همه چیز درباره بیماری سوء هاضمه

به گزارش لحظه عکاسی، بیماری سوء هاضمه به احساس درد و یا ناراحتی به ناحیه بالای شکم و زیر استخوان جناغ سینه اطلاق می گردد. بیماری سوء هاضمه معمولاً به صورت مکرر و یا چند هفته ای فرد را در ناحیه مورد نظر درگیر و دچار درد می نماید. بیماری سوء هاضمه ممکن است سال های متمادی بیمار را درگیر کند.

همه چیز درباره بیماری سوء هاضمه بیماری سوء هاضمه به احساس درد و یا ناراحتی به ناحیه بالای شکم و زیر استخوان جناغ سینه اطلاق می گردد. بیماری سوء هاضمه معمولاً به صورت مکرر و یا چند هفته ای فرد را در ناحیه مورد نظر درگیر و دچار درد می نماید. بیماری سوء هاضمه ممکن است سال های متمادی بیمار را درگیر کند. این بیماری شایع ترین بیماری گوارشی است. در بسیاری از موارد بیماران به شدت اذیت می شوند. بسیاری از بیماران اذعان دارند سال ها با این بیماری و اخلالات آن جنگیده اند. به پزشکان زیادی مراجعه کردند. روش های درمانی زیادی را انجام داده اند. با تمام این مراحل و کار ها اما بهبودی در بیمار رخ نداده است. جالب است بدانید شیوع این بیماری به حدی زیاد است که 30 درصد از مراجعه نمایندگان به پزشک گوارش، از سوء هاضمه رنج می برند.

انواع بیماری سوء هاضمه

این بیماری دو نوع دارد: نوع اول که معروف ترین و رایج ترین نوع بیماری سوء هاضمه است، نوع درد می باشد. یعنی بیمار فقط احساس درد دارد. در واقع بیمار در بالای شکم خود احساس درد می نماید. نوع دوم سوء هاضمه با نام ناراحتی شناخته می گردد. منظور از ناراحتی احساس نفخ، احساس سنگینی، احساس پر بودن شکم، احساس تورم شکم بعد از غذا، احساس سیری زودرس، احساس گرسنگی زودرس، احساس بی اشتهایی غیر قابل انتظار، احساس سوزش و یا ترش کردن در ناحیه بالای شکم می باشد. اگر بیمار این علائم را داشته باشد می گوییم او مبتلا به سوء هاضمه نوع عملکردی و یا سوء هاضمه نوع ناراحتی می باشد.

علل بیماری سوء هاضمه

جالب است بدانید سوء هاضمه شایع ترین بیماری گوارشی است. حدود 20 و یا 30 درصد از افراد جامعه در طول زندگی خود به بیماری سوء هاضمه مبتلا می شوند. علل بیماری سوء هاضمه متفاوت و مختلف است. مهمه ترین علل اختلال سوء هاضمه به توضیح زیر هستند:

  • زخم های معده و یا بیماری اثناعشر می توانند سبب ایجاد بیماری سوء هاضمه شوند.
  • بیماری های صفراوی، کیسه های صفراوی و مجاری صفراوی نیز می توانند از علل به وجود آمدن سوء هاضمه باشند.
  • بعلاوه اختلال در دریچه های محل اتصال صفراوی و روده نیز می تواند موجب به وجود آمدن سوء هاضمه در افراد گردد.
  • اختلال لوزالمعده به صورت حاد نیز ممکن است موجب ایجاد سوء هاضمه می گردد.
در بسیاری از موارد نیز ممکن است فرد بیمار هیچکدام از این اختلال ها و مسائل را نداشته باشد اما علائم بیماری سوء هاضمه را دارا باشد. در چنین شرایطی می گوییم فرد مبتلا به بیماری سوء هاضمه عملکردی شده است. تشخیص بیماری سوء هاضمه عملکردی نشان می دهد هیچ نوع بیماری جسمی در فرد وجود ندارد. متاسفانه باید بگویم پاسخ درمانی در این گونه افراد مناسب و خوب نیست. در بیشتر بیمارانی که این نوع سوء هاضمه را دارا هستند مشاهده می کنیم که بیمار همه دارو های خود را مصرف نموده و بعلاوه رژیم غذایی خود را مطابق با دستور پزشک رعایت نموده است اما هنوز هم علائم بیماری در وی وجود دارد. حتی در بسیاری از موارد در بعضی مشاهده می کنیم بیماری در فرد تشدید شده است.

بیماری سوء هاضمه عملکردی

ضروری است بدانید در بیماری سوء هاضمه عملکردی دلیل اصلی به وجود آمدن بیماری، اختلالات عصبی می باشند. بعلاوه اختلالات ذهنی و فشارهای عصبی نیز می توانند موجب به وجود آمدن سوء هاضمه عملکردی شوند. از دیگر دلیل های به وجود آمدن سوء هاضمه عملکردی می توانیم به استرس اشاره کنیم. استرس های موجود در محل کار، استرس های زندگی و استرس هایی که فرد روزانه با آن ها درگیر است، ممکن است سبب به وجود آمدن سوء هاضمه شوند. بیشتر کسانی که به بیماری سوء هاضمه مبتلا می شوند، در سنین بالای 50 سال و یا زیر 50 سال هستند.

بیماری سوء هاضمه زیر 50 سال

اگر سن بیمار زیر 50 سال باشد نوع درمان سوء هاضمه به صورت غیر جدی انجام می گردد. معمولاً در این هنگام پزشک برای بیماری یک آزمایش خون تجویز می نماید، تا تعیین گردد آیا بیمار به عفونت معده مبتلا است یا خیر. اگر بیمار مبتلا به عفونت معده باشد، پزشک یک دوره درمان دو هفته ای را برای بیمار در نظر می گیرد. در این هنگام پزشک به بیمار توصیه می نماید در طی این دو هفته دارو های تجویز شده را به صورت دقیق و منظم مصرف نماید تا عفونت معده او بر طرف گردد. این دارو ها عمدتا شامل آنتی بیوتیک می شوند. اگر بیمار دارو ها را مصرف کند و عفونت معده رفع گردد، این امر نشان دهنده این است که سوء هاضمه فرد ناشی از عفونت معده بوده است. در چنین شرایطی علائم سوء هاضمه که از عفونت معده ناشی شدند تا حدود زیادی بهبود پیدا می نمایند. این امر سبب می گردد فرایند درمانی بیمار به صورت کامل انجام گردد و حال بیمار مساعد گردد. در چنین شرایطی پزشک درمان دیگری را برای بیمار تجویز نمی نماید.

حال اگر فرد به صورت دقیق در دو هفته تعیین شده دارو ها را مصرف کند اما علائم سوء هاضمه در وی بهبود پیدا ننمایند، به این معناست که عفونت معده در عامل سوء هاضمه و پیدایش علائم آن نقشی نداشته است. در این صورت پزشک یک دوره درمان چهار هفته ای را برای بیمار در نظر می گیرد. در چنین شرایطی پزشک با توجه به علائمی که بیمار داراست دارو هایی را برای وی تجویز می نماید. به عنوان مثال اگر فرد در بالای شکم خود احساس سوزش شدید داشته باشد، این به این معنا است که اسید در آن ناحیه زیاد شده است و پزشک دارو های ضد اسیدی را تجویز می نماید تا آن سوزش از بین برود. اگر بیمار در آن ناحیه فقط درد داشته باشد پزشک دارو های ضد درد را توصیه و تجویز می نماید. اگر پزشک متوجه گردد که بیمار مضطرب است و دچار اضطراب و اختلال عصبی است، برای وی داروهای آرامبخش گوارشی توصیه و تجویز می نماید تا استرس و اضطراب او کنترل گردد. اگر بعد از این دوره درمانی شش هفته ای (که دو هفته از آن برای درمان عفونت معده و 4 هفته نیز برای مسائل و اختلال های غیر عفونی دارو تجویز شده است) بیمار هنوز هم علائم بیماری سوء هاضمه را دارا باشد، در چنین شرایطی پزشک دیگر نباید برای بیمار دارویی را تجویز کند.

در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم که بیمار پزشک خود را عوض میکند. در واقع بیمار این کار را انجام می دهد تا بیماری سوء هاضمه او درمان گردد. پزشک بعدی ممکن است اطلاع دقیقی از توضیح حال بیمار نداشته باشد و دوباره همان فرایند 6 هفته ای تکرار گردد. بسیاری از بیماران این دوره ها را با پزشک های مختلف به مدت دو و سه سال انجام می دهند. اما از این دوره های مکرر نتیجه ای نمی گیرند و بیماری سوء هاضمه آن ها درمان نمی گردد. از نظر علمی و پزشکی اگر بیمار که سن او زیر 50 سال است به مدت 6 هفته تحت درمان قرار بگیرد و دارو مصرف کند اما بیماری سوء هاضمه وی بهبود پیدا نکند و همچنان وی دارای علائم سوء هاضمه باشد، بیمار باید از نظر پزشکی به صورت دقیق آنالیز گردد. در این هنگام در گام اول بیمار باید با آندوسکوپی، سونوگرافی، عکس برداری و دیگر آنالیز ها مورد آزمایش قرار بگیرد . در این شرایط با استفاده از نتایج به دست آمده از آندوسکوپی و دیگر آنالیز ها، پزشک مراحل درمانی بیمار را در پیش خواهد گرفت .

بیماری سوء هاضمه بالای 50 سال

حال اگر بیماری که به پزشک مراجعه می نماید و علائم سوء هاضمه را داراست، سن او بالای 50 سال باشد، در این شرایط پزشک باید از تجویز هر گونه دارویی برای بیمار خودداری کند. در چنین حالتی باید بیمار با سونوگرافی و آندوسکوپی مورد آنالیز قرار بگیرد. در بسیاری از بیماران مشاهده می کنیم که فرد مبتلا به بیماری سوء هاضمه به پزشک اصرار می نماید که با دارو درمانی بهبود پیدا کند. ممکن است در این شرایط در گام اول فرد بیمار با استفاده از دارو درمانی بهبود پیدا کند، اما بیماری سوء هاضمه وی همچنان مخفی وجود دارد.

بنابراین اگر سن بیمار مبتلا به بیماری سوء هاضمه بالای 50 سال باشد، به محض شروع علائم وی باید با آندوسکوپی و سونوگرافی مورد آنالیز قرار بگیرد.

علائم هشدار بیماری سوء هاضمه

بعضی از علائم بیماری سوء هاضمه علائم هشدار نام دارند. این علائم به توضیح زیر می باشند:

  • اگر بیمار به شکل مشهودی کاهش وزن داشته باشد یعنی در مرحله هشدار واقع شده است.
  • اگر آزمایش خون نشان دهد که بیمار دارای کم خونی است.
  • اگر خونریزی گوارشی به هر شکلی در بیماری مشاهده گردد. مانند ادرار خونی و یا خونریزی در مدفوع و یا مدفوع سیاه رنگ.
  • اگر فرد بیمار احساس کند که در شکم او یک توده وجود دارد و یا در آزمایش ها و آنالیز های پزشکی تعیین گردد که در شکم بیمار توده وجود دارد.
  • اگر با استفاده از آنالیز های پزشکی تعیین گردد که طحال و یا کبد بیمار بزرگ شده است.
  • اگر در بیمار زردی وجود داشته باشد.
  • اگر بیمار دارای مسائل و اختلال بلع باشد.
اگر بیمار هر کدام از این علائم را داشته باشد وی در مرحله هشدار واقع شده است. در واقع در این شرایط هیچ پزشکی نباید برای بیمار در هر سنی که باشد دارویی تجویز بکند. مگر آنکه بیمار به صورت دقیق و با استفاده از آندوسکوپی سونوگرافی و دیگر آزمایش ها مورد آنالیز قرار گرفته باشد. در واقع پزشک باید با استفاده از آن آزمایش ها و آنالیز ها فرایند درمانی بیمار را شروع نماید.

سخن آخر

همان طور که گفتیم علائم بیماری سوء هاضمه شامل احساس هر نوع درد و ناراحتی در ناحیه بالای شکم می شوند. این علائم ممکن است به صورت نفخ، تورم در بالای شکم، باد در گلو و معده، احساس درد در بالای شکم و ... باشند. اگر این علائم به صورت خود به خودی بعد از دو الی سه روز از بین رفتند نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر این علائم به مدت یک الی دو هفته در بیمار مشاهده شد، ضروری است بیمار به پزشک مراجعه کند. اگر بیماری که علائم سوء هاضمه را دارد سنی بالای 50 سال داشته باشد با مشاهده علائم هشدار باید به پزشک مراجعه گردد. پزشک نباید برای او دارویی تجویز بکند. بلکه ابتدا بیمار باید با آزمایشات دقیق مورد آنالیز قرار بگیرد. بعلاوه اگر بیمار علاوه بر علائم سوء هاضمه هنگام بلعیدن غذا دچار مشکل گردد باید به پزشک مراجعه نموده و به صورت دقیق مورد آنالیز واقع گردد.

نکته دیگری که شایان ذکر است اختلال دستگاه گوارش به صورت ارثی است. اگر شما در نزدیکان خود بیمار مبتلا به سرطان های گوارشی و به خصوص سرطان معده داشته اید، این یک خطر جدی برای ابتلا به سوء هاضمه است. بنابراین بهتر است در اولین فرصت برای غربالگری به پزشک مراجعه کنید. این امر سبب می گردد تا در صورت ابتلا بیماری به موقع تشخیص داده گردد. نکته دیگر این است که درد های شبانه را حتما جدی بگیرید. در بسیاری از موارد علائم بیماری سوء هاضمه با درد های شبانه نمایان می شوند.

منبع: راسخون

به "همه چیز درباره بیماری سوء هاضمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بیماری سوء هاضمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید