GR Aygo X؛ نسخه اسپرت کوچکترین کراس اوور تویوتا
به گزارش لحظه عکاسی، درست اندکی بعد از معرفی خودروی تویوتا Aygo X در قاره اروپا، حدس و گمان هایی مطرح شد که نشان می دهد این خودروساز ژاپنی میخواهد تا یک نسخه اسپرت همان GR از این کوچکترین کراس اوور خود را نیز در آینده نچندان دور، روانه بازار کند.

به گزارش لحظه عکاسی، روز آدینه 5 نوامبر (14 آبان ماه)، تویوتا، غول خودروسازی دنیا، از خودروی Aygo X به عنوان کوچکترین کراس اوور خود در قاره اروپا رونمایی کرد. این خودرو قرار است به عنوان رقیبی جدی برای اتومبیل هایی همانند سوزوکی سوئیفت اسپورت و فولکس واگن Up GTI، در دسترس قرار گیرد، اما واقعیت این است که Aygo X در رده خودرو های اسپرت تویوتا قرار ندارد. همین امر موجب می گردد تا بسیاری از کارشناسان نتیجه بگیرند که تویوتا به طور معمول باید یک نسخه GR نیز برای این کراس اوو کوچک و زیبا در نظر بگیرد، چیزی که شرکت سازنده آن را رد نکرده است.
آندریا کارلوچی، معاون اروپایی تویوتا، در جریان رویداد معرفی خودروی کوچک Aygo X، در پاسخ به این سوال که آیا این کراس اوور شهری می تواند به یک نسخه اسپرت و GR ارتقاء یابد تا به عنوان نقطه ورود به خانواده رو به توسعه GR عمل کند، از رد این احتمال امتناع کرد. او ضمن اذعان به اینکه نمی تواند در مورد محصولات آینده تویوتا دقیق سخن بگوید، گفت: برنامه های ما هر چه که باشد، این خودرو ممکن است شایسته ارتقاء در بخش های شاسی، استحکام بدنه و حتی پتانسیل ساخت نسخه اسپرت تر را نیز دارد. وی در ادامه اضافه نمود؛ واقعیت این است که این موضوع هنوز در برنامه های ما نیست، اما ممکن است شما به ما یاری کنید تا این موضوع را درک کنیم که این خودرو باید به یک نسخه GR ارتقاء یابد بنابراین، هرگز نگو هرگز!.
در سمت دیگر ما می دانیم که آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا و از علاقه مندان به ورزش موتورسواری، تمایلی کاملاً واضح به خودرو های سریع دارد. کوشش های او برای بازسازی معروفیت برند ژاپنی در مورد عملکرد سرعت، منجر به ایجاد خانواده ای از خودرو های اسپرت اختصاصی، همانند GR Yaris، GR Supra و GR 86 شد؛ بنابراین اگر یک نسخه GR Aygo X بتواند به عنوان یک برنامه تجاری دقیق، با قیمت و مشخصات مناسب، طرح ریزی گردد، بی شک چنین برنامه از سوی مدیران این شرکت نادیده گرفته نخواهد شد. بعلاوه چنین طرحی می تواند GR Aygo X را از لحاظ مشخصات و قیمت در رده ای میان Aygo X استاندارد و GR Yaris قرار دهد.
به هرحال اگر مسئولان تویوتا با چنین طرحی موافقت نمایند، این خودروی تازه باید به عنوان مدلی از Gazoo Racing عمل کند. بعلاوه با توجه به اینکه این خودرو اساساً از پلت فرم مشترک با یاریس GR بهر می برد، پس موتور 1.6 لیتری توربوشارژ سه گانه آن خودرو می تواند راه خود را به Aygo X تازه پیدا کند، اما خروجی 257 اسب بخاری آن احتمالاً در سگمنت A بیش از حد خواهد بود. به عبارت دیگر، داشتن 257 اسب بخار (200 کیلووات) در خودرویی که فقط 145.6 اینچ (3700 میلی متر) طول دارد، بسیار دیوانه نماینده به نظر می رسد. به هر روی، صرف نظر از پیشرانه، اولویت ها برای هر نوع عملکرد، همانطور که کارلوچی پیشنهاد کرد، سخت تر کردن هندلینگ است، بنابراین سیستم تعلیق اسپرت تر، ترمز های بزرگ تر، پکیج هوایی الهام گرفته از موتوراسپورت و اقدامات مختلف برای کاهش وزن، از جمله ارتقاء ها خواهند بود.
منبع: autocar
نوشته: مصطفی جرفی-لحظه عکاسی
منبع: فرارو