کاهش بیش از 1000 کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه

به گزارش لحظه عکاسی، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه مساحت دریاچه ارومیه بیش از 1000 کیلومترمربع کاهش داشته است، گفت: بارش های حوضه های آبریز دریاچه ارومیه نیز با کاهش حدود 47 میلی متری روبرو است.

کاهش بیش از 1000 کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه

به گزارش ایسنا، آرزو اشرفی زاده درباره آخرین شرایط دریاچه ارومیه اظهار کرد: مساحت دریاچه ارومیه تا 16 بهمن ماه امسال بیش از 1000 کیلومترمربع کاهش داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بارش های اخیر تغییری در تراز دریاچه داشته است یا خیر؟ گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی با وجود فعالیت چندین سامانه بارشی از ابتدای زمستان تا کنون، هنوز تمام شش حوضه آبریز اصلی کشور با کاهش بارش نسبت به شرایط نرمال روبرو هستند. بارش های حوضه های آبریز دریاچه ارومیه نیز با کاهش حدود 47 میلی متری روبرو است.

اشرفی زاده ادامه داد: به طور ویژه در استان آذربایجان غربی نیز بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، بارش های استان از ابتدای سال آبی (مهر 1401) تا سرانجام دی ماه 83 میلیمتر بوده است که با توجه به آمار 143 میلیمتری سال گذشته در همین بازه زمانی از نظر اندازه، کاهشی 43 درصدی نسبت به سال گذشته و کاهشی 37 درصدی نسبت به میانگین بلندمدت داشته است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست درباره بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شرح داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته 47 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 40 درصد کاهش بارش را شاهد بودیم. این کاهش بارندگی در حوضه رودخانه ارس در یک سال 42 درصد و در بلند مدت 45 درصد، در حوضه زاب طی یک سال 34 و در بلند مدت 17 درصد بوده است.

انتقال آب از تونل زاب به ارومیه در بهمن ماه

وی بعلاوه به آخرین شرایط تعمیر تونل زاب اشاره نمود و شرح داد: وزیر نیرو در نشست دی ماه با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اعلام نمود که امکان انتقال آب به دریاچه ارومیه از تونل زاب بهمن ماه فراهم می گردد.

برنامه های احیای دریاچه ارومیه

اشرفی زاده درباره برنامه های احیای دریاچه ارومیه تا سرانجام امسال اظهار کرد: برای احیا و حفظ دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه (6 میلیارد متر مکعب)، 27 پروژه در ستاد ملی احیا تعریف و تصویب شده بود بنابراین مهم ترین اقدام و برنامه، تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و اصلی ستاد احیا برای ارومیه است.

وی ادامه داد: از جمله این پروژه ها می توان به تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اشاره نمود که مهم ترین و اصلی ترین پروژه سخت افزاری ستاد احیا است و با تخصیص 500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تونل تا سرانجام سال شاهد افتتاح فاز نخست آن خواهیم بود. در فاز نخست که امسال به بهره برداری می رسد، 300 میلیون متر مکعب و در فاز دوم که شش تا هفت ماه پس از مرحله نخست زمان می برد، 180 میلیون متر مکعب آب رهاسازی خواهد شد. در مرحله سوم نیز 120 میلیون مترمکعب آب رهاسازی می گردد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یکی دیگر از طرح های مهم سخت افزاری برای احیای دریاچه گفت: یکی از این طرح ها، طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه است.

اشرفی زاده در سرانجام با اشاره به برنامه های سال آینده برای احیای ارومیه گفت: از جمله برنامه های تعریف شده برای سال آینده نیز می توان به مواردی همانند تمرکز بر مدیریت منابع و مصارف آب حوضه به ویژه در بخش کشاورزی به وسیله اقداماتی همانند تغییر الگوی کشت اشاره نمود.

منبع: فرارو

به "کاهش بیش از 1000 کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بیش از 1000 کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید