سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان

به گزارش لحظه عکاسی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با تاکید بر استفاده والدین از سرویس های مجاز دانش آموزی، گفت: در این راستا سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند شروع به کار کرد. تا قبل از راه اندازی این سامانه یک نابسامانی خاصی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانواده ها نارضایتی هایی را از سرویس مدارس داشتند.

سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان

به گزارش گروه اجتماعی لحظه عکاسی، مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در رابطه با استفاده از سرویس های غیر مجاز دانش آموزی که منجر به ضایعه از دست دادن دو تن و مصدوم شدن 5 نفر از دانش آموزان بشاگرد شد ضمن عرض تسلیت به خانواده این عزیزان گفت: حوادث بسیار تلخ و تأثر انگیزی که در این دو ماه شروع سال برای دانش آموزان این مرز و بوم اتفاق افتاده است نه تنها بردل والدین آنان زخم نهاده است و با هیچ مرهمی التیام نمی یابد بلکه دل تمامی آنان را که مستمع این اخبار نیز هستند می آزارد.

ضامنی گفت: متأسفانه دانش آموزان روستایی بیشترین قرباینان این حوادث هستند و بر همه دست اندرکاران اجرای حمل و نقل دانش آموزی واجب است تا با تمام توان، کوشش و همت خود در کاهش این حوادث و بهبود شرایط حمل ونقل کوشش کنند. گام نخست برای دستیابی به این هدف شاید تهیه و تدوین دستورالعملی بود که با همکاری سه وزارتخانه کشور، آموزش وپرورش و راه و شهرسازی آماده شد. اما این امر نمی تواند جوابگوی همه احتیاج های این بخش از حمل ونقل باشد. بی اطلاعی از قوانین موجود، عدم رعایت مفاد قانونی، نبود آمار جامع و مستند، بی تفاوتی مدیران و مسئولان امر در روبروه با وسایل حمل و نقل غیر مجاز، جوابگو نبودن ناوگان موجود به نسبت دانش آموزان احتیاج به سرویس مدرسه، هزینه بالای سرویس مدرسه برای والدین و یا به صرفه نبودن هزینه های پایین برای رانندگان، جهت های تردد نا ایمن و حادثه برانگیز، و. همه و همه باعث شده است تا هر از گاهی شاهد حوادث اخبار تلخ و تاثر برانگیز باشیم.

وی اضافه نمود: به واسطه تکلیفی که یک سال گذشته وزارت کشور به اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور واگذار کرد، سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند شروع به کار کرد. تا قبل از راه اندازی این سامانه یک نابسامانی خاصی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانواده ها نارضایتی هایی را از سرویس مدارس داشتند که در نهایت احتیاج شد یک ساماندهی در این حوزه اتفاق بیفتد. این سامانه باید بر اساس تکنولوژی های روز طراحی می شد و خانواده ها و همین طور آموزش و پرورش باید به این سامانه دسترسی لازم را داشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در ادامه عنوان داشت: آموزش و پرورش موظف است در مورد سامانه سپند در موعد مقرر احتیاج های خود را اعلام کند و متناسب با آن شهرداری ها باید شرکت های واجد شرایط را انتخاب و رانندگان نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

این مسئول گفت: در نهایت مدارس با شرکت ها قرارداد امضا می کنند و باید این قرارداد ها نیز مورد تایید شهرداری ها قرار بگیرد و پس از آن والدین می توانند ثبت نام خود را داشته باشند و سرویس مدرسه موردنظر را انتخاب کنند.

ضامنی اضافه نمود: با توجه به قوانین موجود، مدیریت و نظارت بر حمل ونقل بار و مسافر در محدوده شهر و روستا برعهده شهرداری است و از این رو وظیفه تأمین ناوگان مورد احتیاج حمل ونقل دانش آموزی در حوزه درون شهری به شهرداری ها واگذار شده است، اما شهرداری ها برای تأمین ناوگان مدارس باید از تعداد ناوگان مورد احتیاج مدارس مطلع باشند و به همین دلیل در ماده 14 دستورالعمل آمده است که آموزش و پرورش باید در اسفندماه هر سال تعداد ناوگان مور احتیاج خود را برای سال تحصیلی پیش رو اعلام نماید. همین موضوع برحمل ونقل روستایی و بین شهری نیز دلالت دارد.

وی بیان نمود: یکی از بزرگترین موانع در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها بی اطلاعی از وضعیت موجود در حمل ونقل روستایی و بین جاده ای است. موضوعی که در کارگروه ماده 19 بار ها و بار ها برای اجرای آن درخواست همکاری از آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی شده است. در این که وضعیت ناوگان حمل و نقل دانش آموزی در سطح شهر های کشور از کیفیت بالایی برخوردار نیستند شکی نیست، اما اطلاع از احتیاج آموزش پرورش به ناوگان حمل و نقل دانش آموزی شرط لازم برای برنامه ریزی است. حسن این کار این است که ناوگانی که از این طریق ارائه خدمت می دهند، ناوگانی هستند که استاندارد های لازم را دارند و از آن اطمینان خاطر داریم.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور گفت: تمامی رانندگانی که در این طرح ثبت نام نموده اند دارای عدم سوءپیشینه هستند و از سلامت روح و روان برخوردارند تا مثل گذشته با مسائلی روبرو نشویم. قاعدتا این ناوگان معاینه فنی لازم را دارد تا شاهد حوادثی در این حوزه نباشیم.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر آموزش و پرورش و مدارس در صورت عدم توان برخورد با وسایل حمل ونقل غیر مجاز حداقل امکان ارائه گزارش مراتب به مجموعه های بالادستی خود را خواهند داشت. مطلعی از این موضوع خود می تواند یاری موثری در ممانعت از بروز حوادثی از این دست شود. اقدام های موثر پلیس در برخورد با چنین وسایل حمل و نقل غیر مجاز نیز یکی از راه های کاهش این اتفاقات ناگوار است. بدیهی است که این موارد نباید در جهت ایجاد مانع در ادامه تحصیل فرزندان این مرزو بوم شود؛ بلکه با دقت و توجهی که معطوف این حوزه می شود باید امنیت و ایمنی آنان را در دوره تحصیل تضمین کرد.

ضامنی در ارتباط به ردیف های اعتباری برای سرویس مدارس روستایی بیان نمود: موضوع مهم دیگری که باید بدان اشاره نمود ردیف های اعتباراتی است که به آموزش و پرورش برای دانش آموزان روستایی تخصیص داده شده است و حتی اگر مبالغ تخصیصی جوابگوی احتیاج کامل دانش آموزان روستایی نباشد، ولی می تواند بخشی از این حوزه را سامان دهد. بدیهی است در این صورت سایر مجموعه های مرتبط مثل شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی و .. با بهره گیری از سایر توانمندی ها و ظرفیت های خود می توانند شانه به شانه آموزش و پرورش به بهبود وضعیت حمل ونقل دانش آموزان روستایی یاری کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، وی گفت: چارچوب های فوق زمانی قابل اجراست که والدین خود را متعهد به تأمین ناوگان به وسیله فرآیند قانونی بدانند، در زمانیکه والدین ناوگان خود را خارج از این چارچوب تأمین می کنند مسئولیت آسیب های وارده به دانش آموزان از طرف راننده و یا مسائل ایمنی خودرو و سایر مسائل تماماً با والدین می باشد.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در خاتمه خاطر نشان کرد: شک نباید داشت در این طرح عظیم و ملی همکاری و همراهی تمامی عوامل بویژه سه وزارتخانه تدوین کننده قوانین و مقررات حمل ونقل دانش آموزی را می طلبد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید