نمایشگاه پیونددهندۀ مولف، ناشر و مخاطب باشد

به گزارش لحظه عکاسی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در همدان، چند روز تا برپایی بزرگترین نمایشگاه کتاب نمانده است، نمایشگاهی که هر ساله ناشران را دور هم جمع می نماید تا فستیوالی برای اهالی کتاب و کتابخوانی باشد، رویدادی که بسیاری از فرهنگ دوستان و علاقمندان به مطالعه برای برگزاری آن روزشماری می نمایند.

نمایشگاه پیونددهندۀ مولف، ناشر و مخاطب باشد

در این میان ناشرانی هستند که هر سال با وجود همه مشقت ها میهمان مرکز شده و در نمایشگاه شرکت می نمایند تا بتوانند ضمن معرفی محصولات فرهنگی خود، از مزایای مالی آن نیز بهره مند شوند.

عباس احمدی مقیم مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه یکی از ناشران همدانی است که هر سال در نمایشگاه شرکت نموده اما سال جاری به صورت مجازی کتب خود را در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه خواهد نمود.

او گفت: با شناختی که از نمایشگاه دارم معتقدم نمایشگاه همه ساله اهدافی را برای خود تعریف می نماید که باید بتواند آنها را برآورده سازد و در این صورت است که می تواند پیروز باشد.

نمایشگاه موجب آشنایی با تازه های نشر می گردد

این ناشر همدانی بیان نمود: یکی از مزیت هایی که نمایشگاه کتاب دارد اینکه مخاطبان می توانند با تازه های نشر آشنا شوند و ناشران هم آخرین کتب خود ارائه دهند.

او با بیان اینکه انتشارات ما دانشگاهی است اما در سایر حوزه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و مالی نیز کتاب هایی را منتشر می کنیم، اضافه نمود: انتشارات فراگیر هگمتانه بیش از 200 عنوان کتاب دارد اما اکثریت آنها به دلیل هزینه بالا تنو چاپ نشده و بنا داریم در این نمایشگاه آنها را معرفی کنیم هرچند کتب چاپ نو هم داریم.

احمدی مقیم گفت: گرانی کاغذ، دستمزد کارکنان و ...از دغدغه هایی است که ناشران با آن روبرو هستند زیرا هزینه فراوری کتاب بالاست و مخاطبان نیز کمتر استقبال می نمایند.

او بیان می نماید: با توسعه فضای مجازی و فراوری کتب الکترونیک و وجود شبکه های اجتماعی باعث شده مردم گرایش کمتری به سمت کتاب داشته باشند و وقت کمتری را صرف کتاب و کتابخوانی می نمایند.

مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه اظهار داشت: در کشورهای پیشرو و پیشرفته مطالعه جزو اولویت های اول آنهاست و مطالعه در نظام آموزشی آنها نهادینه شده به طوری که در مدارس طوری آموزش می بینند که کتاب را ارجح بر هر چیزی می دانند.

او ادامه داد: در کشورهای پیشرفته جامعه در انتظار انتشار یک کتاب می ماند و از چاپ آن استقبال می نماید که این موضوع هم به نفع مولف، هم ناشر و هم بازار کتاب است.

حال کتاب و نشر خوب نیست

احمدی مقیم با تاکید بر اینکه این روزها حال کتاب و نشر خیلی خوب نیست یادآور شد: قیمت کتاب با توجه به شرایط بازار سایر اقلام و معیشت زندگی بالاست و اولویت مردم کتاب نیست.

او گفت: مردم بیشتر به سمت کتاب هایی که اجباری است، می روند و سایر کتب کمتر مورد توجه است که این مسئله زنگ خطری برای جامعه است که مردم نتوانند از تفکر نویسندگان استفاده نموده و جامعه ایده آل رقم بخورد.

مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه با تاکید بر اینکه امروز ناشران با مسائل بازگشت سرمایه و مشکل سرمایه اولیه برای فراوری دست و پنجه نرم می نمایند عنوان نمود: در این زمینه ناشر، مخاطب، خانواده و دولت همه نقش دارند اما دولت ها نقش بارزتری دارند هرچند کمتر احساس مسوولیت نموده و جامعه کمتر به آن پرداخته است.

او با اشاره به اینکه خانواده ها نتوانستند بچه ها را به سمت مطالعه و کتاب ببرند بیان نمود: نظام آموزشی به عنوان مسئول و مدیر بودن اگر نتواند در این زمینه بهتر عمل کند، این نواقص بیشتر خواهد بود و بین نشر، کتاب و مخاطب شکاف ایجاد می نماید.

احمدی مقیم ضمن تاکید بر اینکه اگر نظام آموزش با برنامه میان مدت و بلندمدت به حوزه کتاب و کتابخوانی بپردازد، بخش بیشتری را حل می نماید، گفت:

نمایشگاه در کشورهای دیگر برای ارتباط مولف، ناشر و مخاطب است ولی در ایران فروشگاه بزرگی است که مردم ضمن بازدید کتاب تهیه نمایند و بیشتر منافع مالی ناشران مطرح است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه پیونددهندۀ مولف، ناشر و مخاطب باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه پیونددهندۀ مولف، ناشر و مخاطب باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید