رژیم غذایی نرم بعد از جراحی دهان

به گزارش لحظه عکاسی، رژیم غذایی ملایم بعد از جراحی دهان شامل مایعات و غذاهای نرم است که به آسانی جویده شده و بلع شوند و در نتیجه هیچ فشاری بر روب زخم ایجاد نشود و زخم التیام یابد.

رژیم غذایی نرم بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی ملایم بعد از جراحی دهان شامل مایعات و غذاهای نرم است که به آسانی جویده شده و بلع شوند و در نتیجه هیچ فشاری بر روب زخم ایجاد نشود و زخم التیام یابد.

جراحی دهان باعث می شود که دهان بسیار حساس شود، که در آن کوچکترین اعمال فشار بر روی لثه یا دیگر قسمت های دهان می تواند باعث درد شود. افرادی که اقدام به کشیدن دندان کرده اند حتی جویدن برنج هم برایشان سخت است. در چنین شرایطی، رژیم غذایی نرم به بیمار تجویز می شود. رژیم غذایی نرم بعد از جراحی شامل مواد غذایی است بافتشان نرم است و می توان با حداقل نیرو در فک ، ندان و کل دهان بلعیده شود و در نتیجه حداقل درد ایجاد شود و همچنین فرایند بهبود زخم دهان افزایش یابد. این غذاهای نرم به هیچ وجه مزاحم بخیه و فرایند درمان نخواهند شد. اجازه دهید نگاهی به لیستی از مواد غذایی که بعد از جراحی دهان تجویز می شوند بیاندازیم.

برخی از مواد غذایی خوب برای خوردن بعد از جراحی دهان چه هستند؟

غذاهای چسبناک، تند، سرخ شده، یا بسیار چاشنی دار باید از رژیم غذایی نرم حذف شوند. چنین غذاهایی می توانند سبب التهاب زخم دهان شوند و همچنین فرایند درمان را مختل کنند. این مواد غذایی نرم باید نرم، غیرتند و محتوای اسید کمتری داشته باشند.

میوه ها

میوه ها به همراه دانه و پوست جوبدنشان سخت خواهد بود. گاز زدن دانه های میوه تنها باعث سوزش درد در راسز حفره دهان خواهد شد. علاوه بر این، آن ها می توانند در حفره دهان یا زخم جراحی دهان گیر کنند. میوه های اسیدی مانند آنانس، گریپ فروت، و پرتقال هم برای زخم ها ناملایم هستند و در نتیجه نمی توانند در رژیم غذایی نرم بعد از جراحی دهان گنجانده شوند. به این دلیل است که لیست میوه ها در رژیم غذایی نرم به لیست زیر محدود می شود:

پوره انواع توت (بدون پوست و بدون دانه ها)

موز رسیده

سس سیب

سبزیجات

پوره سیب زمینی

سیب زمینی شیرین له شده

نخود فرنگی شیری (نخود فرنگی مخلوط در شیر)

تکه های آووکادو

گوجه فرنگی بدون پوست و دانه ها

مارچوبه

پوره کدو

تخم مرغ و محصولات لبنی

نیمرو تخم مرغ

شیر

پنیر خامه ای

کره

توفو

سس مایونز

ماست همیشه توصیه نمی شود چون حاوی مخمر است که قابلیت تداخل با فرایند درمان را دارد.

گوشت

گوشت لطیف پخته شده گوساله، گاو و گوسفند

کباب مرغ یا خورشت یا بوقلمون

جگر نرم پخته شده

ماهی تن پخته شده بدون استخوان

گوشت چرخ کرده

غلات و نان

جو دو سر

گندم شیری

ماکارونی

پاستا

بلغور جو

پنکیک

نان نرم و بدون پوسته

نان تست فرانسوی بدون پوسته

نوشیدنی ها

آبگوشت

سوپ خامه ای (بدون تکه بزرگ یا رشته فرنگی)

میلک شیک

قهوه

چای

آب میوه ها

آب سبزیجات

جوشانده گیاهی

آب میوه های دارای اسید کم مانند گلابی، سیب یا آب گریپ فروت بهتر است مصرف شوند. در حال میل کردن نوشیدنی ها اجتناب از استفاده از نی مهم است. دلیل این است که مکش می تواند به یک شرایط که حفره خشک دهان نامیده می شود منجر شود. هنگامی که یک دندان کشیده می شود، خون لخته شده در حفره دندان ایجاد می شود که برای بهبود ناحیه بسیار اهمیت دارد. با این حال، مکش می تواند باعث حل شدن این لخته شود و در نتیجه شرایطی به نام حفره خشک ایجاد می شود.

انواع دسر

بستنی

شربت

ژله

موس میوه

فرنی

عسل

پودینگ

شکلات ساده ذوب شده

کیک نرم (بدون آجیل یا میوه های خشک)

کیک شکلاتی ساده

اغلب دسر های موجود در فروشگاه هاحاوی اضافات مختلف مانند آجیل، میوه های خشک، آب نبات خرد شده و ... هستند. خرید بستنی ساده و کیک ساده مهم است. در صورت امکان فقط پودینگ های خانگی مصرف شود.

همه این مواد غذایی نرم که در بالا ذکر شدند بعد از جراحی دهان و دندان بعد از جراح می توانند بلافاصله مصرف شوند. پس از عمل جراحی شخص مجبور است که به رژیم غذایی آبکی تکیه کند، زیرا زیرا در غیر این صورت زخم تازه خواهد شد. در چنین مواقعی گوشت نرم و نان غیر قابل سوال هستند! فرایند ترمیم زخم به تدریج پیشرفت می کند، غذاهای له شده و نیمه جامد می توانند در رژیم غذایی جای بگیرند. علاوه بر این، رژیم غذایی نرم از یک شخص به شخص دیگر با توجه به شدت زخم و نوع جراحی دهان می تواند متفاوت باشد. پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

منبع: راسخون

به "رژیم غذایی نرم بعد از جراحی دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی نرم بعد از جراحی دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید