کمبود داروی ضد سرطان 15 دلاری در آمریکا آینده بیماران به خطر انداخته است

به گزارش لحظه عکاسی، کمبود چندماهه داروهای قوی ضد سرطان در آمریکا بیماران و پزشکان را با واقعیت هایی آزارنده تر از خود سرطان روبرو نموده و با به تأخیر افتادن درمان هزاران بیمار آینده آن ها را به خطر انداخته است.

کمبود داروی ضد سرطان 15 دلاری در آمریکا آینده بیماران به خطر انداخته است

به گزارش لحظه عکاسی به نقل از نیویورک تایمز متخصصان سرطان در آمریکا ابراز نگرانی می نمایند که داروهایی که به عنوان جایگزین برای سیس پلاتین و کاربوپلاتین، دو داروی حیاتی شیمی درمانی کمیاب ارائه می شوند، در درمان بعضی از انواع سرطان تأثیربخشی کمتری دارند و در بعضی از موارد سمی تر هستند. به گفته آن ها این کمبود داروهای شیمی درمانی به خصوص آینده بیماران دچار سرطان های تخمدان، بیضه، پستان، ریه و سر و گردن را دچار تهدید نموده است.

از طرف دیگر نشانه ای به چشم نمی خورد که این کمبود به زودی خاتمه یابد. کارخانه ای که زمانی فراورینماینده عمده این داروهای مطلوب تر بود سال پیش تعطیل شد و هنوز بازگشایی نشده است و ذخیره دارویی آن تمام شده است.

کاستن از محدودیت ها بر داروهای وارداتی از چین در این ماه تا حدودی راحتی خیال ایجاد نموده است، اما پزشکان می گویند هنوز این واردات به حدی نرسیده است که اغلب کمبودها را برطرف کند. بعضی از شرکت هایی که این داروها را می فروشند پیش بینی می نمایند که کمبود داروهای ضد سرطان در تمام طول پاییز یا حتی بعد از آن ادامه یابد.

بعضی از پزشکان برای حل مشکل فواصل میان تزریق داروهای شیمی درمانی را افزوده اند و دوز تجویزی داروها را کاسته اند. بعضی دیگر نیز به راهبرد ابتدا جراحی و بعد شیمی درمانی روی آورده اند به این امید که کمبودها در آینده نزدیک برطرف گردد.

کمبود باعث تجویز نکردن دارو برای بعضی بیماران سرطانی شده است

یکی از گروه های اصلی مراقبت سرطان آمریکا یعنی انجمن سرطان شناسی بالینی آمریکا اکنون به پزشکان مشورت می دهند که چگونه مقادیر کم داروها را به بیماران تزریق نمایند تا همچنان امید علاج وجود داشته باشد و چگونه در بیمارانی که بیماری عود نموده یا به طور گسترده منتشرشده دارند، تجویز این داروها را کنار بگذارند.

دو داروی اصلی شیمی درمانی یعنی سیس پلاتین و کاربوپلاتین به عنوان داروهای خط اول در آمیزه های داروهای ضد سرطان برای کوچک کردن یا حذف تومورهای سرطانی به کار می روند، اکنون در آمریکا کمیاب شده اند. چندین داروی ضد سرطان دیگر نیز در آمریکا به طور رسمی دچار کمبود اعلام شده اند و کمبود غیررسمی صدها داروی دیگر ازجمله آنتی بیوتیک ها و سرم های استریل قابل تزریق وجود دارد. بااین وجود، پزشکان پیش بینی می نمایند کمبود داروهای قوی شیمی درمانی بیشترین آسیب را به بیماران بزند.

سیسپلاتین و کاربوپلاتین داروهای مقرون به صرفه قیمتی هستند و قیمت آنها به ترتیب 15 و 23 دلار برای هر ویال است. اما فراوری این داروها به منبع قابل اعتماد پلاتین، فلز مورد استفاده در فراوری آنها و یک کارخانه استریل و کنترل های ویژه برای حفاظت کارگران در برابر اثرات سمی این داروها احتیاج دارد.

کمبود اخیر این داروهای بسیار مورد استفاده در هنگامی رخ داد که شرکت فراورینماینده آنها شرکت داروسازی اینتاس پس از بازرسی از قبل اعلام نشده ماموران سازمان غذا و داروی آمریکا از کارخانه اش در شهر حیدرآباد هند، فراوری آنها را از ماه دسامبر (آذر) متوقف کرد. گزارش بعدی سازمان غذا و داروی آمریکا حاکی از آن بود که کارکنان این شرکت داروسازی در هنگام ورود بازرسان مشغول پاره کردن و ریختن اسید بر روی سوابق کنترل کیفیت داروهای فراوریی بودند و به آبشاری از نارسایی ها را در این کارخانه اشاره نموده بود.

پس از این تعطیلی بود که کمبود این داروهای حیاتی به خصوص احساس شد. یک نظرخواهی از مراکز درمان دانشگاهی شبکه ملی فراگیر سرطان نشان داد که 93 درصد از 27 مرکزی که به آن پاسخ داده اند، دچار کمبود سیس پلاتین شده اند. در نتیجه 36 درصد از این مراکز از تغییر درمان های بیماران، توسل به دوزهای پایین تر داروها و افزایش فواصل تجویز داروها خبر داده اند.

کمبود دارو به مبتلایان به بعضی از سرطان ها بیشتر آسیب می زند

بیماران دچار سرطان تخمدان به خصوص تحت تاثیر این داروهای شیمی درمانی قرار می گیرند که به خاطر نقش اصلی داروهای حاوی پلاتین در درمان این بیماری در چند دهه اخیر است. بدون این داروها، مقدار بقای یک بیمار دچار سرطان گسترده تخمدان از حدود 30 درصد به زیر 10 درصد افت می نماید.

بیماران دچار سرطان بیضه در این شرایط آینده وخیمی پیدا می نمایند، چرا که سیس پلاتین یک داروی علاجبخش شناخته شده حتی در موارد پیشرفته این سرطان بوده است.

کمبود داروهای ضد سرطان پزشکان را در شبکه متخصصان سرطان فلوریدا وادار نموده است که این داروها را فقط به بیمارانی بدهند که بخت علاج شدن دارند یا در کارآزمایی های بالینی شرکت داده شده اند. بعلاوه پزشکان دریافتند که قیمت بعضی از فراورده های ضد سرطان به شدت افزایش یافته است که ظاهرا مربوط به گرانفروشی در شرایط کمبود آنها بو- اما به هر حال آنها داروها را می خریدند.

اما تا ماه مه (اردیبهشت) این شبکه درمانی برای 12 روز بدون کاربوپلاتین و برای هشت روز بدون سیس پلاتین ماند.

داروهای ضد سرطان چینی وارد می شوند

سازمان غذا و داروی آمریکای برای برطرف مشکل به آزمایش تحت نظارت و وارد کردن محموله هایی از داروهای پلاتین دار فراوریشده در کارخانه شرکت اینتاس در هند اقدام نموده است که قبل از تعطیلی آن فراوری شده بودند، اما این ذخیره دارویی هم به خاتمه رسیده است.

این سازمان بعلاوه به طور موقت اجازه ورود داروی سیس پلاتین فراوری شرکت Quilo مستقر در چین را به آمریکا داد. اما ظاهرا مقدار داروهای ورودی برای برطرف کمبودها و برقراری مجدد تجویز این داروها به بیماران دچار سرطان پیشرفته یا عودنماینده کافی نیست.

داروهایی نسبتا قدیمی اما بسیار موثر در بعضی از سرطان ها

آنالیز ها در دهه 1980 و 1990 نشان دادند که داروهای پلاتین دار نسبت به داروهای موجود در آن هنگام اثر درمانی بسیار بهتری دراند و به خصوص در ترکیب با داروهای دیگر برترین نتایج را باعث می شوند. و مقدار پاسخ درمانی در مبتلایان به سرطان های تخمدان و سروگردن را دو برابر می نمایند. استفاده از همین داروهای پلاتین دار بود که باعث شد مقدار بقای پنج ساله بیماران دچار سرطان بیضه از حدود 10 درصد به 95 درصد برسد.

با اینکه درمان های جدیدتر بر مبنای ایمنی درمانی پیامدها را برای بیماران دچار بعضی از انواع سرطان سرطان پوستی ملانوم بهتر نموده اند، اما متخصصان سرطان این داروها را در آمیزه هایی با داروهای پلاتین دار همراه می نمایند تا عمر بیماران را طولانی تر و بخت زنده ماندن آنها را بیشتر نمایند.

بیشتر بخوانید:

  • آشنایی با 15 علامت سرطان که مردان نادیده می گیرند

منبع: همشهری آنلاین

به "کمبود داروی ضد سرطان 15 دلاری در آمریکا آینده بیماران به خطر انداخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود داروی ضد سرطان 15 دلاری در آمریکا آینده بیماران به خطر انداخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید