4 دستور غذا برای پدر، مادر، پسر و دختر خانواده ، آشپزخانه 4 نفره

به گزارش لحظه عکاسی، همواره که قرار نیست خانم خانه روزی چند ساعت از عمر خودش را صرف آشپزی کردن در آشپزخانه کند و سهم دیگران تنها یک تشکر یا حداکثر یاری در جمع کردن میز یا سفره و در شرایط خیلی عالی شستن ظروف باشد.

4 دستور غذا برای پدر، مادر، پسر و دختر خانواده ، آشپزخانه 4 نفره

با یک برنامه ریزی ساده می توان این پروژه را هفته ای یا با ارفاق فراوان ماهی یک بار به دیگر اعضای خانواده سپرد. در این برنامه ریزی بچه های نوجوان و جوان خانواده هم باید سهمی جداگانه داشته باشند.

ما در اینجا یک خانواده چهار نفره- یعنی پدر و مادر و یک دختر و پسر جوان- را فرض نموده ایم و برای راحتی کار برای هر کدام منوی پیشنهادی هم در نظر گرفته ایم. این تقسیم بندی ها براساس سختی کار است.

البته مطمئن باشید این بار هم کفه ترازو به سمت مادر خانواده سنگین تر بوده و قرعه پخت غذای سخت و پر دردسر به نام خانم خانه افتاده است.

ضمناً چهار غذای پیشنهادی همگی برای شام مناسب بوده و به اصطلاح نونی هستند و دیگر دردسری برای دم کردن برنج و زحمت دو برابر وجود ندارد.

پیشنهاد برای مادر خانواده

ماهی با سس اسفناج

مطمئناً طرز پخت ماهی درسته را می دانید حالا این بار آن را با سس اسفناج و تزیینات متفاوت سرو کنید

پیشنهاد برای پدر خانواده

دلمه تخم مرغ

شما آقایان که در پخت تخم مرغ تخصص کافی دارید پس جای نگرانی نیست.

پیشنهاد برای پسر خانواده

کوفته گوشت وگشنیز

گوشت قلقلی کردن که کاری ندارد. به یاد بچگی هایتان و خمیر بازی بیفتید و با مایه گوشت کوفته درست کنید.

پیشنهاد برای دختر خانواده

خوراک گوشت و گوجه فرنگی

این غذا در مقایسه با غذاهای که بعداً باید بپزید خیلی آسان است، امتحان کنید.

ماهی با سس اسفناج

ماهی درسته را با روش های مختلفی سرو می نمایند. اگر مراسم یا مهمانان خاصی دارید و می خواهید از آنها با یک غذای خاص و تزئینی متفاوت و زیبا پذیرایی کنید ماهی با سس اسفناج را پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر

یک عدد ماهی درشت؛ 2 تا 3 کیلوگرم (ماهی سفید، شوریده یا ماهی دلخواه)

3 تا 5 عدد پیازچه درشت (خلالی خرد گردد)

یک عدد لیموترش درشت یا 4 عدد ریز

یک عدد خیار درشت

شوید؛ میزانی برای تزئین

لیموترش؛ برای سرو

نمک و فلفل؛ به میزان لازم

1. ابتدا ماهی را پاک نموده و پس از خالی کردن شکم آن خوب بشویید. سر و دم ماهی را نبرید چون قرار است ماهی درسته طبخ گردد. فر اجاق گاز را با دمای 180 درجه سانتی گراد، 350 درجه فارنهایت یا شماره 4 روشن کنید. یک تکه فویل آلومینیوم بزرگ روی سطح کابینت پهن نموده و ماهی درسته را روی فویل قرار دهید. داخل شکم ماهی را با برش های لیموترش و پیازچه پر نموده و با نمک و فلفل آن را طعم دار کنید. سپس ماهی را به طور کامل با فویل بپوشانید و آن را داخل فر به مدت یک ساعت بپزید.

2. بعد از این مدت، ماهی را همان طور که میان فویل قرار گرفته از فر بیرون آورده و مدت یک ربع کناری بگذارید تا سرد گردد و سپس فویل را از آن جدا کنید. حالا ماهی را داخل سینی قرار داده و آن را با پلاستیک مخصوص روکش غذا (سلفون) خوب پوشانده و دو ساعت در یخچال قرار دهید.

3. بعد از گذشت این مدت، ماهی را از یخچال خارج نموده و آرام پوست آن را از گوشش جدا کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا گوشت ماهی جدا نگردد. (پوست هر دو طرف ماهی را بکنید؛ فقط مراقب باشید سر و دم ماهی هم جدا نگردد)

4. شما می توانید این ماهی را به همین صورت سرد سرو کنید ولی اگر موافق با سرو آن به صورت سرد نیستید، پنج تا ده دقیقه ماهی را در فر گرم نموده و سپس آغاز به تزئین روی آن کنید.

5. ماهی را داخل دیس بزرگی قرار داده و سطح آن را به جای پوست ماهی با حلقه های خیار پوشش دهید.

6. برای درست کردن سس، سیر، اسفناج، ترخون، مایونز و آب لیموترش را در دستگاه غذاساز بریزید و خمیری از سبزی تحویل بگیرید. کره را هم آب نموده و به مخلوط سبزی اضافه کنید تا سسی غلیظ و نرم حاصل گردد. این سس را پیش از سرو در یخچال قرار دهید.

7. حالا سس را در ظرف مخصوص سس بریزید و ماهی را همراه با این سس و برش های لیموترش و برگ های شوید سرو کنید.

مواد لازم برای سس:

3 حبه سیر

200 گرم اسفناج

400 گرم ترخون

300 گرم سس مایونز

2 ق. س آب لیموترش

200 گرم کره

دلمه تخم مرغ

تخم مرغ از آن خوراکی هایی است که همه جور بلایی سرش می آید. نیمرو، تخم مرغ عسلی و انواع املت دم دست ترین محصولات تخم مرغ هستند. اما یک پیشنهاد داریم که می تواند صبحانه شما را متحول کند؛ دلمه تخم مرغ. البته اگر حوصله مختصر آشپزی در اول صبح را دارید، می توانید با دلمه تخم مرغ تجربه لذت بخش و خوشمزه ای داشته باشید. دلمه تخم مرغ غذای کاملی است. توصیه می کنیم با آب پرتقال و نان تست این صبحانه را نوش جان کنید.

1. تخم مرغ ها را آبپز کنید؛ باید خوب سفت شوند. بعد از آن، هرکدام را از وسط نصف کنید.

2. زرده ها را هم از سفیده دربیاورید. دقت کنید که سفیده خراب نگردد چون آنها را صحیح و سالم لازم دارید.

3. زرده ها و بقیه مواد را داخل میکسر بریزید و اجازه دهید خوب یک دست شوند. به این ترتیب مایه خمیری شکلی خواهید داشت.

4. خمیرتان را در یک قیف پارچه ای بریزید و سپس سراغ سفیده ها بروید که مثل قایق گوشه ای افتاده اند. حفره قایق را با خمیر پر کنید. این کار را با قاشق هم می توانید انجام دهید. بعد از این هم اگر وقت دارید، با برگ های جعفری روی تخم مرغ ها را تزئین کنید.

مواد لازم:

6 عدد تخم مرغ

1 عدد تن ماهی

200 گرم پنیر فتا (صبحانه)

5 شاخه جعفری

یک ق س سس مایونز

یک ق س آب لیمو

نمک و فلفل به میزان لازم

فوت وفن

برای داشتن خمیری مناسب، روغن تن ماهی را حتما بگیرید.

خوراک گوشت و گوجه فرنگی

خیلی از آدم ها ـ به خصوص قدیمی ترها ـ غذای بدون گوشت را اصولا غذا نمی دانند. این دستور غذا برای آنهاست. البته به شرطی که منعی برای خوردن گوشت قرمز نداشته باشند.

1. کاسه ای آماده نموده و گوشت و ماست را با هم مخلوط کنید. بعد در ظرف را بگذارید و یک ساعت در یخچال قرار دهید.

2. روغن را در تابه بزرگی بریزید. تکه های گوشت را از ماست جدا نموده و ماست را کناری گذاشته و گوشت را داخل روغن تفت دهید. این کار 15 دقیقه طول می کشد. سپس گوشت ها را هم کناری بگذارید.

3. دو عدد از پیازها را پوست کنده و هر کدام را به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس پیازها را در همان روغن به مدت ده دقیقه تفت دهید. فلفل دلمه ای را هم اضافه نموده و پنج دقیقه حرارت دهید. این مخلوط را به ظرف دیگری منتقل کنید.

4 به جامانده پیازها را خرد نموده و همراه با سیر مدت چهار تا پنج دقیقه تفت دهید تا پیازها نرم شوند. سپس سس کاری، رب گوجه فرنگی و ماستی را که گوشت را در آن خوابانده بودید با هم مخلوط نموده و به گوشت اضافه کنید و بگذارید به جوش آید. در ظرف را بگذارید و نیم ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. (در صورت احتیاج کمی آب جوش هم اضافه کنید)

5. به این مخلوط گوجه فرنگی، زعفران حل شده در آب جوش و مخلوط پیاز و فلفل را هم اضافه نموده و گوشت را با این مواد نیم ساعت دیگر بپزید. اضافه کردن نمک را در خاتمه کار از قلم نیاندازید. حالا یک خوراک خوشمزه دارید. این خوراک را در ظرف کشیده و پس از تزئین با برگ گشنیز با نان میل کنید.

مواد لازم برای 6 نفر

2 /1 یک کیلوگرم گوشت لخم گوسفند

یک پیمانه ماست

2 ق. س روغن گیاهی آفتابگردان

3 عدد پیاز

2 عدد فلفل دلمه ای قرمز و سبز میانه (خرد گردد)

3 حبه سیر (خرد گردد)

یک تکه 5/2 سانتی متری زنجبیل تازه

2 ق. س سس کاری

800 گرم گوجه فرنگی تازه

(خرد گردد)

نوک قاشق چای خوری پودر زعفران

2 ق. س رب گوجه فرنگی

نمک و فلفل

گشنیز تازه برای تزئین

فوت و فن

خواباندن تکه های گوشت در ماست به ترد شدن و زود پختن گوشت یاری می نماید.

کوفته گوشت وگشنیز

کوفته ها با توجه به مواد تشکیل دهنده شان انواع و اقسام مختلفی دارند. همین تنوع در نوع پخت آنها هم وجود دارد. کوفته گوشت و گشنیز را به جای پختن در آب، سرخ می نمایند.

1. کاسه بزرگی آماده کنید و گوشت چرخ نموده را داخل آن بریزید. زنجبیل، سیر، فلفل، پیاز، تخم مرغ، زردچوبه، ادویه، گشنیز و نعنا را به مواد اضافه کنید. سیب زمینی ها را بعد از پوست کندن بدون پختن با رنده ریز در کاسه رنده کنید. برای طعم دار شدن مخلوط نمک هم اضافه کنید. حالا با دست آغاز به ورز دادن کنید تا مایه کوفته آماده گردد.

2. این میزان مایه کوفته را می توانید به 20 تا 25 کوفته کوچک تبدیل کنید. کوفته ها را روی سینی بچینید و با یک لایه پلاستیک روکش غذا (سلفون) بپوشانید. سینی را مدت 25 دقیقه در گوشه ای از آشپزخانه قرار دهید تا به اصطلاح استراحت کند.

3. روغن را در تابه بریزید و پس از داغ شدن، کوفته ها را در آن سرخ کنید. روی یک سینی چند لایه دستمال کاغذی حوله ای بگذارید و کوفته ها را روی آن قرار دهید تا روغن اضافی آنها جذب دستمال گردد. در فاصله سرخ کردن کوفته ها، سالاد شیرازی هم درست نموده و کوفته ها را با سالاد سرو کنید.

مواد لازم برای 20 تا 25 عدد کوفته:

450 گرم گوشت گوسفند

چرخ نموده

2 ق. س پودر زنجبیل

2 ق. س سیر خرد شده

4 عدد فلفل سبز

یک عدد پیاز

یک عدد تخم مرغ

2/1 ق چ زردچوبه

یک ق. چ ادویه

2 پیمانه گشنیز تازه خرد شده

4 تا 6 عدد برگ نعنای تازه

2 کیلوگرم سیب زمینی

نمک به میزان لازم

منبع: همشهری آنلاین

به "4 دستور غذا برای پدر، مادر، پسر و دختر خانواده ، آشپزخانه 4 نفره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دستور غذا برای پدر، مادر، پسر و دختر خانواده ، آشپزخانه 4 نفره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید