هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی

به گزارش لحظه عکاسی، رئیس جمهور ترکیه که امروز به تونس سفر نموده است، درباره پیآمدهای اوضاع نابسامان لیبی هشدار داد.

هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی

به گزارش گروه بین الملل لحظه عکاسی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد تونس شد و با قیس سعّید رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

اردوغان پس از ملاقات با سعید در کنفرانس خبری مشترک با او به سوالات لحظه عکاسی پاسخ داد و گفت که در ملاقات با سعید به آنالیز اوضاع لیبی پرداخته است.

او گفت که ما خواستار چالش ها و مسائل ملت لیبی به وسیله گفت وگو بین طرف های لیبیایی هستیم.

اردوغان گفت: تحولات منفی لیبی تنها منحصر به این کشور نیست بلکه به کشورهای همسایه از جمله تونس امتداد می یابد.

رئیس جمهور ترکیه بر ضرورت مشارکت تونس، الجزائر و قطر در کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی تأکید کرد و اضافه کرد که من اطمینان دارم تونس سهم ارزشمند و سازنده ای در کوشش های مربوط به تحقق ثبات در لیبی خواهد داشت.

طبق گزارش شبکه الجزیره، اردوغان توضیح داد که یادداشت تفاهم امضا شده بین لیبی و ترکیه مربوط به امور داخلی دو کشور است و یونان حق اظهارنظر درباره این یادداشت تفاهم را ندارد و مرزهای دریایی دو کشور نیز روشن است.

او همچنین گفت که در ملاقات با رئیس جمهور تونس انجام همکاری های لازم برای تضمین آتش بس در لیبی و بازگشت به فرایند سیاسی را آنالیز نموده است.

اردوغان با اشاره به اینکه پنج هزار سودانی در لیبی نیروهای روسی در لیبی حضور دارند، گفت که حضور نیروهای بیگانه در لیبی هیچ سندیتی ندارد و تشکیلات ژنرال خلیفه حفتر نیز در لیبی مشروعیت ندارد.

او اضافه کرد که در صورت اعزام نیروهای ترکیه ای به لیبی این کار تنها به صورت مشروع و دریافت مجوز از نهادی که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است، صورت خواهد گرفت.

اردوغان گفت: ترکیه در هیچ مکانی بدون دعوت شرکت نمی کند و اگر از ما برای اعزام نیروهای نظامی به لیبی دعوت گردد، ممکن است این دعوت را بپذیریم.

وی توضیح داد که ما نمی پذیریم برادران ما در لیبی در این شرایط باشند.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که ما تنها با دولت فائز السراج به عنوان دولت مشروع لیبی تعامل داریم و حفتر نیز با کشورهایی که از آن حمایت اقتصادی و تسلیحاتی به عمل می آورند، تعامل دارد.

رئیس جمهور تونس نیز گفت که در ملاقات با اردوغان موضوع ترسیم مرزهای دریایی بین ترکیه و لیبی آنالیز نشد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار اردوغان در تونس درباره پیآمدهای اوضاع لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید