تفاوتهای بیماریهای قلبی زنان و مردان

به گزارش لحظه عکاسی، اول اینکه اندازه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی شش برابر سرطان پستان در خانم ها است. دوم اینکه در بالای 65 سالگی بیش از مجموع همه سرطان ها در این جنس مرگ آفرین است. از گذشته، زنان کمتر از مردان در تحقیقات علمی گنجانیده شده اند که به این ترتیب اصول علمی مورد تایید برای مردان چندان برای زنان صادق نیست. به طور مثال

تفاوتهای بیماریهای قلبی زنان و مردان

تفاوتهای بیماریهای قلبی زنان و مردان

مصاحبه با دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق

تقریبا هر روز درباره بیماری های قلبی که شایع ترین دلیل مرگ محسوب می شوند، خبری می شنویم. بیماری قلبی در زنان و مردان از نظر علایم، روش تشخیص و درمان، فرق دارد. تفاوت ها در چیست؟

آقای دکتر، چرا بیماری قلبی در زنان، اهمیت روزافزونی یافته است؟

اول اینکه اندازه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی شش برابر سرطان پستان در خانم ها است. دوم اینکه در بالای 65 سالگی بیش از مجموع همه سرطان ها در این جنس مرگ آفرین است. از گذشته، زنان کمتر از مردان در تحقیقات علمی گنجانیده شده اند که به این ترتیب اصول علمی مورد تایید برای مردان چندان برای زنان صادق نیست. به طور مثال گفته می گردد که به صرف یک آنژیوگرافی سالم از شریان های یک خانم، نمی توان او را از خطر ابتلا به بیماری های قلبی مصون پنداشت، چراکه در یک مطالعه انجام گرفته از سوی موسسه ملی تندرستی در آمریکا 3 میلیون نفر از جمعیت زنانی که بیشتر در گروه دارای عروق سالم شناخته می شدند، به مرور زمان دچار خطر بروز حمله قلبی شده بودند. این مطالعه با اسم WISE یا ارزیابی نشانگان ایسکمی زنان معین کرد که فرایند تشکیل گسترده و منتشر پلاک های چربی با شیوع در عروق کرونر کوچکتر زنان ممکن است از دید این آزمون مخفی بماند.

آیا علایم و نشانه های بیماری های قلبی، در دو جنس فرق دارد؟

بیشتر علایم معمول یک حمله قلبی شامل انواع خاصی از درد، فشار یا احساس ناراحتی و سنگینی در قفسه سینه است که در هر دو جنس تظاهر می نماید اما در زنان کمتر شایع است. زنان بیش از مردان علایم ظاهرا غیرمرتبط درد قلبی را همانند احساس سنگینی و ناراحتی در نواحی گردن، شانه و قسمت های فوقانی شکم یا پشت، کوتاه شدن تنفس، تهوع، استفراغ، تعریق، احساس سبکی در سر و خستگی نامعمول را از خود نشان می دهند، این علایم و تظاهرات بالینی، کمتر چشمگیر است (درمقابل درد قوی در قفسه سینه).

آیا عوامل خطر در 2 جنس تفاوتی هم دارند؟

عوامل خطر معمول بیماری های عروق کرونر، همانند کلسترول بالا، چاقی، فشارخون... در هر دو جنس شناخته شده اند، اما بعضی فاکتورهای معین ممکن است نقش مهم تری در توسعه بیماری های قلبی در زنان ایفا کنند، به طور مثال:

1) چاقی شکمی، فشارخون، افزایش قند و تری گلیسیرید (که مجموعا تحت اسم سندرم متابولیک در زنان به طور گسترده دیده می گردد).

2) استرس های روحی و افسردگی در زنان موثرتر واقع می گردد.

3) سیگار در زنان خطرناک تر از مردان است.

4) سطح پایین استروژن در سنین ماقبل یائسگی عامل خطر چشمگیری برای افزایش بیماری قلبی عروقی در عروق کوچکتر (بیماری های میکرواسکولر) می باشد.

سن ابتلا به بیماری قلبی در زنان چگونه است؟

در جایی که بیماری های قلبی سرآمد علل مرگ زنان بالای 65 سال است، دومین دلیل مرگ و میر در سنین بالای 45 و سومین دلیل در سنین بالای 25 است، بدین ترتیب تفاوت چندانی در اندازه مرگ آفرینی این بیماری ها در گروه های سنی مختلف به چشم نمی خورد. بنابراین کلیه زنان در هر سن باید خطر بیماری قلبی را جدی بگیرند.

سلامت : سوال بسیاری از خانم ها درباره مصرف آسپیرین است. خواهش می کنم کمی شرح دهید.

مصرف آسپرین دارای دستورالعمل خاصی است. زنان در این دستورالعمل ها به جدی تر گرفتن خطر سکته و بیماری های قلبی توصیه شده اند به این ترتیب که زنان بالای 65 سال باید روزانه آسپرین مصرف کنند که این توصیه مورد تایید WHI (مطالعه سلامتی اولیه زنان) است. در یک تحقیق معین شد که زنان بالای 65 سال مصرف کننده آسپرین یک سوم کمتر از آنانی که دارونما مصرف می کردند، مبتلا به حوادث قلبی عروقی می شدند، البته از عوارض جانبی آسپرین خون ریزی گوارشی است که بر این مبنا توصیه شده است، با در نظر گرفتن همه منافع و زیان های ناشی از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنند و آنگاه مبادرت به مصرف یا عدم مصرف آن کنند.

نظرتان درباره ورزش و تحرک زنان برای پیشگیری از بیماری های قلبی چیست؟

زنان صحبت هایی با من نموده اند که از دل مشغولی ها و پرکاری روزانه خود (به نحوی که دایما در حال دویدن و پیگیری امور شغلی خود هستند) برای من می گویند. در حالی که در انتهای روز کاملا خسته می شوند و البته درواقع از نظر جسمانی اصلا روی فرم نیستند! بنابراین منظور از فعال بودن، فعالیت جسمی و کاری نیست بلکه به طور معین ورزش است، مثلا فعال بودن می تواند به صورت بالا و پایین رفتن از پله های ساختمان، پیاده روی، دوچرخه سواری و... باشد، 10 هزار قدم در روز (برابر تقریبا 5/8 کیلومتر پیاده روی) یا معادل آن دوچرخه سواری چه به صورت واقعی و چه روی دستگاه های ثابت مثل تردمیل لازم است، البته پیاده روی 30 دقیقه ای روزانه هم می تواند همان کارکرد را برای قلب شما داشته باشد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "تفاوتهای بیماریهای قلبی زنان و مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوتهای بیماریهای قلبی زنان و مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید