6 مورد از برترین مکمل ها برای سلامت پوست که باید بشناسید

به گزارش لحظه عکاسی، اگر رژیم غذایی کامل و متنوعی نداشته باشید، با کمبود برخی از مواد مغذی روبرو می شوید. این کمبود می تواند تاثیراتی روی پوست، مو و ناخن داشته باشد. اگر فکر می کنید پوست شما دچار این کمبودها شده و شادابی اولیه را ندارد، ممکن است نیازی داشته باشید که مکمل مصرف کنید. در ادامه در خصوص نقش مکمل برای سلامت پوست و مکمل هایی که مفید اند بیشتر بخوانید.

6 مورد از برترین مکمل ها برای سلامت پوست که باید بشناسید

آیا مصرف مکمل ها برای سلامت پوست مفید است؟

حفظ سلامت و زیبایی پوست برای بسیاری از مردم یک اولویت است و به همین علت امروزه فراوری محصولات مراقبت از پوست یکی از صنایعی است که به شدت رونق گرفته است.

اگرچه استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب نماینده ها، سرم ها و کرم های دور چشم می تواند به افراد یاری کند تا پوست زیباتری داشته باشند، اما رژیم غذایی و سبک زندگی هم نقش بسیار مهمی در سلامت و زیبایی پوست ایفا می نمایند.

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی مهم ترین چیزی است که برای حفظ سلامت و زیبایی پوست به آن احتیاج دارید اما پرسش اینجاست که آیا مصرف مکمل های حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب هم می تواند به زیباتر شدن پوست یاری کند و آیا مکمل برای سلامت پوست لازم است یا نه؟

در این مقاله قصد داریم تا بر اساس شواهد علمی به این پرسش پاسخ دهیم و نادرستی برخی از باورهای رایج درباره مراقبت از پوست را افشا کنیم.

1. کلاژن

بسیاری از افراد برای اینکه پوست سالم تری داشته باشند مکمل های حاوی کلاژن مصرف می نمایند. در بین مکمل هایی که برای حفظ سلامت پوست به بازار عرضه می شوند، مکمل های کلاژن یکی از پرطرفدارترین ها هستند.

اگرچه هنوز پژوهش ها درباره چگونگی تأثیر مکمل های کلاژن روی پوست ادامه دارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این مکمل ها می توانند روی برخی از جنبه های سلامتی پوست تأثیر مثبت داشته باشند؛ از جمله بهبود کشسانی، یاری به آب رسانی و ترمیم چین و چروک های عمیق.

البته پژوهشگران هشدار می دهند که اگرچه برخی پژوهش ها مفید بودن مکمل های کلاژن برای پوست را تأیید می نمایند اما در بیشتر موارد ادعاهای تبلیغاتی اغراق آمیز هستند.

بنابراین، مکمل های کلاژن آن گونه که تبلیغ می گردد پوست شما را جوان نمی نماید اما مصرف منظم آن ها می تواند برای پوست مفید باشد. به علاوه اینکه مکمل های کلاژن عوارض جانبی ندارند و مصرف آن ها بی ضرر است.

قرص کلاژن پلاس ال لیزین و ویتامین ث یوروویتال بسته 60 عددی

307,400

84,000

تومان

پودر کلاژن بیوتی کلاژینو بسته 30 عددی

579,990

374,710

تومان

خرید انواع مکمل کلاژن

مشاهده همه

2. روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا3)

امروزه درباره زندگی سالم هیاهوی زیادی وجود دارد؛ اما درباره هیچ مکملی به میزان مکمل روغن ماهی که سرشار از امگا3 است صحبت نمی گردد و مکمل روغن ماهی به عنوان یک مکمل همه کاره معرفی می گردد. شواهد نشان می دهند امگا3 به روش های مختلف روی حفظ و ارتقای سلامتی تأثیر می گذارد؛ از جمله یاری به حفظ سلامت قلب و تسکین دردهای مفصلی.

اما آیا مکمل روغن ماهی می تواند به شما یاری کند تا پوست زیباتری داشته باشید؟

اسیدهای چرب امگا3 نقش مهمی در عملکرد پوست ایفا می نمایند و کمبود آن ها می تواند روی سلامت و زیبایی پوست تأثیر منفی بگذارد و حتی بیماری های پوستی را در پی داشته باشد.

پژوهش ها نشان می دهند مصرف مکمل های امگا3 برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی از جمله درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و اولسر مفید خواهد بود و می تواند به پیشگیری از سرطان پوست یاری کند.

اگرچه برخی شواهد تأثیر مثبت مکمل های امگا3 در یاری به پاکسازی آکنه را تأیید می نمایند اما شواهد کافی برای تأیید نقش این مکمل در بهبود ظاهر پوست وجود ندارد.

بنابراین، مکمل امگا3 می تواند گزینه مناسبی برای یاری به درمان بیماری های پوستی از جمله آکنه و پسوریازیس باشد و بعلاوه برای حفظ سلامت قلب و مغز مفید خواهد بود. اما اگر تنها هدف شما از مصرف این مکمل این است که پوستی زیباتر داشته باشید، شواهد کافی برای تأیید این اثربخشی وجود ندارد.

البته اگر به بیماری پوستی مبتلا شده اید و می خواهید مکمل امگا3 مصرف کنید، باید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

کپسول امگا 3 1180 یوروویتال بسته 30 عددی

98,100

80,000

تومان

کپسول زلاتینی امگا 3 یوروویتال بسته 30 عددی

114,500

57,820

تومان

خرید مکمل امگا3

مشاهده همه

3. ویتامین C

برای داشتن پوستی سالم دریافت اندازه کافی ویتامین C لازم است، چرا که ویتامین C نقش مهمی در فراوری کلاژن دارد و بعلاوه به محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش یاری می نماید. به همین علت است که کمبود ویتامین C باعث بروز اختلال در فرایند بهبود زخم، ابتلا به بیماری های مرتبط با تشکیل کلاژن و ایجاد مسائل پوستی می گردد.

بسیاری از مردم برای اینکه پوستی زیباتر داشته باشند از داروهای موضعی حاوی ویتامین C استفاده می نمایند. اما آیا مصرف مکمل های ویتامین C هم برای پوست مفید خواهد بود؟

برخی شواهد نشان می دهند مصرف مکمل های ویتامین C فراوری کلاژن را افزایش می دهد. بعلاوه بر اساس پژوهش ها، افزایش مصرف ویتامین C در رژیم غذایی می تواند به بهبود ظاهر پوست یاری کند.

علاوه بر این، برخی یافته ها نشان می دهند مصرف مکمل های ترکیبی حاوی ویتامین C، کلاژن و زینک می تواند در ترمیم چین و چروک و درمان خشکی پوست مؤثر باشد. البته تأیید این اثربخشی برای مکمل هایی که تنها حاوی ویتامین C هستند به ارزیابی های بیشتر احتیاج دارد.

البته نه تنها مصرف ویتامین C هیچ ضرری ندارد بلکه برای حفظ و ارتقای سلامتی هم مفید خواهد بود. برخی از فواید ویتامین C عبارت اند از: تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملنمودهای شناختی و حفظ سلامت قلب و عروق.

از طرفی دیگر برخی افراد مانند سالمندان که مواد غذایی حاوی ویتامین C را کمتر مصرف می نمایند، ایده خوبی است که ویتامین مورد احتیاجشان را به وسیله مصرف مکمل ها تأمین نمایند.

قرص جوشان ویتامین C 1000 میلی گرم های هلث بسته 20 عددی

50,200

24,900

تومان

قرص جوشان ویتامین C 1000 میلی گرم هلث اید بسته 20 عددی

50,100

23,800

تومان

خرید مکمل های ویتامین c

مشاهده همه

4. بیوتین یا ویتامین B7

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که به عنوان ویتامین B7 شناخته می گردد. بیوتین یکی از ترکیبات اصلی در فراوری مکمل های پوست، مو و ناخن است.

اگرچه بسیاری از مردم برای داشتن پوست، مو و ناخن های سالم و زیبا از مکمل های بیوتین استفاده می نمایند و به اثربخشی آن کاملاً اطمینان دارند، هیچ شواهدی برای تأیید این اثربخشی وجود ندارد. پژوهش ها تأثیر مکمل بیوتین را تنها در افرادی تأیید می نمایند که با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

البته کمبود بیوتین به ندرت مشاهده می گردد و معمولاً افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند لازم نیست مکمل بیوتین مصرف نمایند. علت اینکه افراد به مکمل بیوتین احتیاج ندارند این است که مواد غذایی مختلفی مانند جوی دوسر و تخم مرغ حاوی بیوتین هستند و از طرفی دیگر باکتری های روده هم این ویتامین را فراوری می نمایند.

مصرف مکمل بیوتین نه تنها تأثیری در حفظ سلامت پوست ندارد بلکه می تواند در برخی آزمایش های مهم مانند آزمایش عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند. این تداخل به ویژه در شرایط اضطراری می تواند خطرناک باشد.

بنابراین، اگر علت خاصی برای مصرف مکمل بیوتین وجود ندارد و به امید داشتن پوستی زیباتر می خواهید این مکمل برای سلامت پوست خریداری کنید، توصیه می کنیم پول خود را بی فایده خرج نکنید.

بیوتین آلفا - 1000 گرم بسته 30 عددی

17,000

تومان

قرص بیوتین 1000 ایکس مارت بسته 60 عددی

77,500

28,990

تومان

خرید انواع مکمل بیوتین

مشاهده همه

5. مکمل های ترکیبی

مولتی ویتامین ها و مکمل های ترکیبی برای افرادی مفید هستند که ریزمغذی ها را به میزان کافی و به وسیله رژیم غذایی دریافت نمی نمایند. اما آیا لازم است برای اینکه پوستی سالم تر داشته باشید آن ها را مصرف کنید؟

برخی پژوهش ها نشان می دهند مکمل هایی که حاوی ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و سایر ترکیبات مورد احتیاج بدن هستند، می توانند به درمان برخی از مسائل پوستی مانند خشکی، تیرگی و اختلالات رنگدانه ای پوست یاری نمایند و در بهبود ظاهر پوست مؤثر باشند. نتایج این پژوهش ها تأیید می نماید که حداقل در برخی افراد نتایج مثبت بوده است.

برخی از مواد مغذی مانند ویتامین A، C، برخی از ویتامین های گروه B و زینک در حفظ سلامت پوست نقش دارند و کمبود آن ها می تواند سلامت پوست را به خطر بیاندازد. افرادی که با کمبود این مواد مغذی روبرو شده اند و این کمبود روی ظاهر پوست آن ها تأثیر گذاشته است، می توانند با مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های ترکیبی به بهبود ظاهر پوست خود یاری نمایند.

البته توصیه می کنیم برای انتخاب این مکمل ها و آگاهی از روش و اندازه مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

6. مکمل های پروبیوتیک

اگرچه مکمل های پروبیوتیک را بیشتر به خاطر مفید بودن برای سلامت روده ها می شناسیم اما این محصولات برای سلامت پوست هم مفید هستند.

به هم ریختگی در هم زیستی ریزاندامگانی که در روده زندگی می نمایند با نام دیس بیوز (Dysbiosis) شناخته می گردد. این اختلال می تواند مسائل پوستی نسبتاً شدیدی را ایجاد کند. در پی دیس بیوز شرایطی در بدن ایجاد می گردد که روی پوست تأثیر می گذارد و این تأثیر خود را به شکل بیماری های پوستی مانند آکنه و آکنه روزاسه نشان می دهد.

مکمل های پروبیوتیک می توانند هم زیستی باکتری های روده را منظم تر نمایند و شواهد نشان می دهند مصرف این مکمل ها برای یاری به درمان آکنه و درماتیت مفید خواهد بود. البته تعادل بین باکتری های روده پیچیده تر از آن است که با مصرف روزانه پروبیوتیک ها ایجاد گردد.

عوامل مختلفی روی سلامت روده تأثیر می گذارند که رژیم غذایی، سبک زندگی، خواب و استرس تنها بخشی از این عوامل هستند.

اگر از بیماری های پوستی مانند آکنه رنج می برید، درباره مصرف پروبیوتیک ها با پزشک متخصص پوست مشورت کنید چرا که در برخی موارد پروبیوتیک ها برای یاری به درمان مفید هستند.

البته اگر بیماری پوستی ندارید و تنها برای حفظ سلامت روده و داشتن پوستی زیباتر می خواهید مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید، باید بدانید که نه تنها لازم نیست همه افراد مکمل پروبیوتیک مصرف نمایند بلکه این مکمل ها برای همه افراد مناسب نیستند.

بهتر است قبل از مصرف مکمل های پروبیوتیک با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. به ویژه اگر مسائل گوارشی دارید یا به بیماری هایی مبتلا هستید که روی سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارند، اهمیت مشورت با پزشک دوچندان می گردد.

آیا برای حفظ سلامت پوست واقعا به مکمل ها احتیاج دارید؟

مکمل ها می توانند به درمان برخی از مسائل پوستی مانند آکنه یاری نمایند. بعلاوه افرادی که مواد مغذی مورد احتیاج را به میزان کافی از رژیم غذایی دریافت نمی نمایند یا نمی توانند دریافت نمایند، لازم است مکمل مصرف نمایند. اما در بیشتر موارد برای حفظ سلامت پوست لازم نیست مکمل مصرف کنید.

حقیقت این است که برای مراقبت از پوست، مکمل ها نمی توانند جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی باشند. افراد سالمی که می خواهند به خوبی از پوست خود مراقبت نمایند، باید نگاهی به رژیم غذایی خودشان بیاندازند و هر گونه کمبود مواد مغذی را از این طریق جبران نمایند.

برترین راه حل برای حفظ سلامت پوست این است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • آبرسانی به میزان کافی
  • مصرف میوه وسبزیجات به میزان کافی
  • گنجاندن مواد غذایی سرشار از پروتئین و چربی های سالم در وعده های غذایی و میان وعده ها
  • محدود کردن مصرف غذاهایی که برای سلامت پوست مضر هستند؛ مانند مواد غذایی فرآوری شده و مواد غذایی حاوی قند فراوان

برای نمونه، پژوهش ها نشان می دهند یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی از جمله میوه ها می تواند به داشتن پوستی سالم تر و زیباتر یاری کند و در حفظ سلامت پوست در دوران پیری مؤثر است.

اگرچه مواد غذایی حیوانی هم حاوی مواد مغذی و ترکیبات مفید هستند اما مواد غذایی گیاهی سرشار از ترکیبات مفیدی هستند که از آسیب های سلولی پیشگیری می نمایند و از این طریق در حفظ سلامت پوست مؤثر خواهند بود.

البته ترک کردن سیگار و خودداری از مصرف الکل هم در حفظ سلامت پوست نقش دارد.

آیا مکمل ها می توانند مسائل پوستی ایجاد نمایند؟

اگرچه برخی مکمل ها به بهبود ظاهر پوست یاری می نمایند و روی دیگر جنبه های سلامت پوست تأثیر مثبت می گذارند اما مکمل هایی هم هستند که ممکن است تأثیر معکوس داشته باشند.

پژوهش ها نشان می دهند مصرف برخی مکمل ها می تواند باعث ایجاد یا تشدید آکنه گردد. برخی از این مکمل ها عبارتند از: مکمل های حاوی برخی از ویتامین های گروه B، مکمل های کلپ (نوعی جلبک دریایی به نام اشنه) که حاوی اندازه زیادی ید هستند و مکمل های پروتئین وی.

بعلاوه شواهد نشان می دهند احتمال ایجاد درماتیت در نتیجه مصرف مکمل های کلپ وجود دارد. این مکمل ها حاوی مقادیر زیادی ید معدنی هستند و این ماده می تواند فعالیت آنزیم های مرتبط با ایجاد درماتیت را افزایش دهد.

اگر به تازگی مصرف نوعی مکمل را آغاز نموده اید و هر گونه تغییری را روی پوست خود مشاهده کردید، درباره ادامه مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

بر اساس شواهد علمی معتبر، تأثیر مکمل ها در سلامت و زیبایی پوست شامل موارد زیر می گردد:

  • مکمل های ویتامین C، کلاژن و مولتی ویتامین ها به برخی از جنبه های زیبایی پوست یاری می نمایند؛ مانند آبرسانی و کاهش چین و چروک.
  • مکمل های امگا3 و پروبیوتیک برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند آکنه مفید هستند.

اگرچه مکمل های غذایی می توانند روی برخی جنبه های سلامت پوست تأثیر مثبت داشته باشند اما برای حفظ سلامت پوست، در بیشتر موارد و حتی با افزایش سن احتیاجی به مصرف مکمل نیست.

اگر می خواهید به خوبی از پوست خود مراقبت کنید، بهتر است روی داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی تمرکز کنید. برخی مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات، آجیل و روغن زیتون حاوی مواد مغذی و چربی های سالم و غذاهای دریایی هم منبعی غنی از امگا3 هستند که همگی این مواد مغذی و چربی ها برای حفظ سلامت پوست مفید خواهند بود. بنابراین باید این دسته از مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید.

نوشیدن آب کافی، خواب کافی، ترک سیگار و خودداری از مصرف الکل از دیگر نکاتی هستند که باید برای حفظ سلامت پوست آن ها را رعایت کنید. با رعایت این نکات احتیاجی به مکمل برای سلامت پوست ندارید.

منبع: healthline

رایج ترین سوالات در خصوص پوست و مصرف مکمل

آیا برای سلامت پوست به مکمل احتیاج است؟

اگر رژیم غذایی کامل و متنوع داشته باشید، احتیاجی به مصرف مکمل نیست، اما اگر رژیم غذایی شما مناسب نیست و پوست شما شادابی و سلامت قبلی خود را ندارد، با توصیه پزشک می توانید مکمل های مفید برای پوست را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برترین مکمل برای سلامت پوست کدام است؟

برترین مکمل ها برای پوست کلاژن، امگا3، ویتامین c، بیوتین و... است.

آیا بیوتین برای سلامت پوست مفید است؟

بیوتین ماده ای است که در بدن فراوری می گردد و به ندرت بدن انسان با کمبود آن روبرو می گردد. به همین علت مکمل بیوتین با وجود معروفیت زیاد، چندان تاثیر قابل توجهی روی پوست ندارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 مورد از برترین مکمل ها برای سلامت پوست که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مورد از برترین مکمل ها برای سلامت پوست که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید