شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا

به گزارش لحظه عکاسی، در تاریخ یکم مارس 2023، فضاپیمای جونو ناسا در کنار قمر مشتری یعنی آیو پرواز کرد و در فاصله 51500 کیلومتری درونی ترین و سومین قمر بزرگ از چهار قمر گالیله نهاده شد.

شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا

تصاویر جدیدی که فضاپیمای ناسا به ثبت رسانده است، نزدیک ترین تصاویری است که از آتشفشانی ترین قمر منظومه شمسی گرفته شده است؛ لازم به ذکر است که آخرین تصاویر گرفته شده از آیو به ماموریت افق های نو در سال 2006 باز می گردد، زمانی که مدارگرد پلوتو در راه رسیدن به این سیاره از کنار آیو عبور کرد.

آیو هنوز شبیه پیتزا است؛ سطح لکه دار و رنگارنگ از فعالیت های آتشفشانی آن ناشی می گردد. توده های آتشفشانی و جریان های گدازه در سراسر سطح آن به رنگ های مختلف از قرمز و زرد گرفته تا نارنجی و سیاه درآمدند. بعضی از رودخانه های گدازه ای آن به طول صد ها کیلومتر امتداد دارند.

جونو در ماموریت طولانی خود، اکنون 49 بار به دور مشتری چرخیده است و در مسیر مطالعه چندین قمر مشتری است. این یکی از 9 پرواز پروژه قمر آتشفشانی بود که اولین بار در دسامبر 2022 انجام شد، پرواز آینده سال آینده در 3 فوریه 2024 در هزار و 500 کیلومتری از آیو انجام خواهد شد.

جیسون پری، کارشناس رصد آیو که با تیم های تصویربرداری کاسینی، گالیله و های رایز کار نموده است، در توییتر گفت که اولین نگاه های او به این تصاویر تغییرات ظریفی را نشان می دهد.

پری در این خصوص در توییتر نوشت: تغییرات سطح بسیار ظریف هستند، اما حداقل دو مورد آن واضح است که یکی از آن ها نقطه داغ آتشفشانی است که برای اولین بار به وسیله نیو هورایزنز در میانه یک فوران کوچک مشاهده شد که طبق گفته Juno JIRAM هنوز فعال است و داده های دیگر قرمز شدن Chors Patera، دهانه آتشفشانی کاسه ای شکل را نشان می دهد.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

فضاپیمای ناسا یک ابزار نور مرئی با وضوح بالا را در اختیار فضانوردان گذاشته است؛ این دوربین به عنوان یک دوربین دسترسی عمومی در این ماموریت گنجانده شده است و تصاویر آن به وسیله عموم پردازش می گردد، از زمانی که جونو در سال 2016 به مشتری رسید، بسیاری از افراد فعالانه تصاویر جونو را پردازش می نمایند.

منبع: فرادید

به "شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید