فیلم هندی پی کِی؛ روایت تفاوت دین در هندوستان

به گزارش لحظه عکاسی، حبیبی گفت: فیلم پی کِی بحث فلسفی جدی در زبان است. این داستان این سوال را طرح می نماید که بدون زبان و بدون فرهنگ می توان به اندیشه رسید یا خیر.

فیلم هندی پی کِی؛ روایت تفاوت دین در هندوستان

پی کِی فیلمی کمدی و فانتزی هندی به کارگردانی راجکومار هیرانی و ساخته شده در سال 2014 است که سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند محسوب می گردد. فیلم نامه فیلم را هیرانی و آبیجات جوشی نوشته اند. این فیلم در 15 روز اول اکران خود تمام رکورد های فروش را جا به جا کرد. این فیلم یکی از محبوب ترین کمدی بالیوودی در خارج از هند محسوب می گردد.

محسن حبیبی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه نقد آورد رادیو نمایش درباره فیلم پی کِی از راجکومار هیرانی گفت: در مورد فیلم پی کِی که اشاره کردید جزو فیلم های پر فروش هند است، دو داستان پیش می آید. البته داستان ها در یکجا گره خوردند و آن هم اعتقادات دینی است. آنچه مانع رسیدن دختر و پسر در داستان عاشقانه می گردد، تفاوت دینی است. در جوامعی مثل هندوستان ارتباط مذهبی باوجود سهل بودن، خیلی هم سخت است.

حبیبی ادامه داد: هند خیلی عجیب و غریب است. از تکثر خدایان در هندو ها گرفته تا توحید های محض عرفانی که در انواع هندو ها دیده می گردد. از حیوان پرستی و بت پرستی در هند بگیرید تا مذاهب و گرایش هایی که کاملاً عرفانی موحدانه است. باوجود سهل گیر بودن اعتقادات در هند، ولی مدام در هندوستان مشکل ارتباطی بین ادیان و مذاهب وجود دارد. به عنوان مثال، هندو ها غیر هندو ها (مسلمانان) را نجس می دانند. به همین علت، وقتی بیشتر مسلمانان از آن کشور جدا می شوند، نام خود را پاکستان می گذارند. یعنی سرزمین پاکان.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه اختلاف دینی و مذهبی در هندوستان و مشکل ارتباطی بین مسلمان و هندو ها وجود دارد، اضافه کرد: اینکه یک مسلمان بتواند با هندو یا هندو با یک مسیحی ازدواج کند، در بسیاری از خانواده ها دچار مسائل شدید است. این مشکل در ابتدای فیلم دیده می گردد تا اینکه آن آدمِ فضایی برای اکتشاف می آید تا ببیند در آن سیاره چخبر است.

وی شرح داد: این آدم فضایی مطلعی ندارد و نمی تواند صحبت کند. گردبندی که او دارد، راه ارتباطی اش با آن سیاره است. اما گردنبند به سرقت می رود. داستان به اینجا می رسد که باید از خدا یاری بگیرد. در یکجای داستان دختری که از خارج بر می گشته با این آقا در مترو برخورد می نماید و می بیند که سوژه قالب توجهی است. در نهایت بعد از صحبت با این مرد متوجه می گردد که او گیر نموده و نمی تواند بفهمد که مذاهب و ادیان مختلف چه می گویند.

حبیبی گفت: اینجاست که گره داستان اول و دوم را می فهمیم. از همان ابتدای داستان هم اختلافات مذهبی است که این دو را از هم دور نموده است. فیلمساز می خواهد به ما نشان دهد که آنچه ادیان از دین، آیین، اعتقادات و خدا به ما عرضه می نمایند، نامفهوم است و نتیجه گیری آن نامشخص است. داستان پی کِی بحث فلسفی جدی در زبان است. اینکه یک نفر از فضا آمده و هیچ چیز نمی داند، درحالی که با ارتباط با یک خانم می تواند مطلع باشد. این سوال پیش می آید که بدون زبان، بدون فرهنگ، بدون ارتباطات می توان به اندیشه رسید یا خیر. پی کِی نشان می دهد فردی که از فضا آمده، با انتقال اطلاعات می تواند زبان و همه چیز را داشته باشد.

لحظه عکاسی فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فیلم هندی پی کِی؛ روایت تفاوت دین در هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم هندی پی کِی؛ روایت تفاوت دین در هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید