نقش غنی سازی ساختمان خاک در توسعه پایدار کشاورزی

به گزارش لحظه عکاسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: غنی سازی ساختمان خاک به افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی منجر می گردد.

نقش غنی سازی ساختمان خاک در توسعه پایدار کشاورزی

رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در همایش تغذیه گیاهی خاک گفت: مهم ترین موضوع در تغذیه گیاهی خاک، افزایش عملکرد و راندمان فراوری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افلاطونی افزود: میانه عملکرد فراوری گندم در استان قزوین در هر هکتار چهار تا پنج تن است، درحالی که در همین استان کشاورزان پیشرویی وجود دارند که اندازه فراوری آن ها 10 تا 11 تن در هکتار است که تجربه علمی این کشاورزان باید سرلوحه سایر کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: اگر میانه عملکرد فراوری گندم در استان را از چهار تا پنج تن به 6 تا هفت تن در هکتار برسانیم به عبارتی اندازه فراوری در کشور را یک تن افزایش دهیم، به خودکفایی این محصول در کشور خواهیم رسید.

افلاطونی ادامه داد: کارشناس کشاورزی باید دلیل مرغوب نبودن بذر را تحقیق و جستجو کند، صفات اکتسابی و محیطی خاک را آنالیز کند و با به کار بستن شیوه های دانش بنیان این مهم را محقق سازد.

به گفته وی، اندازه مواد آلی در خاک در حال کاهش است، یکی از عواملی که ساختمان خاک را تقویت می نماید، کربن است که باید در خاک افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: نقشه خاک شناسی استان قزوین باید بروزرسانی گردد و کارشناسان بر اساس نگاه کلی در منطقه خودشان به توصیه های علمی برای زراعت اقدام نمایند.

لحظه عکاسی قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نقش غنی سازی ساختمان خاک در توسعه پایدار کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش غنی سازی ساختمان خاک در توسعه پایدار کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید