معرفی گل مینا خواص و مضرات آن

به گزارش لحظه عکاسی، گل مینا، گیاهی چندساله و علفی، با گلبرگ های درخشان و ستاره ای شکل است، از همین رو در بعضی منابع آن را با نام گل ستاره ای می شناسند. این گیاه تحمل سرما را داراست و توانایی رشد در چنین آب و هوایی را نیز دارد.

معرفی گل مینا خواص و مضرات آن

معرفی گل مینا

گل مینا گیاهی است علفی، چند ساله، خیلی کوتاه به بلندی 20- 5 سانتی متر.

برگ های آن پهن، بیضی که قسمت قاعده برگ باریک شده، کمی گوشتی و ریشه ای یعنی برگ های از ناحیه یقه گیاه به طور چتری بیرون آمده اند و از وسط برگ ها ساقه ای بیرون می آید که منتهی به یک نهنج گل یا یک طبق گل می شود.

گل های آن از اوایل بهار ظاهر می شوند و تا پاییز ادامه دارند، در وسط طبق گل های لوله ای زرد و در اطراف آن گل های زبانه ای سفید و گاهی صورتی یا قرمز دیده می شود.

گل مینا نیز مانند همواره بهار هروقت هوا نامساعد و طوفانی است جمع شده و در مواقعی که هوا خوب باشد، باز می شود.

این گیاه بیشتر در مراتع و چمنزار ها می روید و در ارتفاعات تا 2000 متر کوهستان هوای سرد تا 16- درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

تکثیر گل مینا به وسیله کاشت بذر آن انجام می گیرد.

به این طریق که در تابستان بذر آن در خزانه کاشته می شود و در پاییز و یا در بهار سال بعد به باغچه برده می شود.

ممکن است به وسیله تقسیم بوته در پاییز نیز تکثیر شود.

این گیاه بومی اروپا و آسیای صغیر است.

گل مینا در ایران نیز انتشار دارد و در اغلب منطقه ها کاشته می شود.

در ایران به طور وحشی در منطقه ها غربی ایران در بروجرد، کرند غرب، ماهی دشت و صحنه دیده می شود. در گلکاری ها نیز کاشته می شود.

گیاه شناسی گل میناگل مینا، گیاهی چندساله و علفی، با گلبرگ های درخشان و ستاره ای شکل است، از همین رو در بعضی منابع آن را با نام گل ستاره ای می شناسند.

شکل برگ ها در این گل، نیزه ای شکل بوده و به طور متناوب بر روی ساقه واقع شده است و گل ها در رنگ های سفید، صورتی، آبی و بنفش بوده، وسط آن ها زرد رنگ است.

گل مینا انواع مختلفی دارد، ارتفاع گیاه در گونه های مختلف متفاوت و از 25 تا 150 سانتی متر متغیر است.

در کشور ما این گل در بیشتر منطقه ها غربی به طور خودرو می روید و در شهر ها نیز در فضای سبز و گلکاری ها، کاشته می شود.

ترکیبات شیمیاییدر گل مینا ساپونین، تانن، مالیک اسید، وینیک اسید، استیک اسید، اکسالیک اسید، اسانس، یک ماده رنگی زرد، لعاب فراوان معین شده است.1

خواص گل مینا برای میگرنیکی از خواص مهم گل مینا تسکین میگرن و جلوگیری از بروز حملات آن است. استفاده از دمنوش این گیاه، رگ های مغز را آرام کرده و انقباض را نابود می کند. تحقیقات و آزمایش های پژوهشگران نشان می دهد، 16 هفته مصرف گل مینا، تعداد حملات میگرن را به کمتر از سه بار در ماه می رساند.

دفع سنگ کلیه و درمان یبوستگل مینا به علت ترکیبات در خود ادرارآور است و از این رو به درمان سنگ کلیه و دفع آب اضافی در نسوج بدن (بافت های سلولی تشکیل دهنده بدن) کمک بسزایی می کند. ساقه زیرزمینی این گیاه ملین است.

طبیبان و محققان طب سنتی بر این باورند که گل مینا برای درمان سرماخوردگی مفید است؛ از این گیاه به عنوان خلط آور و ضد سرفه استفاده می شود.

بهبود اگزماپماد گل مینا به علت ترکیبات شیمیایی در خود موجب بهبود بیماری و آلرژی های پوستی همانند اگزما ومحرک های پوستی می شود. بعلاوه دم کرده گل مینا باعث برطرف ترشحات مهبلی و تسکین ناراحتی های سندروم قاعدگی شده و خاصیت آرامبخشی دارد.

برطرف خون مردگی زیر پوستمصرف دمنوش گل مینا موجب از بین رفتن خون مُردگی زیر پوست می شود. به علاوه جوشانده این گیاه برای رهایی از گرفتگی عضلات و درد های موضعی بسیار مفید است.2

دیگر خواص گل مینااگر برگهای این گیاه را له نمایید و بر روی زخم و التهاب پوستی قرار دهید موجب بهبود و از بین بردن درد آنها می شود .

از مهم ترین خواص گل مینا می توان به معالجه بیماری های رحمی و قولنج های عصبی، درمان ترشحات مهبلی و هیستری اشاره کرد. دمکرده گل مینا جهت تصفیه خون و از بین بردن گرفتگی عضلات و دردهای موضعی موثر می باشد.

گل مینا جهت آرام کردن ناراحتی های سندروم قاعدگی و برطرف ترشحات مهبلی موثر می باشد و خاصیت آرامبخشی را داراست.

گل مینا دارای خاصیت ادرارآورمی باشد و از این جهت به معالجه سنگ کلیه و دفع آب اضافی تجمع یافته در نسوج بدن کمک می رساند.

استفاده از دم کرده گل برای اطفال ضعیف و لاغر که رشد کافی ندارند کاربرد دارد.

برگ تازه این گیاه اگر در سالاد استفاده شود، مخاط روده را به ملایمت تحریک کرده، اثر قاطع در از بین بردن یبوست های مقاوم نشان می دهد.

مصرف موضعی از کمپرس جوشانده گل مینا، جهت معالجه خون مردگی زیر پوست موثر می باشد. بعلاوه برای رهایی از گرفتگی عضلات و دردهای موضعی، مصرف کمپرس داغ جوشانده گل های مینا توصیه می شود.

خاصیت ضد تشنج، ضدعفونی کننده و ضد اسهال از دیگرخواص گل مینا می باشد.

طریقه مصرف گل مینااز گل مینا به شکل دمکرده و استفاده موضعی جوشانده آن مصرف می شود برای تهیه دم کرده باید یک قاشق دسر خوری از گل و برگ های گیاه در یک فنجان آب (پس از جوشاندن ، به مدت 10 دقیقه دم نمایید) و استفاده 3 فنجان در روز در فاصله هر دو غذا می باشد.

تنطور به اندازه 20 قطره در کمی آب و 2 یا 3 دفعه در روز برای اشخاص بالغ است.

در استفاده خارج، جوشانده گل و برگ به صورت کمپرس می باشد.برای تهیه آن 60 قطره تنطور در یک لیوان آب نیم گرم به صورت کمپرس است.در واقع استفاده از کمپرس داغ جوشانده گل مینا به طور موضعی مصرف می شود.

در داروخانه ها نیز، اشکال دارویی این گل به صورت پماد و کپسول موجود است .

مضرات گل مینامصرف دمنوش گل مینا برای زنان باردار ممنوع می باشد، چون استفاده از آن، باعث بروز انقباض های رحمی می شود.

گل مینا، می تواند زمینه ساز ایجاد دردهای شکمی در کسانی که دچار زخم معده یا مسائل مربوط به کیسه صفرا هستند، می شود.

استفاده از گل مینا و فراورده های جانبی آن برای افرادی که سابقه حساسیت به گیاهانی مانند جعفری و بابونه دارند، باید با احتیاط انجام پذیرد.

در انتها باید تذکر داده شود که این گل، از گیاهان دارویی می باشد که در بسکمک از عمل های جراحی ایجاد تداخل می کند و قبل از هرگونه عمل جراحی باید از استفاده آن خودداری شود.3

پی نوشت:

1.www.yjc.ir

2.www.jahannews.com

3.www.saat24.news

منبع: راسخون

به "معرفی گل مینا خواص و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گل مینا خواص و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید