غذاهای گرم برای روزهای سرد و برفی

به گزارش لحظه عکاسی، خبرنگاران: زمستان و سرما و روزهای برفی و بارانی مثل الان جان می دهد برای خوردن یک پیاله خوراک داغ. آش ها و حلیم ها پرطرفدارترین خوراکی های زمستانی هستند. بعضی خوراک ها هم به خاطر مخلفات گرمشان باب زمستان هستند.

غذاهای گرم برای روزهای سرد و برفی

شلغم پلو یکی از غذاهای فصل پاییز و زمستان است که می تواند به درمان سرماخوردگی و پیشگیری از آن یاری کند.

مواد لازم شلغم پلو:

برنج نیم کیلو

شلغم نیم کیلو

ماش 2 لیوان

پیاز 2 عدد

ادویه پلویی 1 قاشق چایخوری

زعفران 1 قاشق…

گشنیز خرد شده 2/1 لیوان

روغن به مقدار کافی،نمک

فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه :

برنج را با نمک خیس می کنیم. شلغم ها را شسته با پوست، بصورت نگینی خرد می کنیم. سپس ماش را با کمی آب و نمک پخته روی آن آب سرد می ریزیم تا پوست آنها کنده گردد.پیاز و شلغم را کمی سرخ نموده با کمی زردچوبه می گذاریم تا پخته گردد.سپس ماش و ادویه پلویی را به آن اضافه نموده برنج را می جوشانیم و آن را آبکش نموده ته قابلمه کمی روغن می ریزیم .در قابلمه یک لایه برنج و یک لایه ماش سپس شلغم گشنیز مخلوط شده را به ترتیب ریخته و برنج را دم می کنیم و روی آن زعفران داده در دیس مناسب می کشیم.

هویج پلو

یکی از برترین غذاهای زمستانی ایرانی هویج پلو ساده، هویج پلو با مرغ یا با گوشت چرخ نموده با ادویه و چاشنی های خوش عطر است که به عنوان یک وعده غذایی سالم، به عنوان ناهار یا شام سرو می گردد. هویج، برنج، شکر، زعفران دم نموده، مرغ یا گوشت چرخ نموده، مواد اصلی این غذا هستند که هر کدام خواص مفید خود را دارند. هویج پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز و سرشار از ویتامین های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، منیزیم، منگنز، سلنیوم، کولین، روی (زینک)، امگا 3، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، فیبر، فسفر، گوگرد و … است.این غذا پروتئین بالایی دارد و موجب تقویت بدن و رشد جسمانی در بچه ها می گردد. بعلاوه در بهبود سیستم عصبی، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، موثر است. تقویت بینایی و پیشگیری از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) از دیگر خواص مفید هویج پلو است. اگر شما هم با آغاز فصل پاییز و زمستان، دچار اضطراب و استرس فصلی می شوید، هویج پلو به خاطر خاصیت نشاط آور خود، می تواند تا حدی یاری تان کند.

مواد لازم

هویج میانه :5 عدد

برنج ایرانی :5 پیمانه

شکر:یک پیمانه

زعفران آب زده :3 قاشق غذاخوری

نمک:به مقدار لازم

خلال بادام و پسته :جهت تزیین

مرغ جهت سرو کنار هویج پلو:به مقدار نفرات

طرز تهیه

ابتدا برنج را بشویید و چند ساعتی در آب و نمک خیس دهید. هویج را هم به صورتی خلالی خرد کنید .شکر را در آب حل کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.هویج را داخل شربت بریزید و حرارت را کم کنید تا بپزد . بعد از نرم شدن هویج آن را داخل آبکش بریزید و از شربت جدا کنید.برنج خیس داده شده را آبکش کنید و داخل قابلمه مورد نظر به همراه هویج به صورت لایه به لایه پر کنید.بعد روی حرارت میانه قرار دهید تا بخار آن بلند گردد بعد حرارت را کم کنید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید تا برنج حدود یک ساعت دم بکشد. خلال پسته و بادام را کمی تفت دهید و بعد از آماده شدن برنج روی آن تزیین کنید و در کنار مرغ رعفرانی پخته شده سرو کنید.کمی از شربت درست شده را میتوانید برای شیرین تر کردن غذا روی برنج بکشید.

خاگینه

خاگینه، یکی از دسر های رایج آذربایجان است که امروزه مصرف آن به عنوان دسر و صبحانه در سایر نقاط هم رواج پیدا نموده است. این دسر مقوی و خوشمزه، به سادگی و سرعت تهیه می گردد. ترکیبات اصلی خاگینه شیر و تخم مرغ است که هر دو برای بدن بسیار مفید هستند. انواع مختلف خاگینه ساده با ماست، خاگینه مغزدار، خاگینه قاشقی و خاگینه تبریزی بسیار مشهور هستند. تخم مرغ منبع مهمی برای پروتئین با کیفیت بسیار بالا، ویتامین های A و D و مواد معدنی همانند روی، سلنیوم، آهن، کلسیم، فسفر و ید است.شیر هم سرشار از پروتئین های با ارزش، مواد قندی، چربی، املاح مختلف به ویژه کلسیم و فسفر و انواع ویتامین ها از جمله ویتامین های A و D و گروه B و … است. در پخت خاگینه ساده و مجلسی می توانید از چند روش بهره ببرید و سبزیجات مرتبط را به آن اضافه کنید. برای مثال می توان از هویج، قارچ، فلفل دلمه ای در کنار پنیر پیتزا به همراه شیر و تخم مرغ استفاده و به عنوان یک صبحانه کامل سرو کرد.

مواد لازم

تخم مرغ :4 عدد

شکر :3 قاشق غذاخوری

دارچین :1 قاشق چایخوری

آرد :4قاشق غذاخوری

گردوی :خرد شده مقداری

پودرهل :مقداری

پودر قند :برای تزیین

طرز تهیه خاگینه

برای درست کردن این خاگینه باید در یک کاسه تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید .بعد به آن به ترتیب آرد ، پودر هل ، شکر و گردوی خرد شده اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا مواد با تخم مرغ ترکیب شوند.سپس تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ گردد.مخلوط آماده شده را دورن تابه بریزید و در آن را ببندید و حرارت زیرش را کم کنید تا تخم مرغ ها خودشان را بگیرند و بپزند.بعد از اینکه خاگینه پخت آن را در ظرف سروتان بریزید و با پودر قند و دارچین تزیین کنید.

ته چین؛ برترین غذای روزهای سرد

بهتر است در این فصل از مخلوط برنج سفید و سبزی ها و حبوبات همراه گوشت بهره ببرید. غذاهایی مانند نخود پلو، شوید پلو و ته چین از این نظر مناسبند.

مواد لازم ته چین:

سینه مرغ پخته و خرد شده : چهار عدد

زرده تخم مرغ : چهار عدد

ماست سفت و چکیده : چهار پیمانه

برنج : پنج و نیم پیمانه

کره آب نموده : پنج قاشق غذا خوری

روغن مایع : یک پیمانه

نمک و زعفران : به مقدار لازم

آب مرغ : یک پیمانه

روش تهیه ته چین:

بعد از خیس کردن برنج، آب مرغ را به آن اضافه نموده و بگذارید بپزد. سپس برنج را آب کش کنید و بگذارید آب آن کامل برود. در همین زمان مرغ را همراه با پیاز و نمک پخته و آن را رشته رشته کنید. ماست، زعفران، تخم مرغ، نمک، کره آب نموده و نصف روغن را با هم مخلوط نموده و به برنج اضافه کنید طوری که برنج کامل به این مواد آغشته گردد. یک قابلمه نچسب که کف آن نازک نباشد روی گاز بگذارید و بقیه روغن را کف آن بریزید. مقدار کمی برنج که حالا آغشته به زعفران، ماست و تخم مرغ است را کف ظرف پخش نموده و یک دست کنید. حالا یک لایه مرغ روی آن بریزید و دوباره برنج را روی آن اضافه کنید. این کار را به صورت لایه لایه تکرار کنید تا مواد تمام گردد.

آش شله قلمکار

برخی آش ها هستند که کمتر در آنها گوشت به کار می رود، مانند آش رشته یا آش دوغ که معمولا مناسب فصل سرما نیستند. در عوض آش هایی مانند آش شله قلمکار از آن جا که در مواد اولیه آنها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می گردد. این آش را اگر تند مصرف کنید می تواند به گرمی غذا بیشتر یاری کند.

مواد لازم شله قلمکار:

گوشت بدون استخوان: نیم کیلوگرم

نخود، لوبیا چیتی، ماش، عدس، لوبیا چشم بلبلی و برنج: هر کدام یک فنجان

سبزی آش (جعفری ، گشنیز ، اسفناج ، تره ، ترخون و مرزه): به مقدار لازم

پیاز داغ: به مقدار لازم

نمک، فلفل، زردچوبه، روغن و نعناع داغ: به مقدار لازم

روش تهیه شله قلمکار:

شب قبل حبوبات را خیس کنید. بعد از آن که گوشت و پیاز را سرخ کردید زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی آب در آن بریزید و بگذارید خوب بپزد. سبزی آش را خرد کنید. وقتی گوشت نیم پز شد، حبوبات را به آن اضافه کنید. وقتی گوشت و حبوبات خوب پخت، سبزی را به آن اضافه کنید. از آن جا که مدت پخت طولانی است بهتر است حرارت زیر آن را کم کنید و آن را مدام هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شده و جا بیفتد. نمک و فلفل را زمانی اضافه کنید که آش خوب پخته باشد. بعد از آن روی آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

حلیم

حلیم غذایی مناسب برای فصول سرد سال است، به خصوص اگر نخود هم به آن اضافه گردد؛ یعنی اگر می خواهید حلیم بپزید در پی حلیمی باشید که فقط از گندم درست نشده باشد. نخود گرم است و به گرمی حلیم یاری می نماید. اضافه کردن دارچین به مقدار مناسب هم می تواند این حلیم را برای فصل سرما مناسب کند.

مواد لازم حلیم:

گندم پوست کنده : یک لیوان و نیم

نخود : یک دوم لیوان

گوشت گوسفند سردست : 400 گرم

نمک : یک پنجم قاشق چای خوری

پیاز میانه : دو عدد

آب گوشت : دو لیوان

دارچین : به مقدار لازم

شکر : به مقدار لازم

کره : چهار قاشق سوپ خوری

روش تهیه حلیم:

نخود را 24 ساعت قبل از پخت خیس کنید. گندم را 24 ساعت زودتر خیس نموده و با نمک بپزید. نخود را همراه با پیاز و گوشت پخته، سپس گوشت پخته را از آب و نخود جدا کنید و بکوبید تا رشته رشته گردد. گندم را هم با کمی آب جوش در مخلوط کن بریزید تا کاملا له گردد. اما نخود را با کمی آب گوشت له کنید. این کار را هم می توانید در مخلوط کن انجام دهید. بقیه آب گوشت، نخود، گوشت و گندم له شده را با هم مخلوط نموده و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود نیم لیتر آب به آن اضافه نموده و بگذارید حلیم به مدت نیم ساعت جا بیفتد. حواس تان باشد که در این مدت حلیم مرتب هم زده گردد تا ته نگیرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "غذاهای گرم برای روزهای سرد و برفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای گرم برای روزهای سرد و برفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید