ترسیم تصویری به روز از شرایط فناوری و نوآوری کشور

به گزارش لحظه عکاسی، معاونت علمی و فناوری هر سال گزارشی از پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری را ارائه می نماید تا تصویری به روز و واقعی از شرایط این حوزه ترسیم گردد.

ترسیم تصویری به روز از شرایط فناوری و نوآوری کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت لحظه عکاسی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه، رشد و پیشرفت در هر عرصه ای احتیاج به برنامه ریزی دارد و نخستین گام در هر برنامه ریزی، شناخت دقیق شرایط فعلی بر اساس آمار و اطلاعات موجود است.

توسعه علم، فناوری و تحقق نوآوری نیز از این قاعده مستثنی نیست و سیاستگذاری و برنامه ریزی برای رشد و توسعه آن مستلزم ارائه تصویری شفاف و واقع گرایانه از شرایط فعلی علم، فناوری و نوآوری در کشور است که زمینه ساز سیاستگذاری هوشمندانه و منسجم گردد.

آسیب شناسی نظام پایش علم، فناوری و نوآوری در سال های گذشته در کشور نشان می دهد که آمار و اطلاعات ارائه شده در آن به روز نبوده و به صورت یکپارچه منتشر نمی گردد. عدم همکاری و هماهنگی دستگاه های عامل یا موثر در فراوری، جمع آوری و انتشار داده شاخص ها یکی دیگر از نواقص این نظام است. از طرف دیگر، عدم وجود نگاه جامع و همه جانبه نگر سبب شده همه شاخص های مورد احتیاج برای توصیف و تحلیل حوزه علم و فناوری جمع آوری نشده و بعضی زوایای آن پوشش داده نگردد.

این نواقص در نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری به عدم انعکاس واقعیت های کشور در رتبه بندی های بین المللی و در مواردی قرار گرفتن در رده کشورهای کمتر پیشرفته منجر شد و در عین حال سنجش تحقق اهداف و سیاست های اسناد بالادستی کشور در حوزه علم، فناوری و نوآوری را بسیار سخت کرد.

راهکارها برای برطرف چالش ها به یاری آمد

بنابراین برای برطرف این نقیصه در نظام علم و فناوری کشور و با همکاری نهادهای ذیربط آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری تدوین شد و در سال 1395 به تصویب شورای عالی عتف رسید. در آیین نامه نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری کارگروهی متشکل از دبیر کل شورای عتف، نماینده وزیر علوم، نماینده معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر بهداشت، نماینده وزیر اقتصاد و دارایی، نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده مرکز آمار ایران و نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مسئول اعلام شاخص های ارزیابی علم و فناوری هستند.

شاخص های سنجش شرایط علم، فناوری و نوآوری در این آیین نامه در 11 محور دسته بندی شده اند؛ آموزش عمومی و حرفه ای، آموزش عالی، منابع انسانی علم، فناوری و نوآوری، منابع مالی، فناوری و نوآوری، انتشارات علمی، ترویج علم، فناوری و نوآوری، زیر ساخت، دستاورهای مالی (فراوری با فناوری میانه و پیشرفته، صادرات دانش بنیان، اشتغال حاصل از علم و فناوری و اندازه و حجم پروانه های دانش فنی، محیط و چارچوب نهادی (حقوق مالکیت فکری)، شبکه سازی و تعاملات و فرهنگ و ارزش های اسلامی در علم و فناوری از جمله محورهای شاخص های ارزیابی علم و فناوری کشور مشخص شده است.

بر اساس تقسیم کار انجام گرفته در آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری، مقرر است شاخص های بخش آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاهی کشور با موضوع وزارت علوم و مشارکت دستگاه های همکار و شاخص های بخش تحقیق و توسعه، تجاری سازی و نوآوری کشور با موضوع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت دستگاه های همکار تهیه شد. بخش تحقیق و توسعه، تجاری سازی و نوآوری کشور کلیه فعالیت های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و نوآوری بنگاه ها و صنایع کشور را شامل می گردد. با توجه به این تقسیم کار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش معاونت سیاست گذاری مسئولیت گردآوری و انتشار شاخص های مربوط به 3 معیار اصلی منابع مالی فناوری و نوآوری، دستاوردهای مالی و محیط و چارچوب نهادی با مشارکت دستگاه های موثر در این حوزه برعهده دارد.

سامانه پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری ایران داده ها را منتشر کرد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای این مسئولیت، گزارشی از شاخص های مرتبط با حوزه فعالیت خود را از سال 1397 تهیه نموده است که تا به امروز 3 نسخه از آن در سال های 1397، 1398 و 1399 منتشر شده است. در این گزارش شاخص های مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری کشور از مراجع مختلف ملی و بین المللی طی 5 سال گذشته جمع آوری و ارائه شده است. از مهم ترین ویژگی های این گزارش، اتخاذ رویکردی متوازن با توجه ویژه به جنبه های مالی و نهادی حوزه فناوری و نوآوری است.

در این گزارش سالانه، شرایط کشور در بعضی از شاخص ها بر اساس داده منتشر شده به وسیله مراجع بین المللی با تعدادی از کشورهای منتخب منطقه و اقتصادهای مهم بین المللی مقایسه و ارزیابی می گردد. این داده ها با جزئیات بیشتر در سامانه پایش و ارزیابی فناوری و نوآوری ایران به آدرسIranstistat.isti.ir قابل دسترسی است.

از محورهای کلیدی در این گزارش می توان به منابع مالی علم، فناوری و نوآوری، دستاورد مالی شرکت های خلاق و دانش بنیان، دستاوردهای مالی بخش علم، فناوری و نوآوری و محیط و چارچوب نهادی اشاره نمود. محور منابع مالی شامل شاخص های هزینه کرد در تحقیق و توسعه و آموزش، محور دستاوردهای مالی شامل اندازه عایدی شرکت های دانش بنیان و مستقر در پارک ها و مراکز رشد، اندازه اشتغال زایی این بنگاه ها و صادرات آن ها و محور محیط و چارچوب نهادی شامل شاخص های حوزه مالکیت فکری است. در مجموع، هدف از انتشار گزارش سالانه پایش و ارزیابی تحقیق و توسعه، تجاری سازی و نوآوری به وسیله معاونت علمی و فناوری ارائه تصویری به روز و واقعی از شرایط علم، فناوری و نوآوری در کشور است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ترسیم تصویری به روز از شرایط فناوری و نوآوری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسیم تصویری به روز از شرایط فناوری و نوآوری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید