مذاکرات و پیشنهادات بوئینگ با هفت ایرلاین داخلی

به گزارش لحظه عکاسی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت بوئینگ سری های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران پیشنهاد داد، گفت: شرکت های هواپیمایی ایرانی پیشنهادات بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را آنالیز و متناسب با منافع شرکت ها و مصالح ملی تصمیم گیری خواهند کرد.

مذاکرات و پیشنهادات بوئینگ با هفت ایرلاین داخلی

اسعدی سامانی ادامه داد: مذاکرات فشرده در طی 2 روز بین نمایندگان شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها صورت گرفت.

جان درن سخنگوی رسمی بوئینگ نیز گفت:

دیدارهایی را که با شرکت های هواپیمایی انجام دادیم یک مرحله از فرایند چند مرحله ای به شمار می آید. در این نشست ها بوئینگ درباره توان هواپیماهای تجاری خود و خدمات پس از فروش آن با شرکت های هواپیمایی ایرانی که از طرف دولت آمریکا به رسمیت شناخته می شوند مصاحبه کرد. وی افزود که این نشست ها امکان درک بهتر شرایط ناوگان ایران و طرح های آینده را برای بوئینگ فراهم کرد و در صورتی که در نهایت به توافق دست پیدا گردد به موافقت دولت آمریکا احتیاج خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی فرمود: نمایندگان بوئینگ این اطمینان را به شرکت های هواپیمایی ایرانی دادند که با انعقاد قرارداد با ایرلاین های ایرانی برای موارد گفته شده پشتیبانی لازم را انجام دهند ، ضمن اینکه بعد از توافق ژنو مواردی از همکاری های موردی بین شرکت بوئینگ و بعضی از شرکت های هواپیمایی ایرانی اجرا شده است و در حال حاضر این همکاری ها ادامه دارد.

اسعدی سامانی در ادامه گفت: در این مذاکرات همچنین چگونگی همکاری های آینده شرکت بوئینگ با ایران مورد بحث و گفت و گو نهاده شد و نمایندگان بوئینگ نیز هواپیماهای قابل ارائه خود برای فروش به شرکت های هواپیمایی ایران را عرضه کردند که قطعاً نحوه همکاری بوئینگ با شرکت های ایرانی در پشتیبانی از هواپیماهای موجود کشور و پایبندی به تعهدات در تصمیم ایرلاین ها برای خرید هواپیما از شرکت بوئینگ تاثیر خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به جزئیات سفر هیئتی از بوئینگ به ایران اعلام کرد: در حال حاضر تعداد هواپیماهای بوئینگ کشور حدود 60 ففرایند است.

وی افزود: در حال حاضر 48 ففرایند هواپیمای بوئینگ MD، بوئینگ 747، بوئینگ 737، بوئینگ 727 و بوئینگ 757 در شرکت های هواپیمایی مختلف ایرانی در حال پرواز هستند که 32 درصد از ناوگان فعال هوایی کشور را تشکیل می دهد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تامین مالی خرید احتمالی هواپیما از بوئینگ گفت: تیم اعزامی بوئینگ به ایران متشکل از مدیر فروش منطقه ای این شرکت، مدیر منطقه ای بوئینگ، مسئولان سرویس خدمات و پشتیبانی و فاینانس بودند و در جلسه با مدیران خطوط هوایی ایران روش های همکاری دوطرف مورد بحث و آنالیز قرارگرفت .

اسعدی سامانی درباره زمان نهایی نتیجه مذاکرات برای خرید هواپیما از بوئینگ نیز گفت: چگونگی پشتیبانی از هواپیماهای موجود بوئینگ در ایران توسط این شرکت و اجرای تعهدات آنها ارتباط مستقیم با خرید هواپیما از بوئینگ به ایران خواهد داشت و قطعاً شرکت های هواپیمایی ایرانی با آنالیز شرایط و نحوه رفتار بوئینگ بعد از لغو تحریم ها و احتیاج کشور به ناوگان جدید تصمیم لازم را خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روش تأمین مالی خرید هواپیما گفت: طی مذاکرات صورت گرفته، شرکت بوئینگ در این زمینه نیز پیشنهاداتی در حوزه تامین فایناس از منابع خارجی را ارائه داده است که توسط شرکت های هواپیمائی ایرانی آنالیز و متناسب با منافع و مصالح مالی شرکت ها تصمیم لازم گرفته می گردد.

بوئینگ فوریه گذشته موافقت مقامات آمریکایی را برای ارتباط مجدد با شرکت های هواپیمایی ایرانی کسب کرد اما برای اینکه بتواند به این شرکت ها هواپیما بفروشد به مجوز جدید ویژه احتیاج دارد.

ایران برای خرید حدود 200 هواپیما با سه شرکت که بزرگترین آن ایرباس اروپا رقیب بزرگ بوئینگ است قرارداد امضا نموده است.

این توافقات همچنین شرکت امپرایر برزیل سومین سازنده هواپیما در دنیا و شرکت ای تی آر فرانسه را شامل می گردد.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی ایران، تهران در 10 سال آینده برای نوسازی ناوگان قدیمی خود که از 140 هواپیما با عمر متوسط 20 سال تشکیل شده است به 400 تا 500 هواپیمای تجاری احتیاج خواهد داشت.

منبع: الی گشت

به "مذاکرات و پیشنهادات بوئینگ با هفت ایرلاین داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات و پیشنهادات بوئینگ با هفت ایرلاین داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید