صنعت نفت با بهره گیری از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد

به گزارش لحظه عکاسی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان اکنون به جایگاهی رسیده اند که می توانند مهم ترین نیازهای صنایع بزرگ از جمله صنعت نفت را تأمین نمایند.

صنعت نفت با بهره گیری از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد

اهداف شرکت های دانش بنیان در راستای هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و مالی شامل توسعه و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و فراوری کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در فراوری نرم افزار است.

شرکت های دانش بنیان به حوزه های مختلفی ورود نموده اند و باعث توسعه و رشد آن حوزه ها شده اند، در حوزه نفت تا به امروز در زمینه کاهش واردات مرتبط با احتیاجهای صنعت برای ساخت کالا اتفاقات خوبی رقم خورده است.

در صنعت نفت نگاهی نو در حال جایگزین شدن با دیدگاه قبلی است که درها را به روی نوآوری داخلی باز می نماید. در این فرهنگ نو، از تجهیزات و نوآوری های ایران ساخت، روش های نو و فناوری های پیشرفته برای برطرف احتیاجهای صنعت نفت استفاده می گردد.

استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در این راستا با هدف افزایش فراوری و بالا بردن ارزش افزوده محصولات فراوریی در این حوزه و افزایش سرمایه گذاری در پایین دست و بالادست صنعت نفت و گاز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. در حال حاضر بیش از 800 شرکت دانش بنیان در حوزه های نفت و انرژی فعالیت می نمایند که می توانند نوآوری را برای این حوزه به ارمغان بیاورند.

در حوزه چاه ها و مخازن نفت مسائل فناورانه ای وجود دارد که دانش بنیان ها می توانند در این راستا گام های مؤثری بردارند و برطرف احتیاجهای فناورانه حوزه نفت با یاری دانش بنیان ها باید مورد توجه قرار بگیرد. در موارد دیگر از جمله فناوری های نو نمک زدایی با همکاری شرکت های دانش بنیان باید برنامه ریزی هایی نیز صورت بگیرد.

می توان با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه های مورداحتیاج از جمله پمپ های دوفازی، تصفیه پساب های صنعتی و خطوط لوله اقدامات مؤثری در راستای بهبود و افزایش فراوری نفت انجام داد.

افزایش فراوری نفت در منطقه ها نفت خیز با همکاری دانش بنیان ها نیز از موضوعات حائز اهمیت است. صنعت نفت و گاز نقشی اساسی در مشخص قدرت ملی و اعتبار بین المللی ایفا می نماید. به همین منظور رساندن این صنعت به سطح ایده آل خود در تمامی کشورهای نفت خیز اهمیت چندانی پیدا نموده است.

یکی از فناوری هایی که چندی پیش به یاری دانش بنیان ها در دست فراوری نهاده شد، استحصال گاز هلیوم است. فناوری فراوری هلیوم کاربردهای فراوانی دارد که دستیابی به آن، امکان بهره مندی جهت توسعه فناوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی را فراهم می نماید.

صنعت نفت و گاز توانسته جایگاه خوبی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی پیدا کند. همین امر باعث می گردد تا ظرفیت ها و فرصت های شغلی مناسبی در این حوزه ایجاد گردد. به منظور اجرای پروژه های نفتی و گازی به صورت سالانه به نیروی کار متخصص و منابع داخلی احتیاج است. به همین جهت می توان این حوزه را فرصتی فوق العاده برای اشتغال زایی نیز دانست.

منبع: خبرگزاری مهر

به "صنعت نفت با بهره گیری از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت نفت با بهره گیری از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید