قبرستان پرلاشز؛ آرامگاه ابدی صادق راهنمایی

به گزارش لحظه عکاسی، پرلاشز به هیچ کدام از گورستان های جهان شبیه نیست. این گورستان در شرق پاریس به سبک باغ های انگلیسی ساخته شد، ولی به مرور زمان و با مدرن شدن پاریس تغییر نموده است. با خبرنگاران همراه باشید.

قبرستان پرلاشز؛ آرامگاه ابدی صادق راهنمایی

پرلاشز، بزرگترین گورستان پاریس و یکی از مشهورترین گورستان های دنیا است که در تاریخ 24 ژوئن 1994 جزو بناهای تاریخی فرانسه ثبت شده است. پس از انقلاب کبیر فرانسه، گورستان ها بر طبق قانون تازه کمون پاریس به خارج از شهر منتقل شدند. به همین علت باغ بزرگی که استراحتگاه پدر لاشز، کشیش مورد اعتماد لویی 14 بود، به وسیله شهرداری در سال 1803 خریداری و در اختیار الکساندر تئودور برونیار، معمار معروف آن موقع نهاده شد و در 21 می 1804 گگردده شد.

اکنون در این باغ 44 هکتاری، حدود 5000 درخت وجود دارد و بزرگترین پارک مرکز فرانسه است. هر ساله حدود 2000000 گردشگر به علاوه پاریسی ها برای بازدید به پرلاشز می فرایند.

پرلاشز نمادی از گوناگونی انسان ها و در عین حال برابری آن ها است. کاتولیک، پروتستان، ارتودوکس، یهودی، مسلمان، بودایی و معتقدان به سایر ادیان و اندیشه ها در کنار یکدیگر دفن شده اند. در این گورستان برای کسانی هم که بر اساس آیین یا وصیتشان باید سوزانده شوند، محلی برای سوزاندن اجساد وجود دارد. دیوار معروف کماندر (Communard) که سمبل آزادی خواهی و آرمان طلبی مردم فرانسه است هم در این گورستان قرار گرفته است. این دیوار همان دیواری است که در 28 ماه مه 1871 تعداد 147 نفر از رهبران احزاب مختلف پاریس پس از شکست، در پای آن به گلوله بسته شدند.

برای رفاه گردشگران، شهرداری پاریس گردش های گروهی منظمی همراه با راهنما برای نشان دادن گورهای معروف و توضیح توضیح حال های مختصری از آن ها ترتیب داده است.

ممنوعیت همراه داشتن سگ یا حیوانات خانگی دیگر، بالا رفتن از درختان یا بناهای یادبود، فروافکندن آن ها، تخریب یا حک کردنشان، استفاده از الکل یا وسایل برپایی پیک نیک، استفاده از دستگاه پخش صوت یا آلات موسیقی، استفاده از دوچرخه یا وسایل نقلیه شخصی بدون مجوز، فعالیت های تبلیغاتی یا سینمایی و دادن انعام به کارکنان گورستان از جمله مقررات داخلی است که باید به وسیله گردشگران و بازدیدکنندگان رعایت گردد.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی منابع دنیای این قبرستان بیشترین بازدیدکننده را در دنیا دارد. یکی از علل این موضوع وجود قبر شخصیت های بزرگ تاریخی و اجتماعی فرانسه و دنیا است. شخصیت هایی که از حدود 200 سال پیش در اینجا دفن شده اند. بعلاوه آرامگاه سربازان جنگ دنیای اول نیز در این قبرستان قرار گرفته است.

در هر گوشه این گورستان بزرگانی دیده می شوند که هرکدام بخشی از تاریخ اروپا یا دنیا در دو قرن اخیر را به خود اختصاص داده اند.

ادیت پیاف، خواننده؛ ماریا کالاس، خواننده اپرا؛ ژان فرانسوا لیوتار، فیلسوف و نویسنده؛ سارا برنارد، هنرپیشه؛ ژرژ ملیس، فیلمساز؛ کلود شابرول، فیلمساز؛ نادار، عکاس؛ پل الوار، نویسنده؛ ژان دو لا فونتن، شاعر و نویسنده؛ آلفرد دو موسه، شاعر و نویسنده؛ مولیر، نمایشنامه نویس؛ انوره دو بالزاک، نویسنده؛ مارسل پروست، نویسنده؛ گی یوم آپولینر، نویسنده؛ آلفونس دوده، نویسنده؛ و مارسل پروست، نویسنده؛ کولت، نویسنده داستان های کوتاه، آنری ورنوی، کارگردان و ایوو مونتان، خواننده دهه 60؛ ژرژ بیزه، موسیقی دان فرانسوی؛ ژان فرانسوا شامپولیون مصر شناس فرانسوی (رمزگشای خط هیروگلیف) از جمله مشاهیر و اندیشمندان فرانسوی هستند که در این قبرستان دفن شده اند.

از میان خارجی هایی که در این گورستان آرمیده اند می توان از ساموئل هانمن، پزشک آلمانی و بنیانگذار هومیوپاتی؛ اسکار وایلد، داستان نویس و نمایش نامه نویس ایرلندی؛ رافائل لئونیداس تروخیو، فرمانروای دیکتاتور کشور دومینیکن؛ فردریک شوپن، پیانیست و آهنگ ساز برجسته لهستانی؛ آنتونیو روسینی، موسیقی دان ایتالیایی؛ میگل آنخل آستوریاس، شاعر و نویسنده گواتمالایی؛ آمادئو مودیلیانی، نقاش و تندیس ساز ایتالیایی؛ ییلماز گونی، فیلمساز کرد؛ احمد کایا، خواننده ترکیه ای؛ دنیاگیر تاتا، تاجر هندی؛ جیم موریسون، خواننده و آهنگساز آمریکایی نام برد.

دو تن از نویسندگان بزرگ ایرانی هم در این قبرستان دفن شده اند، صادق راهنمایی و غلامحسین ساعدی.

قبرستان پرلاشز دارای وب سایتی است که می توان به وسیله دوربین وارد گورستان شد و به بازدید از آن پرداخت.

منبع: کجارو / بیتوته / همشهری آنلاین

به "قبرستان پرلاشز؛ آرامگاه ابدی صادق راهنمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرستان پرلاشز؛ آرامگاه ابدی صادق راهنمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید