نظام مقابله با جرم در فضای مجازی تنظیم می گردد

به گزارش لحظه عکاسی، رضا جواهری در مراسم اعطای گواهینامه ارزیابی امنیت به محصولات بومی حوزه فناوری اطلاعات که عصر امروز یکشنبه در سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار گردید، گفت: هم اکنون نظام مقابله با حوادث فضای مجازی به رویدادهای مرتبط با حوادث این حوزه می پردازد و برای جرم انگاری در این بخش، مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین نظام مقابله با جرم در فضای مجازی است.

نظام مقابله با جرم در فضای مجازی تنظیم می گردد

وی با بیان اینکه مسئولیت افشای اطلاعات و حوادث مرتبط با امنیت فضای مجازی به عهده بالاترین مقام سازمانی قرار گرفته است که افشای اطلاعات در مورد آن رخ داده است، اضافه نمود: آن سازمان باید جوابگوی حوادث رخ داده باشد و در مورد مقابله با جرم نیز در صورتی که این نظام تدوین گردد می توان از آن برای آنالیز موارد مربوط به جرم انگاری استفاده کرد.

رئیس مرکز افتای ریاست جمهوری گفت: در مورد نشت اطلاعات از پایگاه داده اپراتور رایتل با توجه به تقسیم کار اجرا شده در نظام مقابله با حوادث فضای مجازی یک تیم مشترک در حال آنالیز جوانب موضوع است تا معین گردد در این مورد حادثه و یا جرم رخ داده است و یا خیر.

جواهری با انتقاد از عملکرد بخش خصوصی در مشارکت ارزیابی محصولات بومی گفت: طی فراخوانی که از سوی مرکز افتای ریاست جمهوری اعلام شد از بخش خصوصی خواستیم چنانچه محصولات بومی در حوزه امنیت دارند که معادل محصولات خارجی در این بخش است به ما اعلام کند. در این زمینه همکاری خوبی صورت نگرفت و تنها 30 محصول در این فراخوان شرکت کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مطابق با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه قسمتی از بودجه سازمانها به موضوع امنیت اختصاص یافته است و در سال 99 بودجه هر دستگاهی مطابق با احتیاج امنیتی آن دستگاه تخصیص می یابد و چنانچه برنامه امنیتی آن دستگاه تدوین نگردد بودجه ای به آن تخصیص نخواهد یافت.

رئیس مرکز افتای ریاست جمهوری بر لزوم نظم دهی در فرآیند اعتبارسنجی تجهیزات امنیتی تاکید نمود و گفت: سند راهبردی افتا که در سال 84 ابلاغ شد با هدف ساماندهی و اعتباربخشی به موضوعات افتا بود که پس از آن برای توسعه کسب و کار و حمایت های معنوی در حوزه امنیت به عنوان جزء لاینفک زیرساخت های حیاتی کشور با سازمان فناوری اطلاعات و پدافند غیرعامل توافق کردیم تا این همکاری شکل کامل تری به خود بگیرد.

جواهری اضافه نمود: ما همچنین با سازمان حراست کل توافق کردیم تا شرکت هایی که دارای گواهی افتا هستند احتیاج به استعلام حراست دستگاهها را نداشته باشند و مشکل اعطای مجوز برای بخش خصوصی حوزه امنیت حل گردد.

وی گفت: هم اکنون با این آئین نامه جدید دیگر احتیاجی به اینکه فراوری کنندگان محصولات امنیتی بخواهند از دو جا مجوز بگیرند نیست و این اقدام در راستای عمل به جهش فراوری اجرایی می گردد.

رئیس مرکز افتای ریاست جمهوری اضافه نمود: بخش خصوصی باید مشارکت جدی در طرح امن سازی فضای مجازی داشته باشد.

جواهری نبود راه چاره مناسب برای جذب نخبگان در بدنه دولت و دستگاههای اجرایی را از دیگر مسائل این بخش عنوان نمود و گفت: دنبال حل صحیح این مسئله به همکاری مرکز ملی فضای مجازی هستیم تا احتیاجمندی دستگاههای اجرایی و ارتقای فرهنگ امنیتی سازمانها با استفاده از توانمندی های نخبگان حل و فصل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نظام مقابله با جرم در فضای مجازی تنظیم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام مقابله با جرم در فضای مجازی تنظیم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید