شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس

به گزارش لحظه عکاسی، پروژه بررسی و شناسایی باستان شناسی محوطه های پارینه سنگی شهرستان فردوس بخش مرکزی دهستان حومه به شناسایی بیش از 30 محوطه پارینهسنگی در این منطقه منجر شد.

شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس

بهگزارش لحظه عکاسی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی صدرایی سرپرست هیئت باستان شناسی یکشنبه 5 مرداماه 99 با اعلام این خبر گفت: شرق فلات ایران، یکی از ناشناخته ترین مناطق ایران در عصر پلیئستوسن به شمار می رود، به نحوی که به سختی می توان محوطه ای را یافت که با قطعیت بتوان از آن به عنوان استقراری از این دوره یاد کرد.

او اضافه کرد: این در شرایطی است که پیشینه مطالعات پارینهسنگی در این منطقه به بیش از هفت دهه قبل باز می شود ولیکن پس از آن، اندک مطالعات اجرا شده نه به شکل هدفمند، که عمدتاً به شکل موردی انجام شده اند. امری که در تحلیل مباحث پیچیده حیطه پارینهسنگی چندان راهگشا نیست.

صدرایی گفت: این درحالیست که در رشته کوه های زاگرس و به خصوص در فلات مرکزی ایران، طی یک دهه گذشته پژوهش های دامنه داری انجام گرفته و به نتایج قابل اتکا و چشمگیری دست یافته است.

او اضافه کرد: این مهم در رابطه با شرق و شمال شرق ایران کاملاً متفاوت است، گویی شرق فلات در عصر پارینهسنگی خالی از هرگونه زیست انسان ریخت بوده و این درحالیست که موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در این گستره، پتانسیل های چشمگیری را برای جذب گروه های شکارورزـ گردآورنده، فراهم می کرده است. امری که در خلال بررسی های پارینهسنگی شهرستان فردوس نمودمشخص می شود.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار کرد: عملیات بررسی در دهستان حومه بخش مرکزی فردوس با وجود گرمای طاقت فرسا، به شکل کاملاً پیمایشی صورت پذیرفت و به شناسایی بیش از 30 محوطه از دوران پارینه سنگی منجر شد.

او گفت: بررسی های انجام شده در فردوس نخستین گام در راستای انجام مطالعات سامان مند در این بخش از فلات ایران به شمار می رود و امید آن می رود تا با پیگیری این مطالعات در این بخش از فلات، به سکوت دانش ما از دوران پارینهسنگی در شرق ایران سرانجام داده شود.

منبع: میراث آریا

به "شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید