چه تعداد هیوندای، تویوتا و... در گمرک خاک می خورد؟

به گزارش لحظه عکاسی، معاون فنی گمرک در نامه ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد در مورد خودرو های مانده در گمرک اعلام نموده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودرو ها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودرو ها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوز های قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودرو ها اقدام خواهد نمود.

چه تعداد هیوندای، تویوتا و... در گمرک خاک می خورد؟

به گزارش لحظه عکاسی، از تیرماه سال 1396 امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردنمایندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. چالش خودرو های رسوبی در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودرو های فاقد ثبت سفارش بر می گردد. ظاهرا وزارت صمت هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و... از صدور ثبت سفارش خودداری نموده است.

چه تعداد خودرو در گمرک خاک می خورد؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در تبادل نظر با لحظه عکاسی با اشاره به اینکه چندین سال است که حدود 2 هزار و 400 دستگاه از خودرو های وارداتی شامل برند هایی نظیر تویوتا، هیوندا و... در گمرک مانده است، گفت: بعد از ممنوعیت واردات خودرو این خودرو ها در گمرک به دلایل مختلف معطل مانده اند و طی این چند سال نیز بار ها و بار ها برای ترخیص آن ها مکاتبات فراوانی شده، اما متاسفانه تا به امروز این موضوع نتیجه نداشته و میلیارد ها تومان سرمایه واردنمایندگان در گمرک در حال خاک خوردن است.

وی اضافه کرد: نامه جدید گمرک نیز به مانند سایر نامه هایی است که این ارگان صادر نموده و در حال حاضر به نظر نمی رسد در دولت فعلی این گره کور قابل باز شدن باشد، این خودرو ها هزار دستگاه از آن ها توسط دستگاه قضایی توقیف شده هزارو 400 دستگاه نیز در اختیار گمرک است، هرچند که کوشش های برای برطرف توقیف آن اجرا شده، اما متاسفانه تا به امروز این مسائل به نتیجه نرسیده است.

دادفر با اشاره به اینکه بعد از ممنوعیت واردات خودرو که به صورت یکباره اعلام شد این اقدام مسائل و مسائل بسیار زیادی را برای افراد فعال در حوزه کسب و کار واردات خودرو به وجود آورد، گفت: معمولا قبل از ممنوعیت واردات خودرو ها به گمرک وارد می شدند و بعد مراحل ثبت سفارش آن ها انجام می شد، اما بعد از ممنوعیت ثبت سفارش حال که این خودرو ها به گمرک وارد شده بودند قانونی را گذاشتند که بسیاری از افراد را گرفتار کرد و هنوز این مشکل نیز حل نشده، در صورتی که کار خلافی انجام نشده و این موضوع مرسوم بوده که برای واردات خودرو طی سالیان متمادی انجام می گرفته است.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو ادامه داد: بعضی از کسانی که خودروهایشان در گمرک مانده بود، همان ابتدای ممنوعیت و چندی پس از آن با توسل به روش های خلاف قانون درصدد برآمدند که خودرو های خود را به صورت غیرقانونی از گمرک خارج نمایند که ناموفق بودند و در حال حاضر پرونده های قضایی این افراد در مراجع قضایی در جریان است و اخبار آن منتشر می گردد، اما افرادی که تا به امروز دست نگه داشتند و به قانون تمکین کردند تا الان نتوانستند به سرمایه خود دست پیدا نمایند، درصورتی که باید از راهکاری برای حل مشکل این افراد اندیشیده گردد چرا که آن ها کار خلاف قانون انجام ندادند، بعد از اینکه ممنوعیت واردات خودرو اعمال کردند، آن ها به نوعی در برابر کار صورت گرفته قرار گرفتند و در این باره گرفتار شدند.

دادفر با تاکید بر اینکه در حال حاضر به وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع اصلی برای حل مشکل این موضوع است، یادآور شد: بعد از کشف کار های غیرقانونی که در سازمان توسعه تجارت در سال های گذشته رخ داد، به نوعی می توان گفت این وزارتخانه انتقام این موضوع را از واردنمایندگان دارد می گیرد و وزرای قبلی و فعلی نیز کاری برای برطرف مشکل انجام ندادند بنابراین به نظر می رسد حداقل تا تابستان این مشکل پابرجا خواهد بود و بنده هیچ امیدی ندارم که با سیستم فعلی این خودرو ها ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه ورود این تعداد خودرو وارداتی به بازار می تواند قیمت ها را تا حد زیادی کاهش دهد، گفت: در حال حاضر خودرو های وارداتی به دلیل ممنوعیتی که برای آن ها در نظر گرفته شده افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند، حال اگر این تعداد خودرو به بازار عرضه گردد، قدر مسلم این موضوع در کاهش قیمت ها موثر خواهد بود، حال باید دید این موضوع می تواند مورد توجه مسئولان قرار گیرد یا همچنین رویه چهارساله باز هم تکرار خواهد شد.

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو می تواند بازار خودرو را از این شرایط آشفته و نابسامان خارج کند، توضیح داد: بعد از ممنوعیت واردات خود شاهد بودیم که قیمت ها در بازار وارداتی ها و همچنین خودرو های ساخت داخل با افزایش بسیار زیادی روبرو شد، این در حالیست که به صورت سنتی قیمت خودرو های وارداتی سمت و سوی قیمتی در کل بازار را معین می نماید، به عنوان مثال زمانی که خودرویی مانند سانتافه قیمتش 320 میلیون تومان بود در آن موقع قیمت هایما 90 میلیون تومان بود، اما بعد از ممنوعیت قیمت سانتافه تا 2 میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کرد، همین موضوع قیمت هایما خودرویی مونتاژی را تا 1 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز بالا برد، اگر قیمت وارداتی ها با آزادسازی واردات خودرو با کاهش قابل توجهی روبرو گردد احتمالاً قیمت خودرو های ساخت داخل نیز که این روز ها بسیار زیاد شده، افت محسوسی خواهد نمود.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو اضافه کرد: این امیدواری وجود دارد که با تغییر دولت موضوع آزادسازی واردات خودرو در دستور کار قرار گیرد، زیرا این کار باعث می گردد که انحصار در بازار خودرو شکسته گردد و مردم هم خودرویی را که می خواهند در اختیار داشته باشند و بتوانند آن را تهیه نمایند، از سوی دیگر قیمت ها نیز با آزاد شدن واردات می تواند با کاهش بسیار زیادی روبرو گردد و همچنین این کار باعث می گردد که اشتغال کسب و کار واردات خودرو که در گذشته وجود داشته و امروز به دلیل ممنوعیت واردات از بین رفته دوباره احیا شده و از این طریق هزاران نفر مشغول به کار شوند.

منبع: فرارو

به "چه تعداد هیوندای، تویوتا و... در گمرک خاک می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه تعداد هیوندای، تویوتا و... در گمرک خاک می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید