دشت سوسن در ایذه، بهشت سرسبز خوزستان

به گزارش لحظه عکاسی، دشت سوسن در ایذه ، مزرعه ای پر از زیبایی های طبیعی و تاریخی است که در 35 کیلومتری شهر ایذه خوزستان قرار گرفته است. طبیعتی متمایز و منحصر به فرد دارد که احساسات هر توریست طبیعت دوستی را به خصوص در نوروز بر می انگیزد. دشت سوسن چمنزاری سرسبز پر از گل های قرمز است که رودخانه کارون آن را به دو نیم تقسیم نموده است.

دشت سوسن در ایذه، بهشت سرسبز خوزستان

دشت سوسن در واقع چمنزار وسیعی است که چندین روستا را در بر می گیرد. مزارع حاصلخیز، آب فراوان و آب و هوای مناسب تمامی شرایط لازم را برای کشت و کار و باغداری بختیاری های خونگرم این دیار فراهم نموده است.

آشنایی بیشتر با ایذه

شهرستان ایذه یکی از شهرستان های استان خوزستان در ایران است. مرکز این شهرستان شهر ایذه است. ایذه که در شرق استان خوزستان قرار گرفته است، یک شهر تاریخی است. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت آن از ایل بختیاری هستند که یکی از بزرگترین ایلات ایران است.

ایذه در بهار و تابستان آب و هوای معتدلی دارد و در زمستان معمولاً سردترین شهر استان خوزستان است. ایذه بیشتر یک یک شهر کشاورزی است تا صنعتی. مهم ترین محصول ایده برنج است که بیشتر از سوسن، شیوند، میداوود و چیت انبه تهیه می گردد. ایذه دارای معادن سنگ و مواد معدنی نیز می باشد اما بیشتر به علت آثار باستانی کول فرح، سنگ نگاره اشکفت سلمان، خونگ اژدر و البته دشت سوسن، معروفیت دارد.

این شهرستان به سه بخش تقسیم می گردد؛ بخش مرکزی، بخش سوسن و بخش دهدز و دارای دو شهر به نام های ایذه و دهدز است.

آشنایی بیشتر با دشت سوسن در ایذه

دست سوسن به دو بخش سوسن غربی و شرقی تقسیم می گردد.

سوسن غربی

دهستان سوسن غربی به علت گل های زیبای نرگسش شناخته شده است. مرکز این دهستان روستای ترشک است. در سوسن غربی دهستان های دینی دیگری هم وجود دارند، از حمله: روستاهای پلکانی مهرنان، روستای لولو، ده شیخ و ده ثریا. این روستاهایی پلکانی بعد از ماسوله در شمال ایران معروف ترین روستاهای ایران هستند که به این سبک زیبا ساخته شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می نمایند، البته خوشبختانه اینجا به مقدار ماسوله شلوغ نمی گردد!

سوسن شرقی

در حالیکه سوسن غربی یک فرصت ناب برای روستاگردی است، سوسن شرقی به مرکزیت روستای جنگه، یک امکان طلایی برای گردشگری در طبیعت بکر منطقه را برای بازدید گنندگان فراهم می نماید. سوسن شرقی شامل روستاهای دیگری از جمله آب بید، شیمن و فالح است و جنگل های بلوط آن از تماشای ترین نقاط ایران به شمار می روند. البته تماشای شالیزارهای زیبای این منطقه هم بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

مسیرهای دسترسی به دشت سوسن

دسترسی به دشت سوسن از 2 راه اصلی قابل انجام است:

راه اول: در مسیر ایذه پس از عبور از روستاهای پیان و تاکتور به یک دو راهی خواهید راست. مسیر سمت راست در این دو راهی شما را به سمت دشت سوسن در ایذه می برد. در این مسیر پس از گذشتن از روستای کشگلی به یک دو راهی دیگر خواهد رسید. هر دوی این مسیرها شما را به دشت سون راهنمایی خواهند کرد.راه دوم: در مسیر قبلی اگر دو راهی اول را به سمت چپ در مسیر سد کارون 3 و امامزاده سلطان ابراهیم با خودرو بروید، می توانید خودرو را در پارکینگ پارک نموده و بقیه مسیر به سمت دشت سوسن را در مسیر کارون و با قایق طی کنید ک هم فال است هم تماشا!

در دشت سوسن چه تفریحاتی وجود دارد؟

با سفر به دشت سوسن در ایذه تفریحات متنوعی در انتظار شما خواهند بود. بعضی از این تفریحات و امکانات عبارتند از:

پیاده روی در طبیعت

بدون شک طبیعت زیبا و سرسبز دشت سوسن در ایذه به خصوص در فصل بهار جاذبه اصلی این دشت زیبا برای گردشگرانی است که به این خطه از کشورمان سفر می نمایند. گل های زیبای شقایق در یک دشت سرسبز در کنار رود کارون یک محیط فوق العاده را برای پیاده روی در طبیعت و لذت بردن از این همه زیبایی و طراوت را برای گردشگران فراهم می نماید.

قایق سواری

در دشت سوسن می تواند با قایق سواری در رود کارون لذت سفرتان را دو چندان کنید. در واقع قایق سواری در رود کارون یکی از راه های دسترسی و حمل و نقل بین روستاهای واقع در منطقه است.

ماهی گیری

همانطور که اشاره شد با سفر به دشت سوسن در ایذه، به رود زیبای و پربرکت کارون دسترسی خواهید داشت. بنابراین ماهی گیری یکی از تفریحات رایج برای گردشگرانی است که از این منطقه تماشا می نمایند.

گردش در روستاها

دشت زیبای سوسن محل قرارگیری روستاهای قدیمی و ساکنان زلال و مهمان نواز آن ها است. با سفر به این روستاها با آداب و رسوم مردم محلی ساکت درشت سوسن در ایذه آشنا خواهید شد.

تماشای های باستانی دشت سوسن در ایذه

با سفر به دشت سوسن در ایذه نه تنها از طبیعت مسحور نماینده آن بهره مند خواهید شد، بلکه فرصتی هم برای بازدید از جاذبه های تاریخی بی نظیر این منطقه به دست خواهید آورد. مسیر دز به پارت یکی از مسیرهای باستانی است که از منطقه دشت سوسن عبور می نموده، این راه فلات مرکزی ایران را به بین النهرین و شوش و متصل نموده و قلعه هایی هم در مسیر برای رفاه کاروان ها و البته برقراری امنیت ساخته شده. هنوز هم با گذر ایام بقایای این بناهای باستانی با سفر به دشت سوسن در ایذه قابل مشاهده است.

آثار تاریخی گوناگون در این منطقه از جمله تپه های باستانی و سنگ مزارها به شکل شیر سنگی که نمادی از شجاعت شخص متوفی بوده، دشت سوسن را تبدیل به یک مقصد فوق العاده برای گردشگری تاریخی نموده است.

اقامت در دشت سوسن

برای اقامت شبانه در دشت سوسن دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. گزینه اول کمپینگ و چادر زدن در دشت و دور از زمین های کشاورزی منطقه است. اگر قصد کمپینگ در دشت را دارید، دقت داشته باشید که در نزدیکی محل اقامت مغازه ای وجود نخواهد داشت و ضروری است مایحتاج تان را از پیش تهیه کنید. گزینه دوم سپری کردن شب در اقامتگاه های بوم گردی منطقه است. برای این منظور می توانید اتاق های اقامتگاه بوم گردی پاپیلا را امتحان کنید و شب های خاطره انگیزی را در دشت سوسن در ایذه بگذرانید.

منبع: الی گشت

به "دشت سوسن در ایذه، بهشت سرسبز خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت سوسن در ایذه، بهشت سرسبز خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید