دستاوردهای بی فایده والدین در فرزندپروری؛ به هیچ و پوچ افتخار نکنید!

به گزارش لحظه عکاسی، افتخار کردن والدین؛ این احتمالا کلید واژه بسیاری از چالش ها در دوران فرزند پروری است. بسیاری از چیزهایی که والدین به آن ها افتخار می نمایند با فرزندپروری هیچ ارتباطی ندارد. این نکته را بسیاری از والدین می دانند اما بعضی از آن ها همیشه در همه جا به ویژه شبکه های اجتماعی به دستاوردهای بی فایده خود افتخار می نمایند. در ادامه، 5 موضوع از موضوعاتی که والدین اغلب به آن بی فایده می نازند را با هم مرور می کنیم.

دستاوردهای بی فایده والدین در فرزندپروری؛ به هیچ و پوچ افتخار نکنید!

1. فرزندی که در طول شب خوب می خوابد

معمولا نوزادان را به گریه های مداوم می شناسیم اما نکته ای که ممکن است بسیاری از مردم آن را ندانند، این است که برخی از نوزادان بهتر از سایرین می خوابند. ممکن است به تازگی صاحب فرزندی شده باشید.

احتمالا از اینکه او برخلاف تصورتان شب ها خواب خوبی دارد شادمان باشید و به آن بنازید. بااین حال، شما نمی دانید که چه روزهای شلوغ و پرسروصدایی در پیش دارید. شما نمی توانید فرزندتان را طوری تربیت کنید که تمام شب را بخوابد. بله، می توانید عادات خواب خوب را در او ایجاد کنید. حتی می توانید در زمانی مناسب با او خوب خوابیدن را تمرین کنید اما برخی از نوزادان نسبت به سایرین خواب بیشتر و راحت تری دارند. این مسئله طبیعی است و جایی برای افتخار کردن والدین ندارد.

2. فرزندی که خوب غذا می خورد

شیر خوردن نوزادان یکی دیگر از موضوعاتی است که برخی از والدین آن را دستاورد بزرگی می دانند. بااین حال، هیچ کس نمی تواند نوزادان را طوری تربیت کند که شیرخوار بهتری باشند. در واقع، شما نمی توانید برای بیشتر غذا خوردن فرزند خود کاری بکنید. تنها کاری که از دست تان برمی آید این است که به کلینیک یا پزشک متخصص مشاوره شیردهی مراجعه کنید و از او یاری بخواهید. بااین حال، در نهایت توانایی فرزندتان برای شیر خوردن مختص خود اوست. در این رابطه نیز از والدین کاری ساخته نیست. بنابراین، خوب غذا خوردن نوزاد هم به توانایی والدین چندان ارتباطی ندارد.

3. فرزندی که زودتر از دیگر بچه ها مراحل رشد را طی می نماید

برخی از نوزادان از روز اول زندگی خوب می خوابند و برخی درگیر ترجیح می دهند تا در طول شب بیدار بمانند. این سرعت و آهستگی در سایر مراحل زندگی افراد نیز وجود دارد. همه با سرعت یکسانی رشد نمی نمایند.

در نتیجه، مقایسه مراحل زندگی و رشد نوزادان و بچه ها با یکدیگر هیچ فایده ای ندارد. بااین حال، ممکن است نگران رشد فرزند خود باشید. در این صورت، بهتر است که نگرانی خود را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید. شما می توانید حرکات ورزشی و تمرینات شکم را با نوزاد تمرین کنید. ممکن است هر کاری که برای رشد او ضروری است انجام دهید اما در نهایت کودکی داشته باشید که نسبت به هم سالان خود رشد کندتری دارد.

هیچ کس نمی تواند فرزند خود را طوری تربیت کند که پیشرفت رشدش سریع تر باشد. تنها کاری که می توان انجام داد این است که با پزشک و متخصص اطفال مشورت کنید. چنین فردی می تواند شما را هدایت کند اما نمی تواند معجزه کند. بنابراین، نسبت به چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید نگران نباشید. البته، لازم نیست تسلیم شوید یا برای رشد بهتر فرزندتان کوششی نکنید. فقط به خود و فرزندتان لطفی کنید و مراحل رشد او را با دیگران مقایسه نکنید چون چیزی برای افتخار کردن والدین وجود ندارد.

4. فرزندی که دیگر به پوشک احتیاجی ندارد

یکی دیگر از مراحلی که کودکی پشت سر می گذارد، به تنهایی دستشویی رفتن است. این مرحله از مراحل رشد نیز در هر کودکی در زمان متفاوتی اتفاق میفتد. برخی از بچه ها پیش از 2 سالگی برای دستشویی رفتن مستقل می شوند و برخی از آن ها حتی تا بعد از 3 سالگی هم به پوشک احتیاج دارند. در این مرحله هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. برخی از بچه ها تا چند سال به پوشک احتیاج دارند. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که بیش از حد به این عادات کوچک فرزند خود افتخار کنید. البته، گاهی اوقات والدین این مسئله را مطرح می نمایند تا فرزند خود را تحسین نمایند. در این صورت، جشن گرفتن موضوعیت دارد.

5. فرزند بی دردسری دارید

بزرگ کردن فرزند با زحمت و دردسر همراه است. هیچ کس منکر این قضیه نیست. بااین حال، برخی از والدین که بچه ها آرام تر و کم دردسرتری دارند، به این مسئله افتخار می نمایند. قطعا شما به خانواده ای که تشکیل داده اید افتخار می کنید.

هیچ شکی نیست که از رشد سریع و بدون دردسر فرزند خود شادمان هستید. بااین حال، یک واقعیت را هیچ وقت فراموش نکنید. پدر و مادرها در سراسر دنیا، به محض اینکه احساس نمایند می دانند چه می نمایند، وارد مرحله بعدی رشد فرزند می شوند. در حقیقت، هیچ وقت نمی توانید مطمئن باشید که در مرحله بعدی رشد فرزندتان برترین کار چیست. در نتیجه، بهتر است به دستاوردهایی که هیچ نقشی در آن نداشته اید، افتخار نکنید. آینده پرفرازونشیبی در انتظار شماست که باید برای آن به سختی کوشش کنید.

کلام آخر

برخی از پدر و مادرها به 5 موضوعی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم افتخار می نمایند. بااین حال، بهتر است که هنگام نازیدن به این 5 دستاوردی که هیچ نقشی در آن ندارید، به چیزهای مهمتری افتخار کنید. ویژگی هایی مانند مهربانی، احترام به دیگران، کتاب خواندن همراه با فرزندتان یا حتی کودکی که اخلاق خوبی دارد اهمیت بیشتری دارند. این موضوعات را می توانید به فرزند خود یاد بدهید و به آن ها افتخار کنید.

این رفتارهای فرزند شما نشان می دهند که چقدر برای تربیت او کوشش نموده اید. در مقابل، مقایسه ویژگی های ذاتی فرزند که کمتر تحت کنترل والدین است، می تواند مانع شادی و خوشبختی شما گردد. بهتر است مراحل رشد کودک خود را با مراحل رشد بچه ها دیگر مقایسه نکنید. بعلاوه، بهتر است به توصیه ها و نظرات بی مورد دیگران درباره فرزندتان توجه نکنید. احتمالا دیگران نیت بدی ندارند و فقط درباره فرزند شما کنجکاو هستند. نکته ای که هیچ وقت فراموش نکنید این است که شما همواره برای فرزندتان پدر یا مادر بهتری هستید تا دیگران.

هیچ کس به مقدار شما به فرزندتان اهمیت نمی دهد. اگر فکر می کنید که کودک شما به خوبی رشد نمی نماید یا هنوز به مرحله ای از مراحل رشد خود نرسیده، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پرشک متخصص اطفال می تواند شرایط و اوضاع و احوال رشد کودکتان را به دقت آنالیز کند. سپس، با توجه به سابقه خانوادگی و شرایط مختلف برای رشد بهتر کودک برنامه ریزی کند. بنابراین، هیچ کس حتی دوستی که فکر می نماید کودک نابغه ای دارد، نمی تواند به شما یاری کند. این طور فکر نمی کنید؟

منبع: Parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "دستاوردهای بی فایده والدین در فرزندپروری؛ به هیچ و پوچ افتخار نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای بی فایده والدین در فرزندپروری؛ به هیچ و پوچ افتخار نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید