لزوم برطرف چالش های حمل ونقلی در راستا تعامل با اوراسیا

به گزارش لحظه عکاسی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در جریان بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر خراسان رضوی، با جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران این استان گفت وگو کرد و در جریان مسائل و موانع پیش روی فعالیت آنها نهاده شد.

لزوم برطرف چالش های حمل ونقلی در راستا تعامل با اوراسیا

غلامحسین شافعی در حاشیه این بازدیدها، به مسائل حوزه حمل ونقل استان اشاره نمود و گفت: خطه خراسان با چالش های عمیقی در حوزه حمل ونقل روبرو است و متأسفانه تدابیر لازم برای ایجاد زیرساخت های این حوزه، در برهه ای که کشور از درآمدهای هنگفت نفتی بهره می برده، صورت نگرفته است؛ درحالی که موقعیت ویژه جغرافیایی ایران می توانست ظرفیت های فراوانی را در بخش حمل ونقل برای ما به همراه آورد اما غفلت ها به از دست رفتن فرصت ها منجر شد.

رئیس اتاق مشهد اضافه کرد: با توجه به مسائل زیرساختی موجود، نگرانیم چنانچه تعامل ما در حوزه مالی با اوراسیا به اتفاقات خوبی در بخش تجارت و صادرات منجر گردد، محدودیت ظرفیت ها در بخش حمل ونقل، به مانعی در این حوزه بدل گردد.

شافعی در ادامه با تقدیر از کوشش های فراوریگران و صنعتگران استان، فعالیت مالی در این بزنگاه سخت را کوششی شجاعت آمیز توصیف کرد و گفت: مسائل و مسائل مالی آن قدر تکرار شده که همه بر آن واقف هستند. امروز علی رغم شعارهایی که توسط مسئولان بیان می گردد، شاهد جفای مضاعف به بخش فراوری با ایجاد موانع و یا غفلت از تسهیلگری هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر شاهد هیچ اولویت گذاری مؤثری در فرایند تخصیص منابع در کشور نیستیم. یکی به مدد سفارش و به اتکای تعاملاتش از منابع بهره مند می گردد اما آن فراورینماینده ای که رانت ندارد و کسی سفارش او را نمی نماید، به رغم احتیاج بیشتر از این منابع محروم می ماند و در مسائلش غرق می گردد.

شافعی از کوشش های ستاد تسهیل برای یاری به واحدهای فراوریی تقدیر کرد و گفتد: این ستاد باوجود پیگیری هایش، باید به سمت روش های مؤثرتر برای یاری به بخش فراوری حرکت کند و موانع اساسی که بخش عمده ای از جامعه فراوریی ما را گرفتار ساخته، مرتفع سازد.

او یادآور شد: باید اذعان کنیم که امروز عمق ساخت داخل در صنعت ما کم است و آن هایی که می خواهند گامی برای یاری به این بخش بردارند، باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به واردات محصولاتی که مشابه آن در کارخانه های داخلی فراوری می گردد، انتقاد کرد و گفت: چرا همان محصول یا قطعه ای را که یک واحد فراوریی داخلی با سختی فراوان فراوری می نماید، از چین یا کشورهای دیگر وارد می نمایند. در پس پرده چنین اقداماتی حتماً رانت یا فسادی وجود دارد.

شافعی ادامه داد: نگران آن روزی هستیم که قبح فساد و رانت از بین برود. اگر به دنبال حل مسائل هستیم، باید با رویکردی ریشه ای به مسائل بپردازیم. درمان فساد نیز باید با نگاه عمیق به علت ها ممکن می گردد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: متأسفانه فراوری در کشور ما هیچ جذابیتی ندارد و تمام مشوق ها و حمایت ها متوجه بخش های غیرمولد است. این سیستم اشتباه، انگیزه را از سرمایه گذار برای ورود به عرصه فراوری دریغ می نماید؛ چراکه فرصت های بهتر و کم ریسک تری در بخش های غیرمولد برای او و سرمایه اش وجود دارد.

شافعی توضیح داد: رونق فراوری با کاهش ریسک در این بخش و راهنمایی سیستم پاداش دهی به سمت بخش های مولد، ممکن خواهد شد نه آنکه فراورینماینده در هراس مالیات هایی باشد که هر سال سنگین تر بر او تحمیل می شوند. بودجه سال 99 نیز چشم انداز خوبی را برای بخش های مولد ترسیم نمی نماید.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، فراوری را کار دل دانست و گفت: تا چند سال پیش ضریب هوشی افراد، به عنوان عامل توفیق آن ها عنوان می شد، اما اگر معیار این بود، چرا همه شاگردان اول ها و سوگلی های درس خوان الزاماً به آدم های موفقی تبدیل نشدند. آنالیز ها نشان می دهد که ضریب عاطفی و احساسی نیز می تواند عامل اصلی موفقیت باشد.

شافعی توضیح داد: این اصل مسلم را همه قبول دارند که مغز و فکر مهم است و فراوری اندیشه های بزرگی می نماید اما تحقق و عملیاتی کردن این افکار و ایده ها احتیاجمند انگیزه است که منبع آن دل و احساس آدمی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: آن هایی که به اقشار احتیاجمند یاری می نمایند، صندلی ویژه ای نزد خداوند دارند اما اگر نگران فقر و آسیب های اجتماعی هستیم و رستگاری جامعه را دنبال می کنیم؛ باید به دنبال یاری هایی مؤثرتر و ماندگارتری باشیم. اعانه دادن، افراد را توانمند نمی نماید. ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنعت از جمله اقداماتی است که می تواند برکات زیادی را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

شافعی اضافه کرد: واحدهای فراوریی که بازدید کردیم، در شرایط تحریمی و به رغم مسائل و موانع داخلی، جهت اعتلای خود را متوقف نکرده و اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده اند.

شافعی یادآور شد: معتقدم اگر به توانمندی های داخلی خود تکیه کنیم، آینده روشن تری را در عرصه اقتصاد انتظارمان را می کشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "لزوم برطرف چالش های حمل ونقلی در راستا تعامل با اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم برطرف چالش های حمل ونقلی در راستا تعامل با اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید