9 فایده بازی های ویدیویی برای پرورش خلاقیت و مهارت های کودک

به گزارش لحظه عکاسی، شاید برای ما که همواره از والدین و معلم هایمان شنیده ایم که نباید زیاد با کامپیوتر کار کنیم و انجام بازی های ویدیویی به مدت زیاد می تواند سلامت مان با خطر جدی روبه رو کند شنیدن این خبر که ویدیو گیم هابرای بچه ها مفید است کمی عجیب باشد. اما این یک واقعیت است و چند وقت پیش سایت خبری CNN درباره تاثیر مثبت ویدیو گیم و بازی های کامپیوتری روی فکر و حافظه بچه ها مقاله ای چاپ کرد. البته این سایت تنها شبکه خبری نبود که در این مورد صحبت کرد و تقریبا تمام خبرگزاری ها این موضوع را پوشش دادند.

9 فایده بازی های ویدیویی برای پرورش خلاقیت و مهارت های کودک

اما آیا واقعا ویدیو گیم برای بچه ها مفید است؟ آیا همانطور که اعلام شده این موضوع می تواند به رشد تحصیلی، اجتماعی و جسمی بچه ها یاری کند؟ همین سوالات باعث شد تا گشتی در بین مقالات علمی و آنالیز های روانشناسی بزنم و ببینیم تاثیر این بازی ها بر فکر و جسم بچه ها چگونه است. البته خیلی هم کنجکاو شدم تا ببینم اگر تمام روز را به بازی بگذرانند تاثیر مثبت بیشتری روی آن ها خواهد داشت یا نه.

اگر این موضوع برای شما هم جای سوال دارد پیشنهاد می کنم این مطلب از لحظه عکاسی مگ را بخوانید و ببینید آیا با دلایل محققین برای این موضوع موافق هستید یا نه.

چرا ویدیو گیم ها می توانند مفید باشند؟

همه والدین معتقدند که ویدیو گیم ها می تواند تاثیرات منفی بر تمرکز بچه ها داشته باشد. اما واقعیت این است که بازی ها بخشی از زندگی عادی بچه های است که در دنیای مدرن رشد می نمایند، پس می توانند به ابزاری قدرتمند برای یاری به رشد مهارت های زندگی آن ها تبدیل شوند.

درک این مزایا می تواند به والدین یاری کند تا بازی هایی مناسب با سن بچه ها برای اوغات فراغتشان انتخاب نمایند. بعلاوه به مربی ها و معلم ها یاری می نماید تا از بازی ها به عنوان بخش تکمیلی آموزش درس ها و مهارت ها استفاده نمایند. این موضوع برای بازی سازان و توسعه دهندگان بازی هم مهم است و به آن ها یاری می نماید تا بازی های بیشتری در زمینه های مختلف آموزشی فراوری نمایند.

در سال 2010 مقاله تحقیقاتی با عنوان انگیزه های بچه ها برای ویدیو گیم ها در زمینه رشد طبیعی در Review of General Psychology منتشر شد که نتایج مطالعاتی که در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفته بود را نشان می داد. این مطالعات به وسیله انجام نظرسنجی و مصاحبه با بیش از 1000 دانش آموز در مدارس دولتی صورت گرفته بود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته تعیین شد 9 علت عمده وجود دارد که می تواند ثابت کند انجام بازی های ویدیویی برای رشد فکری، جسمی، اجتماعی و تحصیلی بچه ها مفید هستند. در ادامه این مطلب قرار است با هم 9 علت مطرح شده در این تحقیق را بخوانیم.

1. ویدیو گیم مهارت حل مسئله را آموزش می دهد

بازی های ویدیویی می توانند به رشد مغز بچه ها یاری نمایند. مثلا در بازی Legend of Zelda کودک باید برای پیشرفت در بازی جست وجو، مذاکره و برنامه ریزی می کرد و بعلاوه دست به امتحان روینمودهای مختلف می زد. بعلاوه بخشی که بازیکن می تواند ظاهر شخصیت خود و لباس هایش را انتخاب کند می تواند به پرورش شخصیت و علایق او یاری کند.

پس حتی اگر بازی روی بازی برچسب آموزشی هم نخورده باشد باز هم می تواند به پرورش قدرت تصمیم گیری، استفاده از استراتژی ها، پیش بینی پیامدها و بعلاوه بیان شخصیت یاری کند.

2. ویدیوگیم می تواند باعث ایجاد علاقه به تاریخ و فرهنگ گردد

محتوای بازی های ویدیویی می تواند بچه ها را تشویق به مطالعه و تحقیق کند. مثلا در بازی Age of Mythology یا عصر اساطیر، تمدن یک عصر امپراطوری را نشان می دهد و می تواند علاقه کودک به تاریخ دنیا، جغرافیا، فرهنگ های باستانی و روابط بین الملل را برانگیخته کند. اگر والدین در این مورد هوشیار باشند و با کودک همراهی نمایند نتیجه عالی خواهد بود.

دو محقق به نام های دیوید شفر (David Shaffer) و جیمز گی (James Gee) می گویند: اگر والدین این بازی به یک کلاس تخصصی تبدیل کند و در کنارش کتاب ها، سایت های تاریخی، مراجعه به موزه ها، صحبت درباره اساطیر و فرهنگ ها و بعلاوه جغرافیا را قرار بدهند کودک می تواند خودش انتخاب کند که موضوعات تازهی را یاد بگیرد. این یاری والدین می تواند طیف گسترده ای از زبان، محتوا و ارتباطات پیچیده را سر راه کودک قرار دهد تا برای یادگیری ها و عملنمودهای عمیق آینده آماده گردد.

بعلاوه در این مدل بازی ها بچه ها برای به دست آوردن چیز هایی که می خواهند، دست به مبادله می زنند و همین موضوع به پرورش مهارت های کسب وکار آن ها یاری می نماید.

3. ویدیو گیم به بچه ها مهارت دوست یابی می آموزد

بچه ها، برعکس والدینشان، بازی های ویدیویی را بیشتر یک فعالیت اجتماعی می دانند تا فعالیتی منزوی نماینده؛ علت این تفکر هم این است که بچه ها در این بازی ها با هم دوست می شوند و معاشرت می نمایند. در تحقیقی که روی همین موضوع انجام شد تعیین شد که پسرهای نوجوان بازی های ویدیویی را رجحانن مکان برای معاشرت و گفت وگوی دائمی بین دوستانشان می دانند. بعلاوه تحقیقات نشان داده است بچه های که دارای ناتوانی های یادگیری خفیف هستند، احتمالا بازی ها را به عنوان روشی برای پیدا کردن دوست انتخاب می نمایند.

4. ویدیو گیم بچه ها را به ورزش کردن تشویق می نماید

در تحقیقات تعیین شده است که بچه ها، مخصوصا پسر بچه ها، حرکات ورزشی تازه مثل بسکتبال را در بازی های ویدیویی ورزشی یاد می گیرند. یکی از پسر بچه هایی که در این تحقیقات شرکت نموده بود گفته بود بازی های ورزشی که واقعی تر هستند او را به انجام حرکات تشویق می نماید و به او این انگیزه را می دهد که بیرون از بازی هم آن ها را امتحان کند. بعلاوه تحقیقات نشان داده انجام بازی های ویدیویی ورزشی واقع گرایانه منجر به افزایش زمان ورزش کردن بچه ها در دنیای واقعی می گردد.

5. ویدیو گیم لذت رقابت را افزایش می دهد

رقابت کردن با هم سن و سال ها یک اتفاق عادی در دنیای بچه هاه است چون به آن ها اجازه می دهد برای کسب جایگاه و به رسمیت شناخته شدن کوشش نمایند. در نظرسنجی ها و مطالعاتی که روی نوجوانان انجام شد یکی از آن ها گفته بود دوست دارد با افراد دیگر رقابت کند و برنده گردد.

یکی از مجذوب کننده ترین دلایل علاقه بچه ها و نوجوانان، مخصوصا پسرها، به بازی های ویدیویی همین ایجاد حس رقابت بین آن ها است. بازی ها مکانی امن برای بیان تمایلات رقابتی هستند و می توانند به بچه های که ورزش کردن را دوست ندارند، فرصتی برای به دست آوردن احساس رجحان بدهند.

6. ویدیو گیم فرصت تجربه رهبری گروه را ایجاد می نماید

بچه های که بازی های ویدیویی را به صورت گروهی انجام می دهند هر کدام به نوبت رهبری گروه را به عهده می گیرند. این اتفاق به پرورش مهارت های رهبری، مثل متقاعد کردن و ایجاد انگیزه و میانجی گری در زمان اختلافات، می پردازد. بعلاوه بازی های چند نفره آنلاین فرصت خوبی در اختیار نوجوانان قرار می دهد تا رهبری گروهی از افراد با سنین مختلف را تجربه نمایند.

7. ویدیو گیم باعث پرورش خلاقیت می گردد

یک مطالعه تجربی، که در مجله تحقیقاتی خلاقیت منتشر شده است، از ارتباط بین بازی های ویدیویی خاص و پرورش خلاقیت صحبت می نماید. این مطالعه 352 شرکت نماینده داشته که برخی از آن ها برای بازی Minecraft آموزش دیده بودند و برخی هم بدون هیچ گونه آموزشی شرکت نموده بودند.

محققان متوجه شدند افرادی که بدون هیچ آموزشی بازی را آغاز کردند در فعالیت های بعدی خود خلاقیت بیشتری به خرج داده بودند. به همین علت حدس می زنند بازی می تواند برانگیزاننده خلاقیت باشد چون آن ها در حین بازی باید به تنهایی فکر نمایند و تصمیم بگیرند.

8. ویدیو گیم می تواند فرصت های آموزشی ایجاد کند

در مطالعه ای که در حال خواندن نتایج آن هستید، تقریبا یک سوم بچه ها مورد مطالعه فقط به این علت که دوست داشتند بازی را به دیگران یاد بدهند به سراغ بازی های ویدیویی می رفتند. پدر یکی از همین بچه ها گفته است که اغلب صحبت هایی که پسرش با دوستانش دارد در خصوص موقعیت هایی است که در بازی ها وجود دارند.

برخی از بچه ها متخصص گذشتن از مراحل سخت بازی هستند و همین موضوع به آن ها جایگاهی خاص می دهد. آموزش ترفندها و مهارت های لازم برای گذشتن از این مراحل به دیگران می تواند باعث پرورش مهارت های اجتماعی، ارتباطی، صبر و بعلاوه مهارت آموزش دادن مسائل به دیگران در بچه ها گردد.

9. ویدیو گیم می تواند باعث نزدیک تر شدن والدین و بچه ها گردد

در تحقیقات تعیین شده است تماشای بازی بچه ها به وسیله والدین می تواند آن ها را به هم نزدیک تر کند. امکان به اشتراک گذاری لحظات خاص، گوش دادن به موسیقی بازی در کنار هم، صحبت کردن درباره بازی و تشویق شدن کودک از طرف والدین برای رسیدن به مراحل بعدی می تواند روابط بین آن ها را صمیمی تر نموده و آن ها را به دوست های خوبی تبدیل کند. این اتفاق می تواند در موفقیت بچه ها در آینده بسیار تاثیرگذار باشد.

مرور کلی

همانطور که متوجه شدید بازی های کامپیوتری و ویدیویی دیگر به عنوان یک عامل حواس پرتی و گوشه گیر شدن بچه ها به حساب نمی آیند؛ برعکس باعث افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی آن ها می گردد و یاری می نماید جنبه های مختلف فکری خود را پرورش دهند. اگر شما از آن دسته والدینی هستید که دوست ندارید فرزندتان درگیر بازی های ویدیوی و کامپیوتری باشد، برایمان بنویسید بعد از خواندن نظر محققان و متخصصان در این مورد چه احساسی دارید. آیا نظرتان نسبت به این موضوع تغییر نموده یا هنوز هم فکر می کنید این بازی ها به بچه ها آسیب می رساند؟

منابع: CNN, parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 فایده بازی های ویدیویی برای پرورش خلاقیت و مهارت های کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 فایده بازی های ویدیویی برای پرورش خلاقیت و مهارت های کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید