کمیسیون های مجلس با سازوکار جدید تخصصی تر می شوند، برگزاری کمیسیون های بهارستان از هفته آینده

به گزارش لحظه عکاسی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تغییر سازوکار کمیسیون های مجلس به منظور تخصصی تر شدن فرآیند حضور نمایندگان در آن خبر داد.

کمیسیون های مجلس با سازوکار جدید تخصصی تر می شوند، برگزاری کمیسیون های بهارستان از هفته آینده

مالک شریعتی نیاسر، کننده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری لحظه عکاسی، با اشاره به روال قانونی مجلس برای تعیین تکلیف کمیسیون های تخصصی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده 36 آیین نامه داخلی مجلس کننده ها بر اساس سابقه، تحصیلات، فعالیت و همچنین عضویت در کمیسیون های تخصصی قبلی امتیاز کسب کرده و بر اساس امتیازبندی ها باید در کمیسیون های تخصصی حضور یابند.

کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این گونه نیست که هر کننده ای بتواند بدون امتیاز دهی از سوی جدول امتیازبندی هر کمیسیونی را انتخاب کند، افزود: با رویکرد شکل گرفته به طور حتم این مجلس تخصصی تر از مجالس قبلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه فضا برای تخصصی شدن کمیسیون ها با حضور افراد متخصص شکل گرفته است، شرح داد: در حال حاضر با توجه به اینکه کنندگان این دوره غالباً افرادی تحصیل کرده و از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هستند سعی بیشتری برای حضور در کمیسیون های تخصصی خود دارند.

این کننده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در گذشته بر حسب سابقه عضویت در کمیسیونی افراد به همان کمیسیون هدایت می شدند اما اکنون به این شکل نیست البته سابقه عضویت کنندگان در کیمسیون های قبلی نیز مدنظر خواهد بود.

وی با بیان اینکه روز گذشته امتیازبندی ها نهایی شده و امروز به کنندگان ابلاغ خواهد شد، گفت: کنندگان 3 روز کاری فرصت اعتراض دارند به نتیجه کمیسیون اعتراض کنند و بعد از آن جلسه روسای شعب در خصوص اعتراض ها تشکیل شده و تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از هفته بعد با تشکیل ارکان کمیسیون ها جلسات آن ها از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش لحظه عکاسی، هریک از کمیسیون های تخصصی مجلس دارای وظایف و اختیاراتی از جمله: بررسی طرح ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب آزمایشی طرح ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل 85 قانون اساسی، رسیدگی به درخواست های تحقیق و تفحص، رسیدگی به سؤال کنندگان از رئیس جمهور و وزیران، بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه به گزارش آن به کمیسیون تلفیق، کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه های ذی ربط و تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه ها و نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس برای قرائت هستند.

اما تا زمانی که ساختار کمیسیون های تخصصی شکل نگیرد، مجلس نخواهد توانست به صورت قانونی وارد بررسی طرح ها و لوایح شود. از این جهت انتخابات کمیسیون ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

4082/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کمیسیون های مجلس با سازوکار جدید تخصصی تر می شوند، برگزاری کمیسیون های بهارستان از هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون های مجلس با سازوکار جدید تخصصی تر می شوند، برگزاری کمیسیون های بهارستان از هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید