های بدون شکم که محققان آزمایش کردند (بجز بادکنک ماهیان)، ژن هایی که معمولاً برای شکم کدگذاری می شوند کاملاً از ژنوم آن ها ناپدید شدند. به عبارت دیگر، نه تنها این حیوانات شکم هایشان را درون سطل آشغال تکاملی انداختد، بلکه دستورالعمل های ژنتیکی آن ها را هم سوزاندند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این موجودات عجیب معده ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجودات عجیب معده ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید