عکس ، رقیب اروپایی کیا سلتوس و نیسان جوک به ایران می آید

به گزارش لحظه عکاسی، گجت نیوز نوشت: سئات آتکا - SEAT Ateca یک شاسی بلند جمع و جور است که میخواهد تا برای ورود به بازار ایران و حتی مونتاژ، خود را آماده کند. اما با چه مشخصاتی و چه قیمتی؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

عکس ، رقیب اروپایی کیا سلتوس و نیسان جوک به ایران می آید

در روزگاری نه چندان دور، شاسی بلندهای مجذوب کننده فولکس واگن مثل تیگوان راهی ایران می شدند و مردم با خیال راحت، آن ها را می خریدند. اکنون نه فولکس واگنی هست و نه شاسی بلندهای اروپایی به ایران می آیند. اما هنوز هم شانس آن وجود دارد تا یکبار دیگر، طعم سواری با شاسی بلندهای با کیفیت اروپایی را بچشیم. سئات آتکا دقیقا همان چیزی است که این فرصت را فراهم می نماید. در ادامه با مشخصات فنی، آپشن ها و امکانات سئات آتکا آشنا می شویم و شانس مونتاژ آن به وسیله شرکت خودروسازان راین را آنالیز می کنیم.

معرفی کوتاه سئات آتکا مونتاژ خودروسازان راین؛ کراس اور خوش ساخت اروپایی

سئات آتکا یک شاسی بلند کامپت است که طول آن از 4.3 متر بیشتر نمی گردد و افتخار آن را دارد تا نام فولکس واگن را به دوش بکشد. بعلاوه 8 تریم متفاوت و دنیای از امکانات مختلف در کنار بازه قیمت گسترده، از مجذوب کننده ترین مزیت های آن به حساب می آیند. به علاوه سئات ایبزا یعنی نسخه هاچ بک آتکا هم قرار است به زودی روانه ایران گردد.

مزایا و معایب سئات آتکا مدل 2023

مزایا

  • سه پیشرانه مختلف با مصرف بنزین پایین (صدی 5 لیتر)
  • کسب نمره ایمنی کامل از یورو انکپ
  • حس رانندگی با یک شاسی بلند اروپایی
  • پیشرانه فولکس واگن

معایب

  • کابین خسته کننده و قدیمی به خصوص نسبت به چینی های نو
  • قیمت بالا (حداقل 32 هزار دلار)
  • پیشرانه ضعیف توربوشارژ (فقط 150 اسب بخار)
  • نداشتن سیستم حرکت AWD در هیچ کدام از تریم های مونتاژی یا وارداتی

طراحی ظاهری و ابعاد

میزان و ابعاد سئات آتکا شامل 4386 میلی متر طول، 1841 میلی متر عرض و 1625 میلی متر ارتفاع می گردد و فاصله محورهای آن هم به 2630 میلی متر می رسد. شعاع گردش این خودرو تقریبا 10.8 متر است صندوق عقب آن به خودی خود، 510 لیتر حجم دارد. کیا سلتوس مدل 2023 کوشا خودرو از نظر ابعاد، کاملا تنه به تنه این خودرو حرکت می نماید.

چهره این خودرو واقعا ساده و بدون جزئیات است اما اروپایی بودن خود را داد می زند. البته اروپایی از نوع زشت! چراغ های جلویی هیچ شباهتی به محصولات مدل 2023 ندارند و از طرح باریک و دوگانه هم خبری نیست. دی لایت ها هم خارج از کاسه چراغ ها نصب شده اند که این مورد هم از مدرن بودن خودرو کم می نماید. حتی هواکش کاپوت هم آنچنان بزرگ نیست و اصلا به قد و قواره این ماشین نمی آید.

نمای کناری هم به ستون های دو رنگ، رینگ های 5 پره دوال 18 اینچی، رکاب طرح کروم و آینه های دو رنگ ختم شده و آنچنان نقش و نگاری ندارد. زمانی که از عقب به آن نگاه می کنیم، با کمی اغراق می توان گفت که یک آئودی را می بینیم. هرچند که سیستم اگزوزهای مخفی، همه چیز را خراب نموده اند و اسپویلر سقفی هم چنگی به دل نمی زند.

طراحی کابین و داشبورد

باور کنید که دل هیچکسی، به میزان ما از خودروهای چینی خون نیست اما اتاق و داشبورد سئات آتکا در برترین حالت، با محصولات 5 سال قبل چین برابری می نماید. ابعاد نمایشگر مولتی مدیا لمسی از 8 اینچ که بیشتر نمی گردد و از کلاستر دیجیتال هم خبری نیست؛ البته نسخه فول آپشن، یک مولتی مدیای 10 اینچی دارد.

هرچند که فرمان با غربیلک دی کات طراحی شده اما دکمه های آن، همچنان فیزیکی و سنتی هستند. سیستم تهویه هوای اتوماتیک کجاست؟ بله وجود دارد اما به وسیله دکمه های سنتی و دایره ای شکل کنترل می گردد! به همین دلیل باید بدانید که بعضی از خودروهای چینی مثل جتور X90 پلاس، به یک نمایشگر لمسی سوم مجهز شده اند که فقط سیستم تهویه هوا را کنترل می نماید.

اهرم دنده هم که فرقی با دسته بیل ندارد و در کنسول میانی می توانید دکمه های ترمز پارک برقی و اتوهلد را هم در کنار دکمه انتخاب حالت حرکت پیدا کنید. کلید دستیار پارک اتوماتیک هم روی داشبورد واقع شده است. فقط به اهرم دنده فونیکس اف ایکس نگاه کنید که چقدر کریستالی و مجذوب کننده طراحی شده!

صندلی راننده و شاگرد هم با توجه به تریم انتخابی، برقی یا دستی است و بیایید از جنس پلاستیکی داشبوردها هم عبور کنیم تا به ردیف دوم صندلی ها برسیم. در این قسمت می توانید دریچه های سیستم تهویه مطبوع و پورت شارژ USB را پیدا کنید. بعلاوه ناگفته نماند که صندلی های ردیف دوم سئات آتکا به صورت 60:40 خم می شوند.

مشخصات فنی، تریم و آپشن ها و امکانات سئات آتکا خودروسازان راین

خودرو شاسی بلند کامپکت سئات آتکا مدل 2023 در 8 تریم متخلف راهی بازار شده است که در ادامه و به صورت تیتروار، نام آن ها را می خوانیم و سپس هر کدام از آن ها را مفصل واکاوی و سپس شانس واردات یا مونتاژ آن ها را آنالیز می کنیم:

نکته: قیمت پایه هر تریم، جلوی آن نوشته شده است.

  • تریم SE با 7 پیشرانه مختلف و قیمت 32.1 هزار دلار
  • تریم SE تکنولوژی با 3 پیشرانه مختلف و قیمت 33 هزار دلار
  • تریم FR ادیشن با 4 پیشرانه مختلف و قیمت 36.2 هزار دلار
  • تریم FR با 5 پیشرانه مختلف و قیمت 36.5 هزار دلار
  • تریم اکسپرینس با 6 پیشرانه مختلف و قیمت 36.8 هزار دلار
  • تریم اکسپرینس ادیشن ادیشن با 4 پیشرانه مختلف 37.3 هزار دلار
  • تریم FR اسپرت با 5 پیشرانه مختلف و قیمت 39.4 هزار دلار
  • تریم اکسپرینس لوکس با 6 پیشرانه مختلف و قیمت 40.6 هزار دلار

یکی از مجذوب کننده ترین مزایای شاسی بلند سئات آتکا، همین تیپ های مختلف و پیشرانه های متعدد است. این خودرو دقیقا 7 پیشرانه مختلف دارد که 4 مورد از آن ها، دیزلی هستند و به احتمال خیلی زیاد، هیچ وقت به ایران نیایند و ما هم در خصوص مشخصات فنی آن ها، حرفی نمی زنیم و اما نسخه های بنزینی:

موتور 1.0 TSI با قیمت 32.1 هزار دلار

سئات آتکا در تریم 1.0 TSI به پیشرانه چهار سیلندر خطی توربو شارژ 1 لیتری مجهز شده است که می تواند 110 اسب بخار قدرت را به وسیله گیربکس دستی 6 سرعته، به چرخ های جلویی برساند. شتاب 0 تا 100 این نسخه در برترین حالت به 13 ثانیه می رسد و می تواند حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار دهد. مصرف سوخت آن هم واقعا مجذوب کننده است و در هر 100 کیلومتر (در حالت ترکیبی)، فقط 5.1 لیتر خواهد بود.

موتور 1.5 TSI EVO با قیمت 34.4 هزار دلار

پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ TSI EVO تقریبا 150 اسب بخار قدرت را با همان گیربکس 6 دنده دستی، به چرخ های جلویی می فرستد و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی، صدی 5.4 لیتر خواهد بود. شتاب 0 تا 100 سئات آتکا در این تریم به 11 ثانیه می رسد و حداکثر سرعت آن هم تقریبا 200 کیلومتر بر ساعت است.

موتور 1.5 TSI EVO DSG با قیمت 36.3 هزار دلار

مشخصات فنی سئات آتکا در نسخه 1.5 TSI EVO DSG دقیقا همچون موتور TSI EVO 1.5 است، فقط با یک فرق کوچک. این نسخه به گیربکس اتوماتیک 7 سرعته معمولی مجهز شده و چرخ های جلویی را درگیر می نماید. متاسفانه برخلاف قیمت بالای این نسخه، هیچ کدام به سیستم حرکت AWD مجهز نیستند؛ در حالی که برای مثال چری تیگو 8 پرومکس با قیمت بسیار پایین تر و همراه پیشرانه توربو شارژ 2 لیتری، لذت رانندگی با سیستم AWD را به شما هدیه می نماید. در ادامه به فهرست امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن های سئات آتکا می رویم که بسیاری از آن ها، به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده اند:

  • مولتی مدیا لمسی و 8 اینچی (10 اینچی آپشنال) به همراه کامپیوتر سفری
  • قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان
  • شارژر وایرلس
  • کروز کنترل
  • چهار حالت رانندگی مختلف شامل نرمال، اکو، اسپرت و حالت شخصی سازی
  • دستیار پارک اتوماتیک
  • سنسور پارک هوشمند در جلو و عقب
  • دوربین دنده عقب با خط کشی پارک
  • استارت کی لس
  • سیستم صوتی بیتس (Beats) با 12 اسپیکر (آپشنال)
  • سیستم ورود بدون کلید به کابین
  • دماسنج هوای بیرون کابین
  • فرمان برقی و حساس به سرعت
  • صندوق پران برقی
  • صندلی برقی راننده و شاگرد (آپشنال)
  • سیستم چراغ های LED برای جلو، چراغ خطرها و حتی مه شکن ها
  • دی لایت و اتولایت
  • سنسور نور و باران (آپشنال)
  • ولکام لایت در زیر آینه های جانبی
  • آینه های جانبی برقی و تاشو
  • سانروف برقی و بالابر شیشه آنتی تراپ
  • چراغ خطر سوم
  • ریل های سقفی دو رنگ
  • ایزوفیکس
  • شارژ فندی 12 ولت و پورت شارژ USB در جلو و عقب
  • سیستم تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک
  • رینگ های آلومینیوم 17 تا 19 اینچی
  • پیچ ضد سرقت رینگ ها
  • 4، 6 یا 8 کیسه هوای
  • ترمز ABS همراه سیستم توزیع نیروی ترمز
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • قفل دیفرانسیل برقی XDS
  • ترمز اضطراری برای چرخ های جلویی
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم تشخیص هوشیاری راننده
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی
  • سنسور فشار باد لاستیک
  • تودوزی طرح چرم کابین (صندلی ها، قسمتی از داشبورد، فرمان و روکش درب ها)

امتیاز تست تصادف سئات آتکا در موسسه یورو انکپ

خودرو شاسی بلند سئات آتکا مدل 2016 در تست تصادف یورو انکپ، 5 ستاره ایمنی را با پیروزیت کسب نموده و عملکرد آن در محافظت از سرنشین های خردسال و بزرگسال، به ترتیب برابر با 84 و 93 بوده است. بعلاوه سیستم های دستیار رانندگی در سئات آتکا هم نمره 60 درصدی را گرفته اند و این خودرو در تست حفاظت از عابرین پیاده، 71 درصد پیروز عمل نموده است.

واردات یا مونتاژ سئات آتکا به وسیله خودروسازان راین و قیمت آن در ایران

برند خودروسازان راین را اغلب با سدان راین V5 و شاسی بلند راین R3 می شناسیم. حالا طبق بعضی گزارش ها، شرکت خودروسازان راین میخواهد تا مونتاژ سئات آتکا در ایران را به دست بگیرد. اما مگر سقف واردات خودرو در سال 1401 به 20 هزار دلار محدود نشده است؟ پس چگونه می توان انتظار داشت که یک ماشین 30 و چند هزار دلاری به ایران وارد یا در داخل کشور مونتاژ گردد؟ چقدر قرار است تا از آپشن ها و امکانات آن کم کنیم تا قیمتش با سقف واردات خودرو بخواند؟

اما قیمت سئات آتکا پس از واردات یا مونتاژ، در ایران چقدر خواهد بود؟ برای مثال به سراغ کیا اسپورتیج کوشا خودرو می رویم که قیمت آن در خارج از ایران، تقریبا 24 هزار دلار است و گفته می گردد که پس از واردات، قیمت آن از 5 میلیارد تومان هم عبور می نماید. با این حساب، ما هیچ حدس و گمانی از قیمت سئات آتکا در ایران نداریم!

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، رقیب اروپایی کیا سلتوس و نیسان جوک به ایران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، رقیب اروپایی کیا سلتوس و نیسان جوک به ایران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید