هواپیمایی ماهان پرواز بر فراز آسمان

به گزارش لحظه عکاسی، یکی از اولین شرکت های هواپیمایی خصوصی در کشورمان هواپیمایی ماهان است که سال 1372 تاسیس شد. این ایرلاین خصوصی کشور در ربع قرن حضور خود توانسته به گونه ای عمل کند که یکی از اولین انتخاب های مسافران برای خرید بلیط هواپیمای سفرهای داخلی باشد. هواپیمایی ماهان به بعضی از کشورهای خارجی نیز در طول هفته پرواز دارد و به علت قیمت مناسب، در پروازهای خارجی نیز با استقبال مسافران روبرو شده است.

هواپیمایی ماهان پرواز بر فراز آسمان

تاریخپه هواپیمایی ماهان

از سال 1371 که هواپیمایی ماهان کار خود را با پروازهای رفت و برگشت تهران - کرمان شروع کرد حدود 25 سال می گذرد. در طول نیم قرن سابقه پروازهای این شرکت خصوصی نه تنها به شهرهای بسیاری توسعه یافته است بلکه به کشورهای نزدیک همسایه و مقاصد دورتر نیز توسعه یافته است. تجهیز هواپیماها و استفاده از هواپیماهای دوربرد در موفقیت این ایرلاین تاثیر زیادی داشته است. ماهان ایر از جمله شرکت هایی که حتی تحریم هم نتوانست روند پیشرفتش را متوقف کنید. در سال های گذشته البته در برهه ای، اتحادیه اروپا از پرواز هواپیماهای ماهان به شهرهای دوسلدورف، منچستر، بارسلون و دیگر شهرهای اروپایی، به خاطر نقض مسائل ایمنی جلوگیری کرد اما در کمتر از یک سال این تعلیق رفع شد و پروازها به مقاصد اروپایی مجددا برقرار شد.

هواپیماهای ماهان

ناوگان هواپیمایی ماهان از هواپیماهای پیشرفته ایرباس، بوئینگ و BAE تشکیل شده است؛ هواپیماهایی که میانگین سنی شان 23 سال است. در بین هواپیماهای ماهان، یک فروند از هواپیماهای بوئینگ 747 این شرکت با 31 سال سن، قدیمی ترین هواپیمای فعال این شرکت به شمار می روند. ماهان از ایرباس های A300 و A400 برای پروازهای دوربرد در مسیرهای نسبتا طولانی تر یا پرواز میان کلان شهرهای ایران استفاده می نماید.

پروازهای ماهان

ماهان از جمله شرکت های هواپیمایی در کشورمان است که نه تنها به کلان شهرها و شهرهای کوچک داخلی روزانه پرواز دارد بلکه به بسیاری از مقاصد مهم بین المللی نیز به صورت هفتگی پرواز دارد.

پروازهای داخلی

هواپیمایی ماهان به طور روزانه پروازهای رفت و برگشت متعددی از تهران به کرمان، اهواز، شیراز، مشهد و سایر شهرهای بزرگ ایران دارد و به شهرهای کوچکتر همانند کیش، قشم، زاهدان، بجنورد و … نیز پروازهایی در طول هفته دارد.

پروازهای خارجی

هواپیمایی ماهان نه تنها پروازهایی به شهرهای نزدیک در کشورهای همسایه، همپون آنکارا، استانبول، ایروان، بغداد و … دارد بلکه به مقاصد دورتر همانند بارسلون، مونیخ، میلان، سن پترزبورگ، مسکو و … نیز پرواز دارد.

کلاس های پروازی

ماهان ایر نیز همانند بیشتر ایرلاین های داخلی دو کلاس عادی (اکونومی) و تجاری (بیزنس) دارد. بیزنس کلاس این هواپیمایی، صندلی هایی راحت در اختیار مسافران قرار می دهد و در پروازهای طولانی مدت خارجی می توان سفری آسوده را در بیزنس کلاس این هواپیمایی تجربه کرد. کلاس پروازی اکونومی نیز از صندلی های راحتی معمولی بهره می برد که فضای آنها کاملا مناسب است.

حوادث هوایی ماهان

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا حوادث هوایی به حداقل برسند؛ به خصوص حوادث مرگبار. هواپیمایی ماهان نیز در دوره حضور خود که چیزی حدود نیم قرن است از حوادث مرگبار هوایی در امان بوده است اما حوادثی همانند افتادن موتور هواپیما یا نقص های فنی که منجر به بازگشت هواپیما یا فرود اضطراری می شوند برای هواپیماهای این ایرلاین نیز اتفاق افتاده است.

مهر 1394، هواپیمای بوئینگ 747 ماهان که از تهران راهی بندرعباس بود دقایقی پس از پرواز به علت نقص فنی در موتور شماره 3 هواپیما و جدا شدن قطعاتی از موتور مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در مهرآباد می گردد. در این حادثه به هیچ یک از مسافران و خدمه صدمه ای وارد نشد.

دی 1395، هواپیمای ماهان که از تهران به کرمان می رفت حدود 20 دقیقه بعد از بلند شدن به علت آتش گرفتن موتور سمت راست مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در مهرآباد شد. در این حادثه به هیچ یک از سرنشینان صدمه ای وارد نشد.

خرداد 1395 هواپیمای آرجی100 ماهان پس از فرود در باند فرودگاه خارک به علت وزش باد شدید از انتهای باند فرودگاه خارج شده و چرغ دماغه آن شکست. خوشبختانه در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.

منبع: فلای تودی

به "هواپیمایی ماهان پرواز بر فراز آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی ماهان پرواز بر فراز آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید