فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی

به گزارش لحظه عکاسی، ایرنا/ این خبر پیرامون فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی برای شما نوشته شد.

فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی

بنابر آمار اعلام شده رسمی از سوی مسئولان استان قم سالانه نزدیک به 20 میلیون مسافر وارد قم می شوند و این موضوع ضرورت ایجاد تاسیسات توریستی و ایجاد جاذبه های مختلف برای مسافران را بیشتر می نماید.

چندی پیش بود که علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان قم گفت که 85 درصد از صنعت توریستی قم در اختیار بخش خصوصی است. وی با بیان اینکه سالانه شاهد حضور نزدیک به 20 میلیون زائر و مسافر در قم هستیم اضافه کرد که با بهره برداری از طرح های توریستی شاهد افزایش زمان اقامت مسافران در قم خواهیم بود.

قم دارای 98 دفتر خدمات مسافرتی، 36 هتل، 26 هتل آپارتمان، 74 مهمان پذیر، 108 خانه مسافر، 59 واحد پذیرایی بین راهی، 15 سفره خانه، 26 مجتمع توریستی و خدماتی، سه مرکز تفریحی و تفریح و 2 مرکز نمونه توریستی می باشد.

خبرگزاری با تهیه گزارشی سعی نموده تا فرصت ها و چالش های واگذاری صنعت توریستی به بخش خصوصی و پرداختن به شرایط این صنعت به لحاظ کمبودها، مسائل و راهکارهای مناسب برای توسعه و در عین حال تشریح امکانات موجود را آنالیز کند.

کمبود زمین از مهمترین مسائل سرمایه گذاری در بخش توریستی قم است

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به مسائل حوزه توریستی گفت: کمبود زمین یکی از مهمترین مسائل سرمایه گذاری در بخش توریستی این استان است.

ابوالقاسم مقیمی پیرامون فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت توریستی قم به بخش خصوصی گفت: به شدت با کمبود زمین در شهر قم و بافت شهری آن روبرو هستیم و این امر ایجاد تاسیسات توریستی را با مشکل روبرو نموده است.

وی ادامه داد: بیشتر منطقه ها مختلف توریستی در حاشیه شهر، ورودی به قم از سمت تهران، شهر کهک و منطقه پردیسان قرار دارند که در زمین هایی که از طرف دولت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته، ساخته شده اند.

وی تاکید نمود: با سفر سال گذشته رئیس جمهور به قم و تمهیداتی که به وسیله استاندار بوجود آمد زمینه گشایش هایی برای بخش خصوصی انجام می گردد و در این راستا طی همکاری با شهرداری قم زمینه سرمایه گذاری در تنها زمین های به جامانده در قلب شهر در بلوار پیامبر اعظم (ص) فراهم خواهد شد.

معاون استاندار قم اضافه کرد: تسهیلگری در بافت فرسوده مرکز شهر و اعطای تسهیلات لازم برای بازآفرینی شهری برای سرمایه گذاران از جمله تمهیدات ایجاد شده برای تقویت سرمایه گذاری توریستی به وسیله بخش خصوصی درقم است که به صورت بسیار جدی دنبال می گردد.

وی گفت: توریستی اصولا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در همه جهان عجین شده است، البته دستگاه های دولتی باید تسهیلگری نموده و شرایط را فراهم کنند اما نباید مستقیم دخالت کنند.

وی اضافه کرد: تامین امنیت به وسیله دستگاه های دولتی یکی از مهمترین ارکان تقویت توریستی است که در قم به خوبی این حوزه مدیریت می گردد.

مقیمی ابراز داشت: از ویژگی های مهم قم قرار گرفتن در راه ارتباطی 17 استان و نزدیکی به تهران است که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران دارد بویژه اگر تاسیسات توریستی در حاشیه بزرگراه تهران- قم- اصفهان ایجاد گردد.

وی با تاکید بر اینکه در قم ظرفیت ها و زیرساخت های متنوع توریستی وجود دارد که می تواند از دلایل ایجاد جذابیت در جلب نظر بخش خصوصی باشد، گفت: از نظر جاذبه های طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی معاصر قم شرایط مناسبی دارد و در این راستا اشتیاق سرمایه گذاران را شاهد هستیم.

توریستی اساسا باید برعهده بخش خصوصی باشد

سید حسین موسوی اصل، رئیس انجمن صنفی راهنمایان توریستی قم گفت: توریستی اساسا باید بر عهده بخش خصوصی باشد و وظیفه دولت در این صنعت تدوین سیاست ها و دستورالعمل هاست و نیز نظارت بر عملکرد بخش خصوصی و نتایج حاصل از توریستی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به عنوان یکی از ذینفعان صنعت توریستی محسوب می گردد که می تواند چابک تر و دقیق تر پیش برود. بنابراین هرچه بخش خصوصی فعال تر گردد برای توسعه صنعت عالی است و در این بین نقش دولت هم در جای خود به عنوان مهمترین دست اندرکار توریستی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مسائلی که در حوزه توریستی استان قم وجود دارد، گفت: عدم حمایت بخش دولتی، نوسانات سنگین در توریستی، همسو نبودن دستگاه های دولتی، موازی کاری ارگانهای مختلف در این صنعت، عدم توجه به مسائل زیست محیطی، فقدان آموزش در این صنعت و تخریب میراث فرهنگی استان (ملموس و ناملموس) از جمله مسائل است.

موسوی اصل هم چنین نبود زیرساختهای منسجم و عدم حمایت مناسب از راهنمایان توریستی به عنوان حلقه مفقوده توریستی را از جمله دیگر مسائل بخش توریستی در قم بیان کرد.

وی بعلاوه توسعه توریستی بر مبنای ملاحظات اجتماعی فرهنگی، مالی و زیست محیطی، تهیه و اجرای برنامه های آموزشی مناسب برای فعالین توریستی استان و ارزیابی نتایج حاصل از توریستی در این چند دهه بر استان (ارزیابی های فرهنگی، زیست محیطی و مالی) را به عنوان پیشنهادهای خود برای بهبود اوضاع بخش توریستی استان قم بیان کرد.

وی اضافه کرد: تهیه بسته های حمایتی از اهالی توریستی استان و حفاظت از مجموعه میراث قم (میراث طبیعی و تاریخی فرهنگی) باید به برترین نحو ممکن صورت گیرد.

دولت نمی تواند متصدی همه تاسیسات و خدمات توریستی گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان قم با اشاره به این که دولت نمی تواند متولی همه تاسیسات و خدمات توریستی گردد، گفت: دولتی بودن تاسیسات توریستی با اصل 44 قانون اساسی منافات دارد و از این رو 85 درصد توریستی قم در اختیار بخش خصوصی است و 15 درصد حاکمیت دولت باید در اموری چون نظارت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و یکسری مجوزها که باید داده گردد و تسهیلاتی که بانک ها و دستگاه ها می دهند باید باشد. طبق اصل 44 باید تمام تصدی گری ها به بخش خصوصی را توسعه دهیم.

علیرضا ارجمندی اضافه کرد: به علت اینکه سهم بخش خصوصی از توریستی 85 درصد است هر چقدر بیشتر و بهتر گردد و شاهد تقویت انجمن ها و تشکل های حرفه ای باشیم در عین حال باید نظارت عالیه را دولت نیز داشته باشد.

وی تاکید نمود: رویکرد دولت سیزدهم این است که اقتدار را در استانها آورده و این اقتدار از استانها به تشکل ها داده گردد و دولت کوچک سازی گردد و کوچک سازی دولت باعث این گردد که خیلی فعال تر و راحت حرکت پذیر گردد و توریستی خصوصی شکل گیرد.

وی ادامه داد: توریستی باید به بخش خصوصی سپرده گردد و همین که حضور بخش خصوصی را در قم می بینیم خرسندیم اما حمایت بخشهایی مثل بانک ها، شهرداری و دستگاه های متولی را بیشتر می طلبد.

واقعیت قضیه این است که در شهری زندگی می کنیم که بدون تبلیغات زائران به آن می آیند البته نسبت ورود و خدمات مقداری تناسب ندارد و اکنون کیفیت خوبی در پذیرایی از توریست نیست اما مطلوب کردن این کیفیت با توسعه بخش خصوصی و حمایت بیشتر از سرمایه گذاران و پروژه های عرضه و تقاضا چه در حوزه تخت و چه در حوزه خدمات زمانی که به تعادل برسد مطلوب می گردد و اگر کاستی داریم سرمایه گذاری های ما به میزان ای که باید و شاید باشد نیست.

ارجمندی ابراز داشت: در این استان سرمایه گذاران خوبی آمده اند اما تنوع و نیازهای متنوع زائران را باید در نظر بگیریم که میتوان در فضاهایی که مناسب است مانند بافت تاریخی بازار کهنه، کسب و کار و صنایع دستی ایجاد کرد که سرمایه گذاران خوبی آنجا جذب شوند و خدمات را ارائه کنند.

منبع: همگردی

به "فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتها و چالشهای برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید