فرصت های شغلی، تهدیدی به نام کرونا و چاره ای به سبک اینترنت اشیاء

به گزارش لحظه عکاسی، فناوری اینترنت اشیاء با راه کارهای هوشمندی که ارائه می کند باعث شده در تمام ابعاد زندگی انسان ورود کند. در این گزارش به بررسی چشم انداز فعلی و آینده این فناوری می پردازیم.

فرصت های شغلی، تهدیدی به نام کرونا و چاره ای به سبک اینترنت اشیاء

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری لحظه عکاسی، امروزه هرچه بیشتر با فناوری های عصر جدید احاطه می شویم، آینده ما با استقرار ماجراهای ماشینی بیشتر درگیر خواهد بود. با سرعتی که پیشرفت ها در حال اتفاق است، در آینده نزدیک همه شغل های ما با فرصت های شغلی جدید مختل می شوند.

فناوری های هوش مصنوعی، علوم داده، تحلیل داده های بزرگ، روباتیک و دیگر فناوری ها در بازار اشتغال آینده جایگاه بزرگی ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این، تکامل تدریجی هم زمان درزمینهٔ اینترنت اشیا (IOT)، کاهش مداخلات انسانی در بسکمک از بخش ها را رقم می زند. در همین حال، پیشرفت IOT نیز برای کسانی که توانایی پیشرفت با زمان و تقویت استعداد خود را دارند، می تواند مجموعه جدیدی از مشاغل را ایجاد کند.

دبیر مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء در مصاحبه با لحظه عکاسی: استارت آپ های قدرتمند ایرانی در حوزه اینترنت اشیاء/ دانشگاه ها به IOT بیشتر توجه کنند

اگرچه موج چهارم انقلاب صنعتی در بین کارشناسان باعث ایجاد نگرانی شدید در مورد ضرر شغلی شده است، اما فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء بدون شک راه های ناگفته را برای آنها باز می کنند.

در ادامه چشم انداز فعلی بازار کار اینترنت اشیاء را بررسی می کنیم.

بازار کار کنونی اینترنت اشیاء با افزایش تقاضا برای مهندسین ماهر و متخصصان فناوری که می توانند در خدمت میلیاردها دستگاه متصل باشند، با سرعت زیادی رو به رشد است.

بااین حال، متأسفانه مطالعات برنامه تحقیقاتی Immersat نشان می دهد که حدود 47٪ سازمان های موردبررسی، مهارت های صحیح IoT را ندارند و همه چیز را برون سپاری می کنند.

علاوه بر این، مؤسسه گارتنر پیش بینی می کند که حدود 75 درصد از پروژه های IoT به دلیل کمبود استعداد در این حوزه، ممکن است دو برابر بیشتر از آنچه که باید، به طول می انجامد.

همچنین میانگین حقوق پایه یک متخصص حرفه ای اینترنت اشیاء در کشوری مانند هند سالانه 3 هزار و 965 دلار است درحالی که در ایالات متحده نیز همین میزان 72هزار و 323 دلار در سال است. برای مهندسان اینترنت اشیاء در هند، متوسط حقوق از 3هزار الی 22هزار دلار در سال است اما در ایالات متحده متوسط پرداختی برای چنین مهندسانی بین 51هزار الی 110هزار دلار در سال است.

برای به دست آوردن چنین فرصت های سودآوری، متخصصان باید با فرایند رو به رشد به روز بمانند و تحول پیدا کنند وگرنه با سرنوشت مشابه کارمندان برخی شرکت های فناوری در سال 2017، روبرو خواهند شد که با اخراج گسترده ای روبرو شدند. اگر آن را یک استراتژی کاهش هزینه بنامید یا خیر، اما واقعیت این بود که آن شرکت های فناوری قادر به کنار آمدن با فرایندهای نوظهور نبودند و طبق ادعای آنها، مهارت های آنها می توانست به راحتی با کدهای رایانه ای جایگزین شود.

تأثیر کرونا در مشاغل اینترنت اشیاء

شرایط به وجود آمده از بحران کرونا همچنین بدون شک جنبه های بازار اینترنت اشیاء را فراتر از مراقبت های درمانی، تحت تأثیر قرار خواهد داد. طی یک دوره طولانی مدت که فاصله گذاری اجتماعی به یک معیار تبدیل شود، این امر باعث می شود طیف وسیعی از صنایع اعتماد و اتکای بیشتری به راهکار های اتوماسیون پیدا کنند. به عنوان مثال فروشگاه های هوشمند می توانند با رونق چشمگیری روبرو شوند.

محدودیت های حرکتی (قرنطینه) که در بسکمک از کشورها اعمال می شود به این معنی است که میلیون ها کارمند از خانه کار می کنند و دفاتر کارشان تعطیل است. بازه زمانی بازگشت به حالت عادی بسیار نامشخص است. با این وجود، در برخی کشورها، هم دولت و هم شرکت هایی که دارای امکانات فیزیکی هستند، در حال برنامه ریزی برای بازگشت به حالت عادی هستند.

علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می دهد که فناوری های مراقبت درمانی به عنوان یک اولویت بزرگ تری در بین ارائه دهندگان خدمات اینترنت اشیاء در دنیای پسا کرونا شناخته می شود. آخرین رقم ارائه شده توسط این تحقیق نشان می دهد که اکنون تنها 7٪ فعالیت هایی که ارائه دهندگان خدمات اینترنت اشیاء در منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام می دهند مربوط به مراقبت های درمانی هوشمند است.

چشم انداز آینده

بر اساس گزارش مؤسسه Fortune، بازار جهانی اینترنت اشیاء در سال 2018، 190 میلیارد دلار ارزش داشته و پیش بینی می شود تا سال 2026 به 1هزار و 102 میلیارد دلار برسد. همچنین نرخ رشد مرکب سالانه آن نیز به 24.7درصد برسد.

فناوری های پیشرفته اصلی و افزایش دستگاه ها به رشد فناوری های اینترنت اشیاء کمک کرده اند. در حقیقت، پیش بینی می شود که سرمایه گذاری در فناوری IoT تا سال 2022 با 13.6 درصد در سال رشد کند. رشد بیشتر در سال های آینده به لطف سنسورهای جدید، قدرت محاسبات بیشتر و اتصال قابل اعتماد موبایل امکان پذیر خواهد بود.

همان طور که توسط شرکت پژوهشی گارتنر عنوان شد، فناوری سنسور (که در دستگاه های IoT تعبیه شده است) ارزان تر، پیشرفته تر و در دسترس تر خواهد شد. این در دسترس و مقرون به صرفه بودن به نوبه خود باعث می شود کاربردهای جدید سنسور از جمله نظارت و تشخیص در مقیاس بزرگ، امکان پذیر شوند.

در همین حال، توان محاسباتی در 15 سال گذشته حدود 100 برابر افزایش یافته است. از این رو برنامه هایی مانند لحظه عکاسیلیز آنی و هوش مصنوعی می توانند فعالیت ها را از دستگاه های محلی به سمت راهکار های رایانش ابری و رایانش لبه ای تغییر دهند. علاوه بر این، بهبود اتصال موبایل با ظهور فناوری 5G باعث می شود کاربردهای جدیدی برای تجربیاتی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فراهم شود.

خاتمه، بازار اینترنت اشیاء رشد خواهد کرد چراکه دستگاه های فناوری اطلاعات (IT) موجود باید به اینترنت اشیاء متصل شوند. وجود بیش از پنج میلیارد تلفن هوشمند، دو میلیارد رایانه شخصی و یک میلیارد تبلت نشانگر بازار گسترده ای برای ترکیب و تکامل دستگاه ها است.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "فرصت های شغلی، تهدیدی به نام کرونا و چاره ای به سبک اینترنت اشیاء" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت های شغلی، تهدیدی به نام کرونا و چاره ای به سبک اینترنت اشیاء"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید