گردشگری ماجراجویانه

به گزارش لحظه عکاسی، گردشگری ماجراجویانه یکی از مهمترین شاخه ها و انواع گردشگری به شمار می آید که امروزه شاهد رشد و توسعه این نوع از گردشگری در سراسر دنیا هستیم. از مهمترین انواع گردشگری ماجراجویانه می توان به غواصی، صخره نوردی، کوهنوردی، سافاری و پیاده روی در جنگل اشاره نمود.

گردشگری ماجراجویانه

توریستی ماجراجویانه چیست؟

آیا شما نیز در پی برگزاری تور توریستی ماجراجویانه هستید؟ آیا می دانید که تاثیرات ناشی از توریستی ماجراجویانه می تواند کدام باشد؟ آیا می دانید مقاصد توریستی ماجراجویانه در دنیا کجاست؟ از شما دعوت می گردد که ما را تا خاتمه مقاله پیش روی خود همراهی نموده و اطلاعات ارزنده ای را از این طریق به دست بیاورید.

توریستی و صنعت توریستی یکی از بی دود ترین و پرسودترین صنایعی می باشد که درسال های اخیر توجه بسیار ویژه ای به آن شده است به طوری که در کوتاه ترین زمان ممکن شاهده مسافرت و توریستی میلیاردها مسافر از کشورهای مختلف به سوی مقاصد توریستی هستیم. توریستی نیز دارا انواع بسیار مختلفی می باشد که از مهمترین این انواع می توان به موارد زیر اشاره داشت:

-توریستی ماجراجویانه

-توریستی مذهبی

- توریستی پزشکی

- توریستی دوستدار محیط زیست

- توریستی روستا گردی

-توریستی مدرن

یکی از مهمترین انواع صنعت توریستی، توریستی ماجراجویانه می باشد که گروه های بسیار خاصی را در دل خود جای داده است و افرادی که در این گروه جای میگیرند در طول زندگی خود در پی کشف و تجربیات بسیار بی نظیر و خطرسازی هستند. این گروه از توریستان سرشار از انرژی بوده و برای آنها ریسک و خطر معنی ندارد و در پی تخلیه انرژی و هیجان خود در مقاصد توریستی پرخطر و ماجراجویانه هستند.

انواع توریستی ماجراجویانهتوریستی ماجراجویانه به نوعی از سفرهای اطلاق می گردد که این دسته از توریستان می خواهند پا در دل طبیعت گذاشته و با ناشناخته نشدنی ترین آیتم های موجود در طبیعت از نزدیک آشنا شده و چالش های مختلفی را سپری نمایند تا به هدف خود برسند. افرادی که در گروه توریستی ماجراجویانه قرار می گیرند از سلامت جسمی و روحی بسیار بالایی برخوردار هستند و شجاع بودن و از خود شجاعت نشان دادن از مهمترین ویژگی های آنها می باشد. از مهمترین انواع توریستی ماجراجویانه نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام از این فعالیت جزء سخت ترین فعالیت ها به شمار می آیند که فقط توریستان ماجراجو می توانند از پس آنها بربیایند:

- صخره نوردی در سطح سخت

- رفتینگ

-دوچرخه سواری کوهستان

-موج سواری

-یخ نوردی و غارنوردی

- بانجی جامپینگ

البته توجه داشته باشید که توریستان ماجراجو آماتور نیز می توانند به فعالیت های نرم توریستی ماجراجویانه بپردازند که از مهمترین این فعالیت ها نیز می توان به غواصی، اسب سواری، پیاده روی در منطقه ها ناشناخته و اسنورکلینگ اشاره نمود.

توریستی ماجراجویانه در ایرانبا اینکه کشورمان ایران در فهرست برترین مقاصد توریستی ماجراجویانه واقع شده است اما با این حال شاه رشد این شاخه توریستی در کشور نیستیم که بی شک این امر احتیاج به فرهنگ سازی مسئولین مربوطه دارد تا بتوانند با تبلیغات موثر و راه اندازی تورهای مختلف در این حوزه، توجه بسیاری از توریستان ماجراجوی داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند. توجه داشته باشید که توریستی ماجراجویانه می توانید سهم بسیار زیادی را در صنعت توریستی ایران ایفا نماید. از مهمترین و اصلی ترین مقاصد توریستی ماجراجویانه می توان به مواردی همانند غواصی در آب های خلیج فارس، غارنوردی در غار قاتل کرمانشاه، کویرهای مرکزی ایران، صخره نوردی در منطقه ها صعب العبور و غیره اشاره نمود که هر کدام از این منطقه ها بسیار بکر و دست نخورده هستند و برترین گزینه برای توریستان ماجراجو به شمار می آید.

توریستی ماجراجویانه در دنیاتوریستی ماجراجویانه در دنیا نیز بسیار حائز اهمیت می باشد به طوری که این شاخه توریستی توانسته است در سال های اخیر در حدود 65 درصد رشد داشته باشد و توریستان جوان و فعال بسیار زیادی در این گروه جای گرفته اند تا بتوانند به کشفیات خود در دل طبیعت بپردازند. از مهمترین منطقه ها و مقاصد مناسب برای توریستی ماجراجویانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-دریانوردی در جزایر آئولین کشور ایتالیا

-کایت سواری در ریودوژانیرو کشور برزیل

- اسکیت روی یخ در دریاچه لوییس کشور کانادا

- زیپ لاین در جنگل های کاستاریکا

-سافاری در پارک ملی کروگر قاره آفریقا

توجه داشته باشید که مقاصد بسیار خطرناک و عجیبی در دنیا وجود دارد که از این منطقه ها فقط توریستان ماجراجو بسیار حرفه ای می توانند بازدید داشته باشند. اگر شما نیز ویژگی های و روحیات یک توریست ماجراجو را دارید توصیه می گردد که قبل از سفر و کشفیات خود، از سلامت جسمی خود اطمینان حاصل کنید چرا که شرط و الزامات توریستی ماجراجویانه داشتن فعالیت بدنی بسیار قوی و جسم سالم می باشد.

تاثیرات توریستی ماجراجویانهیکی از مهمترین موضوعاتی که بسیاری از مسئولین توریستی در خصوص توریستی ماجراجویانه در پی آن هستند، تاثیرات این نوع از توریستی می باشد که در این خصوص می توان گفت توریستی ماجراجویانه می تواند تاثیر مستقیمی را بر روی اقتصاد و محیط زیست داشته باشد که در زیر به در خصوص هر کدام از این موارد توضیحات بیشتری را ارائه داده ایم:

-تاثیر بر اقتصاد: توریستی ماجراجویانه با ورود خود به منطقه ها ناشناخته راه و جهت خوبی را برای شناساندن این منطقه به وجود آورده و توجه دیگر توریستان را نیز به این منطقه جذب می نماید. خوردن غذای محلی و خرید از سوغاتی منطقه ها ناشناس دنیا می تواند از مهمترین روینمودهای مالی در این منطقه به شمار بیاید.

-تاثیر بر محیط زیست: یکی از مهمترین اهداف توریستی ماجراجویانه حفظ محیط زیست و هرآنچه که در آن وجود دارد، می باشد به طوری که این گروه از توریستان با الگوهای رفتاری خود می توانند به حفظ از محیط زیست یاری بسیار شایانی را داشته باشند که از مهمترین اقدامات آنها می توان به زباله نریختن در دل بیابان و شکار ممنوع حیوانات اشاره نمود.

شرایط لازم برای برگزاری توریستی ماجراجویانهبا توجه به محبوبیت توریستی ماجراجویانه در میان بسیاری از توریستان داخلی و خارجی، امروزه بسیاری از آژانس های مسافرتی در پی برگزاری و اجرای برترین تور توریستی ماجراجویانه هستند و با توجه به پتانسیل های موجود در کشورمان می توان شاهد رشد روز افزون اینگونه از تورها در کشورمان باشیم.

برای برگزاری تورهای توریستی ماجراجویانه بایستی یک تور لیدر بسیار با تجربه و حرفه ای را در وهله اول داشته باشید تا آموزش های لازم را برای توریستان ماجراجو ارائه داده و به تمام سختی های سفر آشنا باشد. داشتن تجهیزات و وسایل ضروری از دیگر مهمترین نکات مورد توجه برای شرکت در تورهای توریستی ماجراجویانه می باشد که توریستان نه تنها بایستی سبک ترین بار را با خود حمل نمایند بلکه بایستی بسیاری از تجهیزات را نیز به همراه داشته باشند. استفاده از کفش و لباس بسیار مناسب نیز از دیگر مهمترین آیتم های مورد توجه برای شرکت در تورهای توریستی ماجراجویانه می باشد که توریستان ماجراجو نبایستی از این گزینه غفلت داشته باشند.

منبع: www.eghamat24.com

منبع: راسخون

به "گردشگری ماجراجویانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری ماجراجویانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید