شناسایی پروتئینی نو که می تواند با سرطان مبارزه کند

به گزارش لحظه عکاسی، پروتئین تازه شناسایی شده ممکن است هدف خوبی برای دارو های مخصوص حمله به باکتری های دهان باشد که در توسعه سرطان نقش دارند.

شناسایی پروتئینی نو که می تواند با سرطان مبارزه کند

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا پروتئین جدیدی را شناسایی نموده اند که به پیشرفت باکتری های دهان در سایر نقاط بدن یاری می نماید. این کشف می تواند منجر به توسعه دارو های جدیدی گردد که پروتئین را هدف قرار می دهند و در درمان سرطان مؤثرند.

این باکتری در دهان انسان ها رایج است و معمولاً در آن مکان بیماری ایجاد نمی نماید. با این حال، می تواند به وسیله جریان خون به سایر قسمت های بدن برود که منجر به نگرانی های نسبتاً بزرگی برای سلامتی می گردد.

باکتری های دهان در تومور های بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ شایع است و می تواند به رشد تومور و توسعه سرطان به سایر نقاط بدن یاری کند و دربرابر شیمی درمانی مقاومت کند!

محققان به این نتیجه رسیدند که پروتئین جدیدی که شناسایی نموده اند، این باکتری ها را قادر می سازد تا مواد مغذی ضروری مانند آهن را از سلول های خون ما دریافت نمایند. بیشتر آهن موجود در بدن در مولکولی به نام هِم، که به وسیله یک قفس پروتئینی احاطه شده است، گره خورده است.

آنچه که اکنون کشف شده است، روش جدیدی برای این باکتری است که مواد مغذی ضروری را از منبعی بسیار فراوان به دست آورد که به آن اجازه می دهد در قسمت هایی از بدن که فاقد اکسیژن هستند، به خوبی رشد کند. پروتئین تازه شناسایی شده ممکن است هدف خوبی برای دارو های مخصوص حمله به این باکتری باشد.

بسیاری از تحقیقات پروتئین بر فناوری سنکروترون تکیه دارند. بدون دسترسی به چشمه نور کانادا، تیم دانشمندان قدر به شناسایی بخش متمایز پروتئینی که به هِم متصل می گردد، نبود. فناوری سنکروترون به آن ها یاری کرد تا قسمتی از پروتئین را ببینند که منحصر به فرد و جالب بود.

این شتاب دهنده ذرات به دانشمندان اجازه داد تا داربستی را پیدا نمایند که می تواند به طراحی دارو یاری کند. آن ها فقط به داده های تجربی که به وسیله چشمه نور کانادا ارائه شده بود احتیاج داشتند.

منبع: فرارو