تاکید بر ضرورت آسیب شناسی کلان جذب گردشگران چینی به ایران
به گزارش لحظه عکاسی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، تاکید بر ضرورت آسیب شناسی کلان جذب گردشگران چینی به ایران صورت گرفت.

علی اصغر شالبافیان در نشست تدوین برنامه همکاری های جهانگردی ایران و چین که با حضور فعالان بخش خصوصی و نهادهای فرابخشی مرتبط با این موضوع در محل سالن خلیج فارس معاونت جهانگردی تشکیل شد، گفت: تا به امروز اقداماتی به منظور شناخت بازار جهانگردی چین صورت گرفت، اما احتیاج امروز این است که در گام نخست، ضمن آسیب شناسی و برنامه ریزی کلان، اقدامات اجرایی خرد را متناظر با آن طراحی کنیم و در دستور اجرا قرار دهیم.
او با بیان اینکه استفاده از پژوهش های بین المللی اجرا شده می تواند در موفقیت توسعه روابط جهانگردی ایران و چین مؤثر واقع گردد، اضافه کرد: تا به امروز در تحقیقات داخلی اجرا شده بسیاری از زوایای مربوط به بازار چین شامل رفتارشناسی جهانگردان چینی، علایق، سلایق، امکانات و الزامات مورد احتیاج میزبانی از آنها احصا شده که این بستر اطلاعاتی می تواند در کنار پژوهش های بین المللی اجرا شده در شفاف شدن نقشه راه پیش رو مؤثر واقع گردد.
شالبافیان با اشاره به شرایط حاکم از شیوع ویروس کرونا بر کشورهای هدف جهانگردی کشور یادآور شد: اگرچه طبق پیش بینی های اجرا شده رونق جهانگردی چین به طول خواهد انجامید، اما احتیاج است با تجمیع داده های موجود و فراهم آوردن زیرساخت های مورد احتیاج، تهیه محتوا به منظور عملیاتی شدن تقویت ارتباط مورد احتیاج در دستور کار قرار گیرد.
معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با تاکید بر اینکه نظام اجرایی توسعه ارتباط جهانگردی میان ایران و چین باید بر پایه ظرفیت های کشور تعریف گردد، یادآور شد: با وجود اینکه ارتقای ظرفیت های موجود باید در اولویت قرار گیرد، اما احتیاج است بر مبنای امکانات موجود و با واقع بینی به بازار چین توجه گردد.
وی با اشاره به راه اندازی میز توسعه جهانگردی چین در معاونت جهانگردی اظهار کرد: با همسو کردن همه بخش های مرتبط از جمله ادارات کل معاونت جهانگردی و سایر بخش های مرتبط وزارت و بخش خصوصی و نیز تعریف مطالعات کاربردی، تمرکز واحد بر احصاء برنامه های اجرایی رونق جهانگردی ایران و چین صورت خواهد گرفت.
شالبافیان گفت: در پیشبرد این برنامه ها، اقدامات چه در بخش دولتی و چه خصوصی به صورت انفرادی جوابگو نخواهد بود و احتیاج است در ساختار ماتریسی و در همگرایی و تعامل فرابخشی، به منظور جذب ظرفیت های بازار جهانگردی چین موثر عمل کرد.
ایران از سال 2011 در پی جذب جهانگردان چینی بود و اکنون، چین یکی از اصلی ترین بازارهای هدف جهانگردی ایران است. با این وجود، آمارهای وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نشان می دهد در این راستا چندان موفقتی حاصل نشده است؛ سال 98 که ایران ویزا را یکطرفه برای چینی ها لغو کرد، سفر چینی ها به ایران تحت تاثیر مسائل سیاسی افت کرد. در آن سال 44 هزار و 253 چینی به ایران سفر کردند، درحالیکه سال قبلتر بیش از 52 هزار نفر از این کشور به ایران آمده بودند. مسئولان وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی پس از لغو ویزا انتظار جذب یک و نیم تا دو میلیون جهانگرد چینی در سال را داشتند. سفر جهانگردان چینی با همه گیری کرونا به ایران متوقف شد.
منبع: همگردی