راه اندازی سامانه هوشمند برای مدیریت رفتار مشتریان
به گزارش لحظه عکاسی، یک شرکت دانش بنیان با استفاده از تسهیلات نمونه سازی صندوق نوآوری و شکوفایی پیروز به راه اندازی سامانه مانیتورینگ هوشمند برای مدیریت رفتار مشتریان و کاهش ریزش آنها شده است.

محمد روزبه مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص سامانه مانیتورینگ هوشمند برای مدیریت رفتار مشتری گفت: هدف از اجرای این طرح، توسعه سامانه داده کاوی با هدف تحلیل و مدیریت رفتار موجودیت ها از جمله مشتریان، تحت عنوان سامانه دایکر است، این سامانه به منظور خوشه بندی مشتریان و درخواست ها و شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان با تکیه بر هوش تجاری توسعه داده شده است، هر رویداد تکرارپذیری که دارای الگوهای رفتاری قابل اندازه گیری باشد، توسط این سامانه تحلیل شده و شناسایی الگوهای رفتاری، مانیتورینگ و همچنین هدف گذاری بر اساس میزان تغییرات آنها به صورت پویا گزارش می گردد.
روزبه ادامه داد: سامانه دایکر با تاکید بر موضوع مدیریت ارتباط با مشتریان فراوری شده و به شناسایی الگوهای رفتاری خرید مشتریان می پردازد. بر اساس مانیتورینگ پویای سامانه، تغییر رفتار هر مشتری در طول زمان به طور کامل رصد شده و بر اساس میزان تغییرات آنها نسبت به الگوهای هدف، لیست عملیاتی از مشتریان با بیشترین اولویت را به طور منظم به کاربران گزارش می دهد. خصوصیات خرید هر مشتری می تواند شامل میزان و یا تعداد فقره خریدها و مدت زمان گذشته از آخرین خرید گردد.
وی در خصوص قابلیت سفارشی شدن این سامانه برای سازمان های مختلف گفت: کاربر می تواند با استفاده از رابط کاربری دایکر تنظیمات مورد پسند خود را به سامانه وارد کند و گزارش فراوری شده توسط دایکر را دریافت و مشاهده کند. اطلاعات خرید مشتری به Context هر کسب و کار وابسته است، لذا دایکر امکان کار با داده کسب و کارهای مختلف را نیز دارد. در این سامانه، حرکت مشتری قابل پیگیری است و سازمان قبل از وقوع عواقب نامطلوب و کاهش سهم بازار واکنش نشان می دهد و با اتخاذ یک استراتژی جدید و هوشمندانه از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می نماید.
روزبه در خصوص پلتفرم طراحی شده از این سامانه گفت: در این طرح، پلتفرمی برای خوشه بندی در سه حوزه ارتباط با مشتریان، اقتصادی و خدمات پشتیبانی توسعه داده شد. بدین منظور معیارهایی چون شاخص سازی، توسعه مدل ها و الگوریتم ها و توسعه رابط کاربری و داشبورد تحلیلی مرتبط برای هر سه حوزه به اجرا درآمد. همچنین شرکت ویژگی های غیر عملکردی سامانه نظیر حجم و سرعت داده ها و رخدادهای مورد آنالیز را بهبود داده و امکان پردازش داده های حجیم را فراهم و تست نفوذ امنیتی را اجرا کرد.
وی در خصوص ویژگی های دیگر این سامانه شرح داد و گفت: علاوه بر گزارش به مدیران برای ترسیم استراتژی آینده فراوری و تصاحب بازار، سامانه به صورت هوشمندانه برای کارشناس بازار سازمان نیز گزارشی به صورت روزانه یا هفتگی تهیه می نماید و در آن مشتری های اولویت دار برای افزایش تعاملات با کارشناس را معرفی می نماید. کارشناس می تواند با تخصیص بسته تبلیغاتی یا ارسال فرم نظرسنجی یا هر روش دیگری برای درگیر کردن مشتری با حوزه کسب و کار از ریزش مشتریان جلوگیری کند.
روزبه در خصوص برنامه های اجرا شده با این سامانه به همراه بانک ملت اشاره نمود و گفت: این سامانه هم اکنون در بانک ملت راه اندازی شده و استفاده قرار می گیرد و در فاز توسعه ای واقع شده است. همچنین در سامانه 137 شهرداری کرج نیز به شکل دیگری و با اندکی تغییر پیاده سازی شده است. در این سامانه به جای مشتری موضوعاتی که شهروندان تماس می گیرند مدنظر قرار گرفته شده است. با این سامانه امکان رصد عملکرد واحدهای شهرداری برای مدیریت فراهم می گردد.
وی برنامه های آینده شرکت را تحت وب کردن این سامانه و ایجاد امکان صادرات آن به کشورهای دیگر عنوان نمود و گفت: هدف توسعه ای ما طراحی نسخه ابری از این سامانه است. شرکت های کوچک و متوسط که امکان تامین تجهیزات سخت افزاری این سامانه را ندارند می توانند با شارژ ماهیانه، گزارش های مورد احتیاج خود را از سامانه ابری دریافت نمایند و درگیر زیرساخت و هزینه های فنی نشوند.
روزبه درباره اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اعلام نمود: مبلغ 130 میلیون تومان از صندوق نوآوری تسهیلات نمونه سازی دریافت و با استفاده از آن نسخه اولیه سامانه را طراحی کردیم. همچنین سامانه دایکر مدیکال با رویکرد تشخیص رفتار مشتریان در خصوص بیماری کووید 19 در حال طراحی است و برای فراوری این سامانه از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات نمونه سازی دریافت خواهیم کرد.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین