چگونه برترین رشته ورزشی را انتخاب کنیم؟

به گزارش لحظه عکاسی، همان طور که می دانید، یک فهرست بلند بالا از رشته های ورزشی وجود دارد که شما می توانید طبق سلیقه تان و بعلاوه در نظر گرفتن بعضی فاکتورها، انتخاب کنید. بهتر است که همواره قبل از انتخاب یک رشته ورزشی، بعضی جوانب را در نظر بگیرید، زیرا در غیر اینصورت ممکن است کلیات ورزش را اشتباه متوجه شوید و به طور کل از ورزش کردن پشیمان شوید! در این مطلب از خبرنگاران مگ به شما می گوییم که چگونه می توانید برترین رشته ورزشی را برای خود انتخاب کنید.

چگونه برترین رشته ورزشی را انتخاب کنیم؟

1. از دوستان خود نظر بپرسید

در اولین قدم، برای اینکه روحیه و شخصیت خود را بهتر بشناسید، می توانید از دوستان نزدیک خود مشاوره بگیرید. بهتر است درباره این موضوع با یکی از دوستانتان که ورزشکار است یا علاقه مند به ورزش است، نظر بپرسید. بعلاوه اگر رشته خاصی را در فکر دارید می توانید با شریک زندگی خود نیز صحبت کنید تا بفهمید آیا تصمیم تان منطقی است یا خیر.

افرادی ورزشکاری که دائما در پی یک سبک زندگی سالم باشند، در این مورد می توانند به راحتی شما را هدایت نمایند. بعلاوه بعضی وب سایت های آنلاین هستند که با پرسیدن چند سری سوال، به شما هدایت می نمایند که در چه زمینه ای از ورزش می توانید پیروز تر و باانگیزه تر باشید.

2. شرایط سلامتی خود را در نظر داشته باشید

رشته ورزشی، باید متناسب با شرایط جسمانی و سلامتی شما انتخاب گردد. ورزش های مختلف شدت های مختلفی دارند و احتیاجمند قدرت بدنی و زمان متفاوتی هستند. اگر جز دسته افرادی هستید که یک مشکل جسمانی دارید یا قبلا جراحی انجام داده اید، قبل از آغاز هر کاری باید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

برای مثال، ورزش هایی مثل پیلاتس و یوگا دارای حرکات اصلاحی بیشتری هستند و طبق شرایط بدنی خاص شما (مثلا کمردرد، زانودرد و…) طبقه بندی می شوند. یا معمولا به افرادی که دچار مسائل قلبی هستند توصیه می گردد ورزش های هیجانی و سنگین مثل بوکس را انتخاب ننمایند.

3. مجموعه ای از ورزش های را امتحان کنید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام رشته ورزشی را می خواهید انجام دهید، می توانید چند مورد از آن ها را امتحان کنید. با این کار شما ورزش های مختلف را می توانید با معیارهایتان مقایسه کنید و همانی را انتخاب کنید که احساس بهتری به شما می دهد و مطمئن هستید انگیزه تان را در طول ورزش از دست نخواهید داد.

برای مثال، اگر کل عمرتان از فوتبال نگاه کردن متنفر بودید، قطعا انتخاب رشته فوتبال یا فوتسال برایتان معقولانه نخواهد بود. و برعکس اگر همواره از طرفداران تیم های بسکتبال بوده اید و بازیکنان آن را دنبال می کردید، شاید انجام دادن بسکتبال هم برایتان مجذوب کننده و هیجان انگیز باشد.

4. ویژگی های فیزیکی تان را در نظر بگیرید

در حالی که بیشتر ورزش ها تمرکزی هستند و شما با انجام دادنشان پیشرفته تر خواهید شد، اما بعضی ورزش ها احتیاجمند قدرت بدنی خاصی هستند. برای مثال در ورزش راگبی افراد به نسبت فوتبافهرست ها باید عضلانی تر باشند و قدرت بدنی خیلی بالایی داشته باشند، اما در ورزشی مثل تنیس هرکسی می تواند از پایه آغاز کند و به مرور پیروز گردد.

5. علایق خود را ارزیابی کنید

همان طور که در بالاتر ذکر کردیم، اگر رشته ورزشی که انتخاب می کنید مطابق با سلیقه شما نباشد، به مرور از آن زده خواهید شد و انگیزه تان را از دست خواهید داد. برای مثال، یک طرفدار والیبال مطمئنا می تواند از بازی کردن آن نیز لذت ببرد.

6. شخصیت و احتیاجهایتان را در نظر بگیرید

رشته ورزشی که با روحیات و شخصیت شما و بعلاوه احتیاجهایتان مطابقت داشته باشد، مطمئنا شما را باانگیره تر خواهد نمود. به عنوان مثال، افراد رقابتی معمولا دوست دارند که در ورزش های تیمی مثل والیبال، فوتبال، قایق سواری و… شرکت نمایند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که شخصیت رقابتی دارند، اما از جمعیت شلوغ متنفرند؛ این افراد معمولا ورزش های انفرادی مثل دوچرخه سواری، بدنسازی، دو میدانی و ورزش هایی از این دست را ترجیح می دهند.

7. سبک زندگی تان چگونه است؟

اگر چیزی در زندگی تان وجود دارد که نمی توانید آن را تغییر دهید، سبک زندگی شما محسوب می گردد. انتخاب یک رشته ورزشی تاثیر زیادی بر روی سبک زندگی شما خواهد گذاشت. البته که شما می توانید از تکنیک های مدیریت زمان بهره ببرید و با برنامه ریزی، هم به زندگی و کارتان برسید و هم به ورزش؛ اما بعضی افراد شرایط کاری بسیار فشرده ای دارند و از طرفی بعضی ورزش ها هم احتیاجمند زمان بیشتری هستند.

8. خلق و خوی شما اهمیت زیادی دارد

یک ورزش فقط مربوط به شما و توپ یا دستگاه های ورزشی نمی گردد؛ بلکه فراتر از این هاست. یک رشته ورزشی مناسب باید بتواند احساسات و حال و هوای شما را خوب و متعادل کند. بعلاوه در بعضی ورزش ها مهم است که شما فرد خوش اخلاقی باشید.

برای مثال، در ورزش های گروهی مثل فوتبال، بسکتبال، هندبال و…، شما باید روحیه تیمی داشته باشید و بتوانید با افراد مختلف کنار بیایید؛ اگر جز دسته افرادی هستید که زود عصبانی می شوید یا نمی توانید با اخلاق افراد مختلف سازش کنید، این نوع ورزش ها مناسب شما نخواهند بود.

یا اگر خلق و خوی آرامی دارید، ورزش های هیجانی مثل ایروبیک می توانند بعد از مدتی شما را زده نمایند. در عوض ورزش هایی مثل شنا و یوگا می توانند انتخاب بهتری برای شما باشند.

9. دسترسی سریع و راحت

قبل از انتخاب یک رشته ورزشی، حتما شرایط مکانی را در نظر بگیرید. باشگاه باید نزدیک شما باشد تا بتوانید به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید. اگر باشگاه شما فاصله خیلی زیادی داشته باشد، هر بار پیاده روی کردن ممکن است بعد از مدتی شما را خسته کند. حتی اگر با ماشین رفت و آمد می کنید، هزینه، ترافیک و زمان زیادی را باید برای رفت و برگشت در نظر بگیرید.

10. پیچیدگی و سهولت ورزش

در هنگام انتخاب رشته ورزشی، گزینه های متنوعی پیش روی شما قرار خواهد داشت؛ اما بعضی ورزش ها احتیاج به تمرکز بیشتر دارند و به طور کلی پیچیده تر هستند؛ مثل هنرهای رزمی، فوتبال یا ژیمناستیک. اگر در پی ورزشی هستید که پیچیدگی کمی داشته باشد و بتوانید به یاری آن روحیه خود را کمی عوض کنید و سلامت خود را بهبود ببخشید، می توانید به سراغ ورزش هایی مثل دو میدانی و دوچرخه سواری بروید.

و در نهایت

انتخاب یک رشته ورزشی کاملا سلیقه ای است و هیچ کس نمی تواند شما را اجبار به انتخاب آن کند. همه ورزش ها می توانند شما را به آن چیزی که می خواهید برسانند؛ فرقی نمی کند هدفتان از ورزش کردن تناسب اندام باشد، اصلاح مسائل جسمی باشد یا صرفا برای روحیه بهتر و سلامتی بیشتر می خواهید ورزش کنید. فهرست متنوعی از ورزش ها وجود دارند که شما با در نظر گرفتن علاقه، شرایط زندگی و جسمی خود بتوانید آن ها را انتخاب کنید. امیدواریم مواردی که در این مطلب به شما معرفی کردیم برایتان کارآمد باشند.

منبع: The12thman

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه برترین رشته ورزشی را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برترین رشته ورزشی را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید